جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
«وجوه سیاسی در اسماء حسنی»؛ دریچه‌ای به سوی خلاقیت و نو‌آوری سیاسی

«وجوه سیاسی در اسماء حسنی» عنوان چهل و ششمین کتاب گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است که در آن به بررسی خلاقیت، نو‌آوری و حکمت سیاسی اسماء حسنی پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «وجوه سیاسی در اسماء حسنی» که برای نخستین بار توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به قلم دکتر بهرام دلیر منتشر شده با روش معناکاوی در پی بومی‌سازی مفاهیم علوم سیاسی برآمده است.

همان طور که هر پژوهشی با پرسشی آغاز می‌شود، دیرزمانی این پرسش ذهن نگارنده را به خود مشغول کرده بود که اگر خداوند دارای اسماء حسنی است، چه ارتباطی به بندگان دارد. آیا ویژگی‌های حضرت حق و عبد، ارتباطی با هم دارند؟ چه ارتباطی بین اسماء حسنای الهی و عرصه‌های سیاسی وجود دارد؟ پاسخ ابتدایی پرسش یاد شده این بود که ویژگی‌های خداوند و بندگان بی‌ارتباط نیست. کم کم این نتیجه حاصل شد که ممکن است آدمیان از اسماء حسنی بهره‌مند شوند و به این باور رسیدیم که صاحبان قدرت قبل از ورود به عرصه‌های سیاسی بایسته و شایسته است که خود را به اسماء الهی متعلق، متحقق و متخلق کنند و سپس به عرصه‌های سیاسی وارد شوند که نتیجه‌ی این امر کارآمدی نظام سیاسی و تقویت سیاست‌گذاری‌های سیاست‌مداران خواهد بود.
 
کتاب «وجوه سیاسی در اسماء حسنی» در یک مقدمه و نُه فصل و هر فصل طی چند مبحث و هر مبحث در چند گفتار تنظیم شده است. در فصل نخست مباحث طرح شده عبارت‌اند از استقصای اسمای حسنی و اقسام آن، تبیین مفاهیمی همچون تعلق، تحقق، تخلق، سیاست و بیان ارتباط اسماء حسنی با سیاست.

در فصل دوم، هم گرایی و انسجام سیاسی را در ذیل اسماء حسنی بررسی شده و درباره ثبات مواضع سیاسی و سیاست با استفاده از اسماء حسنی بحث شده است. فصل سوم کتاب به قدرت سیاسی اسماء حسنی اختصاص دارد. قدرت حقیقی را قدرت حق دانسته و قدرت‌های بشری را مظاهر قدرت خداوندی معرفی می کند و عزت و قهاریت و عظمت سیاست اسمایی را یاد‌آور می شود.

موضوع فصل چهارم به معرفت و بصیرت سیاسی اختصاص دارد و شفافیت و شهود سیاسی در ذیل اسماء حسنی بررسی شده است؛ در فصل پنجم نیز به حکمت سیاسی اسماء حسنی پرداخته شده و سیاست متعالی و سلامتی سیاسی برآمده از اسماء حسنی تبیین شده است.

فصل ششم با بحث رحمت سیاسی اسماء آغاز می‌شود و مودت و کرامت و بخشش سیاسی مورد بررسی قرار گرفته و در ذیل هر کدام از اسماء، اسم‌هایی که دارای بار معنایی عناوین یاد شده هستند، ذکر شده است.

در فصل هفتم وجوه حفاظت و اطلاعات سیاسی و شهود و قاهر بودن اطلاعات سیاسی در ذیل اسم‌های مربوط مورد بررسی قرار گرفته شده است در فصل هشتم به اخلاق سیاسی پرداخته شده. عدالت، وفاداری، عیب‌پوشی و سجایای اخلاق سیاسی از مباحث مهم این فصل است. فصل نهم را که آخرین فصل کتاب است به خلاقیت سیاسی و نو‌آوری و باور سیاسی اختصاص داده شده.

کتاب «وجوه سیاسی در اسماء حسنی»، به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین بهرام دلیر در 493 صفحه، شمارگان 300 جلد با قیمت ۴۰،۰۰۰ تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها