یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
با اِم اِس زیبا زندگی کن

کتاب «با اِم اِس زیبا زندگی کن»، در جهت توانمندسازی مبتلایان به اِم‌اِس با روش‌های علمی و نظام‌مند برای رسیدن به زندگی بدون محدودیت با حداکثر توانایی خود، به نگارش درآمده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تصلب بافت چندگانه که با نام اختصاریِ اِم‌اِس (MS) شناخته می‌شود، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب‌دیدگی می‌تواند در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند، اختلال ایجاد کند و باعث به‌وجود آمدن علائم و نشانه‌های زیاد جسمی شود. اگرچه علت بیماری مشخص نیست، اما مکانیزم اصلی آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن یا اختلال در سلول‌های تولیدکننده غلاف میلین است. دلایل ارائه شده در مورد این مکانیزم‌ها شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت است.
 
اگرچه داروهایی که برای درمان اِم‌اِس تجویز می‌شود، اندکی مؤثرند، اما دارای اثرات جانبی بوده و تحمل آن دشوار است. پیش‌بینی نتیجه درازمدت درمان بسیار دشوار است، اما نتیجه قابل‌قبول بیشتر در زنان، افرادی که در سنین پایین‌تر به این بیماری مبتلا شده‌اند، افرادی که در آن‌ها دوره‌های عود مشاهده می‌شود و افرادی که آن‌ها در مراحل اولیه حمله‌های کمی را تجربه کرده‌اند، مشاهده می‌شود. از سال 2008، بین 2 تا 5/2 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند، این در حالی است که نرخ ابتلا در بخش‌های مختلف جهان و در بین جوامع مختلف تفاوت آشکاری دارد. این بیماری به‌طور معمول در سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی و در زنان دو برابر مردان اتفاق می‌افتد.
 
کتاب «با اِم اِس زیبا زندگی کن» به‌تازگی از سوی موسسه خیریه گل‌بوته امید چاپ و راهی بازار نشر شده است. حدیث کوهی‌‌نژاد، کسری روحانی‌زاده، آزیتا گرشیوز، مهرداد غفارهاشمی، سمیرا رستگارپناه، زهرا کوهی‌نژاد و حسام‌الدین شایسته، گروه نویسندگان این کتاب هستند.


MS و سلامت زنان
«شیوع بیماری MS در بین زنان 20 تا 30 سال بیشتر از مردان است. مسائل زنان در دوران بارداری از مردان کاملا متفاوت است. مشکلات مختص زنان عبارتند از: MS و سیکل‌های قاعدگی، MS و روش‌های جلوگیری از بارداری، MS بارداری و زایمان و MS و یائسگی. برخی از زنان مبتلا به MS اظهار می‌کنند که در حوالی قاعدگی، علائم بیماری خصوصا احساس ضعف، عدم تعادل، خستگی مفرط و افسردگی تشدید می‌شود. افزایش دمای بدن در دوران قاعدگی موجب تشدید علائم بیماری می‌گردد. از طرفی داروهای خاصی که افراد استفاده می‌کنند، موجب تغییراتی در سیکل‌های قاعدگی افراد می‌شود. داروهای ضدافسردگی، بتا اینترفرون و بعضی داروهای دیگر موجب نامنظمی قاعدگی و لکه‌بینی می‌شود. البته عوارض داروها بعد از چند ماه مصرف ایجاد می‌شود...
 
بیماری MS تأثیر سوئی بر باروری افراد ندارد، لذا لازم است روش مناسبی برای جلوگیری از بارداری ارائه شود تا از بارداری ناخواسته جلوگیری شود... در دوران یائسگی، فعالیت تخمدا‌ن‌ها متوقف شده و دیگر استروژن تولید نمی‌شود. البته هیچ مطالعه‌ای مبنی بر تأثیر استروژن بر عود یا فروکش نمودن بیماری در دست نمی‌باشد. با این‌حال ممکن است علائم بیماری ازجمله خستگی مفرط و مشکلات ادراری تشدید شود که این علائم مربوط به عوارض یائسگی است. به هرحال استفاده از هورمون درمانی جایگزین در این بیماران مجاز می‌باشد، ولی باید حتما با متخصص زنان مشاوره انجام شود.»
 

گیاه ضد اِم‌اِس در طب سنتی
«از بخش‌های مختلف گیاه گزنه مثل ریشه، ساقه، برگ‌ها و گل برای درمان استفاده می‌شود. ازجمله ترکیبات موجود در برگ‌های این گیاه، اسیدهای چرب ازجمله اسید آلفااینولئیک و همچنین کاروتنوئیدها مثل ایزومرهای لوتئین و ایزومرهای بتاکاروتن و لیکوپن، فنول‌ها مثل اسید فرولیک، گالیک اسید، اسید سیرنژیک، فلاونوئی‌ها مثل کاتچین و اپی کاتچین و ترکیبات دیگر شامل نئوگزاتین و ویلوگزانتین است. این گیاه دارای خصوصیات آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، اتساع رگی، کاهش‌دهنده چربی خون و کاهش‌دهنده قند خون است و همچنین در طب سنتی ایران به‌عنوان ضد اِم‌اِس معرفی شده است.»
 
نخستین چاپ کتاب «با اِم اِس زیبا زندگی کن» در 128 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی موسسه خیریه گل‌بوته امید راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها