دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
لطفا نفس نکشید!

کتاب «گرد و غبار؛ راه‌های جلوگیری از آن» ضمن اشاره به راه‌های کنترل ذرات معلق موجود در هوا، راه‌های جلوگیری از بروز این پدیده و برنامه‌ریزی در این زمینه برای کاهش اثرات سوء آن‌را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مطابق آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، سالانه 500هزار نفر بر اثر مواجهه با ذرات معلق موجود در هوای آزاد، دچار مرگ زودرس می‌شوند. کنترل ذرات معلق و اثرات ناشی از آن از جمله آلودگی محیط زیست، اثرات سوء روی سلامت انسان، گیاهان و دیگر موجودات زنده و بحران‌ها از مهمترین اهداف برنامه‌ریزی در این زمینه است. براساس مطالعات، اثرات زیست‌محیطی سبب ایجاد اثرات روی مقدار کل اشعه خورشیدی، کاهش دمای زمین، کاهش بینایی در اثر کاهش نور مرئی در دسترس و ایجاد ضایعات زیاد در مواد می‌شود.
 
آثار کوتاه‌مدت گرد و غبار بیشتر شامل حساسیت چشم‌ها، بینی و حلق، عفونت‌های دستگاه تنفسی، سردرد، تهوع و واکنش آلرژیک است. این پدیده در درازمدت می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی، سرطان ریه و بیماری قلبی شود. اجتناب از فعالیت خارج از منزل، ایجاد سیستم تهویه مطبوع در اماکن، افزایش مصرف مایعات بدن جهت دفع فلزات سنگین همراه ذرات معلق مانند جیوه و سرب، استفاده از ماسک، ایجاد و طراحی اتاق تمیز از جمله راهکارهای کاهش اثرات سوء ذرات معلق هواست. اما همیشه پیشگیری کم‌هزینه‌تر و بهتر از درمان است، لذا باید در این زمینه که چه می‌توان کرد که کمتر در معرض این ذرات قرار گرفت، تحقیق و برنامه‌ریزی بیشتری صورت گیرد.

کتاب «گرد و غبار؛ راه‌های جلوگیری از آن» تألیف و ترجمه محمد طالب‌زاده به‌تازگی از سوی انتشارات آسمان آبی چاپ و به بازار نشر عرضه شده است. این کتاب با تأکید بر اهمیت موضوع ریزگردها و ذرات گرد و غبار معلق در هوا، مشکلات و اثرات سوء این پدیده، راه‌حل‌ها و همچنین قوانین موجود در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهد.


گرد و غبار فراری
گرد و غبار فراری، یک حالت کلی است برای توصیف کردن هر ماده دارای ذرات ریز جامد که می‌تواند به وسیله هوا نقل و انتقال یابد. به‌غیر از ساتع شدن از یک توده مفرد به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به‌عنوان یک نتیجه از فعالیت‌های هر شخصی، گرد و غبار فراری می‌تواند در اندازه و ترکیب ساختاری متفاوت باشد. در اصطلاح به طرح مبارزه با ریزگردها، کنترل گرد و غبار فراری گفته می‌شود. در بیشتر موارد پیشنهاد می‌شود که دائما محل موردنظر توسط آب‌پاش خیس شود که در عمل این روش برای طرح‌های طولانی‌مدت با توجه به هزینه کارگر، وسیله نقلیه و ... و کمبود آب در سطح جهانی به هیچ‌وجه مقرون به صرفه نیست. راه پیشنهادی دیگر کاشتن گیاهان است که در بسیاری از پروژه‌های کوتاه‌مدت وقت کافی نیست و حتی در پروژه‌های طولانی‌مدت در درجه اول باید خاک و گرد و غبار تثبیت شود که گیاهان بتوانند وقت کافی برای رشد و ریشه داشته باشند. راه‌حل دیگر استفاده از مواد چسبنده موجود شیمیایی مانند مالچ است که از نظر حفظ محیط زیست مناسب نیستند.
 
نخستین چاپ کتاب «گرد و غبار؛ راه‌های جلوگیری از آن» در 122 صفحه با شمارگان دو هزار و 200 نسخه به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات آسمان آبی راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها