دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
نگذارید دیابت کام زندگی‌تان را تلخ کند

کتاب «با وجود دیابت هم از زندگی لذت ببریم»، این نکته را یادآوری می‌کند که می‌توان این بیماری مزمن و گاه سخت را با در پیش گرفتن سبک زندگی درست، پیشگیری و کنترل کرد و در کنار آن از همه لحظات زندگی لذت برد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دیابت یک بیماری با سابقه طولانی است. از مهم‌ترین عوامل ایجاد آن علاوه بر عوامل ارثی، شاید عدم رعایت سبک زندگی سالم است. همه این بیماران دوست دارند که با داشتن دانش خود مراقبتی در سلامت زندگی کنند، اما روش خود مراقبتی برای هر فرد دیابتی مختص به شرایط اقلیمی و فیزیکی و روحی وی متفاوت و قابل تفسیر است. این روش‌های خود مراقبتی برای رسیدن و ماندن در سلامتی از مجموعه‌ای از رفتارها به‌دست آمده و بروز بیماری نیز عدم رعایت این معیارهاست. دیابت به‌عنوان یک بیماری مزمن و فرساینده که درمان دائمی ندارد، نه تنها سلامت بدن را به خطر می‌اندازد، بلکه آسیب‌های جدی بر اجتماع و اقتصاد وارد می‌آورد. اما می‌توان با تغییر در سبک زندگی، دیابت را پیشگیری و کنترل کرد.
 
کتاب «با وجود دیابت هم از زندگی لذت ببریم»، نوشته میمنت یوسفی جامی به‌تازگی از سوی انتشارات دانشوران رشید چاپ و به بازار نشر عرضه شده است. این کتاب، راهنمایی ساده و کاربردی برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت و داشتن یک زندگی طبیعی و همراه با لذت را پیش‌روی مخاطبانش قرار می‌دهد.


ابتلا به دیابت در سنین بالا
«این بیماری در سن‌های بالای 65 تا 75 سالگی هم بروز می‌کند. در سن‌های بالا آرام‌تر و ملایم‌تر از بیماری قند در سن کودکی و جوانی است، چون در کودکی و جوانی، تشنگی و گرسنگی شدیدتر است و در دوران پیری تشنگی و گرسنگی شدید نیست و تکرار ادرار وجود ندارد و بهتر می‌توان در سن‌های بالا آن‌را تحت ‌کنترل قرار داد. باید لااقل هر شش ماه یا سالی یک‌بار آزمایش داد، چون ممکن است شما به بیماری قند مبتلا باشید، ولی هیچ علایمی وجود نداشته باشد. در بیماری قند شدید، تصلب شرائین و پیچیدگی‌های دیگری از قبیل فشار خون بالا، اختلالات بینایی، اختلالات کلیوی و سکته مغزی بروز می‌کند... برای محافظت از پای خود، باید پای خود را هر روز با آب گرم و صابون بشویید و خشک کنید و در پاکیزگی پاها سعی کنید جوراب‌های خود را هر روز بشویید. ناخن پا را ‌طوری کوتاه کنید که آسیبی به انگشتان پایتان نخورد. چنانچه کوچک‌ترین زخم یا عفونتی در پا مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. باید در پوشیدن کفش دقت کنید که تنگ نباشد. خلاصه خیلی باید مراقب پایتان باشید، چون پایی که خون در آن درست جریان ندارد، خیلی دیر خوب می‌شود.»
 
دیابت و گیاهان دارویی
در این کتاب به تاثیر تعداد زیادی از گیاهان دارویی و مواد غذایی بر دیابت اشاره شده که به چند مورد از آ‌ن‌ها اشاره می‌شود: «ویتامین‌های «ب» در کنترل قند موثرند. خوردن میوه و غلات و سبزی‌هایی که ویتامین «ب» دارند، برای انسان لازم بوده و برای عدم ابتلا و معالجه قند لازم‌اند. پیاز نیز هضم غذا را آسان ساخته و برای بیماری قند مفید است... برای کنترل بهتر قند خون، اسفرزه را به مقدار 25 گرم در آب سرد ریخته و خوب به‌هم بزنید که لعاب آن بیرون آید. بعد مقداری صبر نمایید که ته‌نشین شود، لعاب به‌دست آمده را میل نمایید. همچنین میوه شاه‌بلوط چون حاوی مقدار زیادی مواد نشاسته‌ای است، مصرفش برای مبتلایان به مرض قند ممنوع است...»
 
نخستین چاپ کتاب «با وجود دیابت هم از زندگی لذت ببریم» در 40 صفحه به بهای هشت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات دانشوران رشید راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها