پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
تحلیلی بر تبارشناسی حضرت مهدی(عج) به روایت یک کتاب

کتاب «تحلیلی بر تبارشناسی حضرت مهدی(عج)» با جستجو و تتبع گسترده در منابع روایی، تاریخی و تفسیری در کنار بحث از سایر مسائل مهدویت به تبیین نقلی و اثبات تاریخی نسب حضرت مهدی(عج) و این که آن حضرت از آل محمد صلی الله علیه و آله و امت اوست، پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تحلیلی بر تبارشناسی حضرت مهدی(عج)» در پی آن است که با جستجو و تتبع گسترده در منابع روایی، تاریخی و تفسیری و ... ادله‌ای را که «ابوت امام عسگری(ع)» را برای امام مهدی (عج) اثبات می‌کند، جمع‌آوری، ساماندهی و تحلیل کند و برای دستیابی به هدف این پژوهش، روایات صریح و غیر صریح رسیده از رسول خدا (ص) و اصحاب ایشان و ائمه(ع) درباره آن حضرت را نقل، ترجمه و تحلیل کرده و متواتر بودن آنها را به اثبات رسانده است و در بخش پایانی دیدگاه عالمان شیعه و سنی را در این باره فراروی خوانندگان گذاشته شده است. بدان امید که خورشید درخشان مهدی(عج) طلوع کند و با پرتوافکنی بر زمین و زمینیان، عدالت، دانش و هدایت را در همه پهنه گیتی بگستراند.

در مقدمه این کتاب آمده است: «رسول خدا، محمد مصطفی(ص) به عنوان آخرین پیامبر خدا آموزه‌های متنوع و متعددی برای نجات و سعادت بشر به ارمغان آورد. این آموزه‌های نجات‌بخش ابعاد گوناگونی دارد. یکی از مهمترین آنها مسئله مهدویت است. آن حضرت بارها و بارها و به مناسبت‌ها و در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به این مسأله اشاره کرد و کوشید مهدی(عج) را معرفی کرده و مردم را با اوصاف آن حضرت آشنا سازد. رسول خدا در روز غدیر در حضور بیش از صد هزار نفر بخشی از سخنرانی تاریخی و سرنوشت‌ساز خود را به مهدی(عج) اختصاص داد سپس یاران ایشان و مؤمنان به ویژه ائمه اطهار(ع) نسل از پی نسل از مهدی و انقلاب جهانی‌اش سخن می‌گفتند و نتیجه آن شد که این مسأله به یکی از مهمترین باورها و تعالیم اسلامی درآمد و به گونه ای که هیچکس در آن تردیدی به خود راه نمی‌داد، بلکه بدلیل متواتر بودن، قطعی و مسلم بودن آن تردید و شک در آن امکان نداشت به گونه‌ای که حتی خلفای اموی و عباسی نیز از آن آگاه بوده و بدان اعتقاد داشتند.

از این رو با تمام توان و امکانات خود به مبارزه با مسأله مهدویت برخاستند و برای از میان برداشتن آثار و نشانه‌های آن با طرح‌ها و برنامه‌های مختلف خون‌ها بر زمین ریختند و بسیاری از حق‌طلبان را شکنجه یا زندانی کردند و ظلم و جنایت را برای جلوگیری از تولد مهدی(عج) با به قتل رساندن گروه زیادی از علویان از حد گذراندند. آنان در پی آن بودند که از رهگذر این سرکوب، کشتار و اختناق، زمینه تولد مهدی(عج) را از بین ببرند و اگر متولد شد او را به قتل رسانند. بدین سان شکنجه‌ها، حبس‌ها و غارت‌ها نخستین برنامه‌های خلفای اموی و عباسی ستمگر برای مبارزه با مهدویت بود.

دومین برنامه گسترده و همه جانبه‌ی آنها و پیروانشان سانسورها و تحریف‌ها در مسأله مهدویت بود. بدیهی است انکار یک مسأله متواتر یا ممکن نیست یا بسیار دشوار است. از این رو به تحریف‌های گسترده در این باره دست زدند که آن نیز بسیار سخت و مشکل بود، مهمترین تحریف در این باره مسأله تحریف پدر حضرت مهدی(عج) بود. رسول خدا بارها و بارها نام پدر، بلکه پدران ایشان را معین کرده بود، به گونه‌ای که هرکس بخواهد، بتواند از روی یقین پدر ایشان را بشناسد. بدین سان گروهی از حق‌ستیزان بسیار کوشیدند پدر بودن و «ابوت» امام عسگری(ع) را انکار کنند.»

نویسنده کتاب مذکور معتقد است كه تحریف‌های معاندان در طول زمان ادامه یافته است و در روزگار ما گروهی از وهابیان متعصب و بی‌پروا در پی گسترش، تبلیغ و رواج این مسأله هستند و سعی می‌کنند ضمن پذیرفتن و اعتقاد به مسأله مهدویت ـ که انکار آن برای یک مسلمان ممکن نیست ـ درباره ابوت امام عسگری(ع) شک و تردید پدید آورند.

این پژوهش در چهار فصل سامان یافته است: فصل نخست آن در واقع مقدمه و زمینه‌ساز فصل‌های بعدی است درباره شرح زندگی امام عسگری(ع). فصل دوم روایات صریح و غیر صریح نقل شده درباره ابوت امام عسگری(ع) است. فصل سوم به تعداد، تنوع و تواتر این روایات اختصاص یافته است و فصل چهارم جمع‌بندی و گزارش از مهمترین دیدگاه عالمان شیعه و سنی در این باره است.

کتاب «تحلیلی بر تبارشناسی حضرت مهدی(عج)» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در 198 صفحه، شمارگان 1000جلد و با بهای 200 هزار ریال از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها