شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
حتی با وجود ایدز هم امید هست

کتاب «اچ آی وی، امید و آگاهی» تألیف امیرحسین شیرپور، با اشاره به کلیات، تاریخچه‌ و پژوهش‌های صورت گرفته درباره این بیماری‌، روش‌هایی برای افزایش امید به زندگی در فرد مبتلا و خانواده‌اش، بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ویروس نقص ایمنی انسانی یا «اچ‌آی‌وی» نوعی ویروس آهسته‌گستر و عامل بیماری ایدز است. تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که HIV در اصل متعلق به غرب آفریقا و در اوایل قرن بیستم بوده ‌است. HIV به یاخته‌های حیاتی دستگاه ایمنی بدن ازجمله لنفوسیت تی کمک‌کننده، درشت‌خوارها و یاخته‌های دندانه‌ای حمله می‌کند. اچ‌آی‌وی ویروسی است که با مختل کردن کارکرد و ویران کردن گونه‌ای از یاخته‌های مسئول هماهنگی ایمنی، منجر به نقص دستگاه ایمنی بدن انسان می‌شود که به آن ایدز می‌گویند. از زمان ورود HIV به بدن تا بروز ایدز، ممکن است بین ۶ ماه تا 10 سال یا بیشتر به درازا بکشد. در این مدت گرچه فرد به ظاهر تندرست به‌نظر می‌رسد، ولی ممکن است ویروس از او به دیگران سرایت کند.
 
HIV در بیشتر موارد از طریق آمیزش جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده و سرسوزن آلوده و از مادر به فرزند در طول بارداری، زایمان یا شیردهی منتقل می‌شود. در حال حاضر هیچ‌گونه درمان یا واکسنی برای آن وجود ندارد؛ اگر چه درمان ضدویروسی می‌تواند باعث کاهش دوره بیماری و امید به زندگی نزدیک به طبیعی شود. با وجود این که درمان ضدویروسی خطر مرگ و عوارض ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد، اما این داروها گران‌قیمت هستند و ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند.
 
کتاب «اچ آی وی، امید و آگاهی» تألیف امیرحسین شیرپور، در سه فصل با اشاره به کلیات و تاریخچه‌ای از این بیماری‌، روش‌هایی برای افزایش امید به زندگی در فرد مبتلا و خانواده‌اش، طرح می‌کند. مداخله آموزش مهارت‌های زندگی، رضایت زناشویی، علائم و مراحل بیماری، راه‌های انتقال ویروس اچ آی وی، مسائل روانشناختی افراد مبتلا، مهارت‌های ارتباطی، هیجان و مهارت‌های هیجانی، بهداشت روانی و جسمی، مبانی عصب‌شناختی امید و تقابل امید و ناامیدی ازجمله سرفصل‌های کتاب است.
 

علائم بیماری
«متأسفانه تشخیص قطعی آلودگی به وسیله ویروس اچ آی وی، صرفا با اتکا بر علائم و نشانه‌های بالینی امکان‌پذیر نیست و تنها راهی که قطعا مشخص می‌کند فردی آلوده شده است یا نه، انجام آزمون مخصوص است. علائم آلودگی ویروس اچ آی وی، بسیار پیچیده است و دارای مراحل چندی است که الزاما همه آن‌ها در افراد آلوده مشاهده نمی‌شود. با کاهش قدرت سیستم دفاعی به مرور زمان، بدن آماده ابتلا به عفونت‌ها و سرطان‌هایی می‌شود که به‌طور معمول در مردم عادی دیده نمی‌شود. این بیماری خود را به‌صورت بیماری‌های ریوی، اسهال‌های شدید و مزمن، تب طولانی، کاهش وزن، اختلالات شخصیتی، بیماری مغزی و التهابات پوستی نشان می‌دهد تا نهایتا به مرگ بیمار منجر می‌شود.»
 

اَنگ، مانع مهمی در پیشگیری از ایدز
«در سال‌های اخیر مشارکت افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند در پیشگیری از گسترش همه‌گیری و نیز بهبود کیفیت مراقبت‌های آنان مورد تأکید و توجه ویژه‌ای قرار گرفته است. حمایت روانی و اجتماعی از افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند و عرضه خدمات سلامت مورد نیاز آنان، نه تنها باعث کاهش اَنگ و تبعیض، بهبود کیفیت زندگی و کاهش بار بیماری می‌شود، بلکه می‌تواند با کاستن از احتمال رفتارهای پرخطر، مانع از انتقال بیشتر ویروس و آلوده شدن افراد جدید به آن شود. در این راستا جمهوری اسلامی ایران همگام با 188 کشور عضو سازمان ملل متحد در خردادماه 1380 (ژوئن 2001) به پیشگیری، کنترل ایدز و مراقبت از افراد مبتلا به اچ آی وی متعهد شده است. ترس، انکار، اَنگ و تبعیض بزرگ‌ترین موانع برای پیشگیری، کنترل و حتی درمان این بیماری می‌باشد. دید منفی نسبت به بیماری، زندگی افرادی را که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، تحت‌تأثیر قرار داده است و کم‌وبیش و تقریبا در تمامی جهان به‌عنوان واقعیتی در زندگی روزمره مردمی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، به‌جای مانده است. اَنگ، نه تنها مانع مهمی در برنامه‌های پیشگیری از ایدز در جامعه است، بلکه یکی از دلایل اصلی است که بسیاری از افراد اچ آی وی مثبت از حقوق فردی و اجتماعی خود محروم بمانند.»
 
نخستین چاپ کتاب «اچ آی وی، امید و آگاهی» در 92 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات سنجش و دانش روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها