یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
اصلاح شیوه زندگی، امری حیاتی برای بیماران دیابتی

کتاب «قند تلخ»، راهنمای کاربردی پیشگیری و کنترل دیابت، فشار و چربی خون و چاقی با روش مکمل (موازی) است. این کتاب به برخی از سردرگمی‌های بیماران دیابتی برای دریافت اطلاعات کاربردی پاسخ می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دیابت یا بیماری قند، یک اختلال سوخت‌وسازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده، بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است. در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت‌وساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد، از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به ‌آن هیپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در درازمدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد، لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.
 
کتاب «قند تلخ» تالیف سید جعفر اسدالله‌پور؛ دکترای تغذیه، میکروبیولوژیست، محقق و مدرس طب و تغذیه ایرانی و دیابت و مدیرعامل انجمن مهار دیابت پارس، به‌تازگی از سوی انتشارات سفیر اردهال راهی بازار نشر شده است. «دیابت را بهتر بشناسیم»، «کنترل و درمان دیابت»، «دارودرمانی»، «گیاه‌درمانی»، «غذادرمانی»، «ورزش‌درمانی»، «آرامش‌درمانی»، «عوارض دیابت و نحوه کنترل و درمان»، «دیابت و زندگی» و «تهیه، آماده‌سازی و خواص انواع غذاهای سالم» فصل‌های ده‌گانه کتاب حاضر هستند.

 
عوامل تشدیدکننده دیابت
«اگرچه شیوع دیابت نوع 1 و 2 در حال افزایش است و علت این امر به فراوانی یا پیشرفت کمی چاقی و بی‌حرکتی ناشی از زندگی ماشینی برمی‌گردد، اما طبق آمارهای موجود، شیوع دیابت در بالغین در کشورها 7/5 درصد و میزان اختلال گلوکز 13 درصد اعلام شده است. شیوع دیابت با ازدیاد سن افزایش می‌یابد و میزان آن در مردان و زنان تا سن 60 سالگی تقریبا برابر است، ولی در مردانی که بالای 60 سال سن دارند، بیماری مزبور شایع‌تر از زنان است. دیابت از علل اصلی مرگ و میر و نقص عضو در جهان محسوب می‌شود. در کشور ایران، بیماری دیابت در شهرهای بوشهر و یزد بیشتر گزارش شده است. عمده‌ترین علت بروز دیابت نوع 2، اختلال در ترشح انسولین، مقاومت به انسولین به خاطر چاقی و افزایش تولید گلوکز است. علت به‌وجود آمدن این نوع دیابت، عوامل ژنتیکی، پرخوری، چاقی، مصرف زیاد مواد شیرین و نشاسته‌ای، غذاهای تولید صنعتی حاوی مواد شیمیایی و ...، مصرف مواد غذایی ناسازگار با بدن (از لحاظ گروه خون و مزاج)، شب‌ غذاخوری (خصوصا زیاد و مصرف خوراکی‌های دیرهضم مثل میوه، سالاد، گوشت و کباب)، استرس و ناراحتی است.»


عوامل روانی و اجتماعی در درمان دیابت
«دیابت، اختلال متابولیک مزمنی است که روند افزایش شیوع آن در سراسر دنیا، یکی از مشکلات عمده بهداشتی - درمانی کشورها ایجاد کرده است. به سبب روند روبه رشد جمعیت سالمندان، گسترش شیوه زندگی غربی، چاقی، بی‌تحرکی، تغذیه نامناسب، عدم آگاهی مردم از بیماری و ...، آمار افراد مبتلا به دیابت، روزبه‌روز افزایش می‌یابد که در واقع هشداری برای جوامع امروزی است؛ بنابراین لزوم برنامه‌ریزی، آگاه‌سازی افراد مختلف جامعه، اتخاذ روش‌های پیشگیرانه در سطوح اولیه و رویکردی جامع به این بیماری، ضروری و حیاتی است. در بیماری دیابت نیز همانند دیگر بیماری‌های مزمن، رکن اصلی مراقبت و درمان، مدیریت فردی است، بنابراین بیمار دیابتی به‌عنوان محور اصلی یا جزو تیم درمان محسوب شده یا با چالش‌های متعدد درونی و بیرونی مواجه می‌شود. ویژگی‌های فردی، پندارها، نحوه سازگاری با مشکلات و رفتارهای بهداشتی از یک طرف، ‌خانواده، اجتماع، فرهنگ و شرایط اجتماعی و اقتصادی از طرف دیگر، بر شیوه زندگی شخص تاثیر می‌گذارد... جنبه‌های مختلف وضعیت جسمی و روانی فرد در تعامل با یکدیگرند که این امر مدیریت بیماری را میسر می‌سازد. به تجربه ثابت شده که اصلاح شیوه زندگی ناسالم در بیماران دیابتی، از جنبه‌های مهم درمان بیماری است. علاوه بر این برای پیشگیری و درمان موفق این بیماری، باید درک درستی از بیماری خود داشته باشد.»
 
نخستین چاپ کتاب «قند تلخ» در 207 صفحه با شمارگان 550 نسخه به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات سفیر اردهال به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها