شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
از قدرت انسان بر ربات تا زندگینامه موسس علی‌بابا

شماره نهم ماهنامه تحلیلی «کارخانه» به موضوعاتی چون آدم‌ها از ربا‌ت‌ها قوی‌ترند، فولاد آشغال نمی‌شود، بیابانی که سرعت اینترنتش خوب است، رویای محاسبه سریع، از اپل تا علی‌بابا و یک خانواده محترم ارجمند پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ماهنامه تحلیلی «کارخانه» در شماره نهم خود به سر فصل‌هایی به مباحثی چون؛ آدم‌ها از ربا‌ت‌ها قوی‌ترند، فولاد آشغال نمی‌شود، بیابانی که سرعت اینترنتش خوب است، رویای محاسبه سریع، از اپل تا علی‌بابا و یک خانواده محترم ارجمند پرداخته است. علاوه‌بر موضوعات یاد شده در حوزه‌های گوناگون صنعت و کارآفرینی برای علاقه‌مندان مطالب قابل توجهی را ارائه کرده است.  
 
بررسی سناریو‌های کلیدی صنایع نفت و گاز
در بخش مطالعه یک دقیقه‌ای این ماهنامه درباره وضعیت نفت و گاز و صنایع شیمیایی در سال 2019 می‌خوانید؛ «نفت و گاز صنایع شیمیایی در کانون پیچیدگی‌های دنیای امروز قرار دارند از یک سو باید به لحاظ اقتصادی توانایی جذب سرمایه و ثبات قیمت را پیدا کنند و از سویی دیگر همزمان با دیجیتالی شدن بتوانند کمتر باید به محیط آسیب برسانند» این ماهنامه در شماره نهم خود سناریو‌های کلیدی این صنایع را در سال 2019 بررسی می‌کند.
 
 فولاد؛ این آشغال دوست‌داشتنی
آیا شما هم معتقدید قراضه‌ها و بازمانده‌های فولاد آشغال می‌شود؟ موضوع قابل توجه در این بین عمر استفاده از فولاد در یک چرخه زمانی است که این چرخه در کشورهای توسعه‌یافته کوتاه‌مدت و در کشورهای درحال توسعه بلندمدت است. برای مثال یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که می‌تواند زمینه ایجاد قراضه را فراهم کند خودرو است. عمر مفید خودرو بر اساس آمارهای بین‌المللی پنج تا هفت سال است که در کشورهای پیشرو از این زمان به بعد خودرو را از چرخه خارج می‌کنند و به صورت ضایعات آهنی دوباره وارد چرخه تولید می‌کنند. در ایران اما عمر استفاده از خودرو بسیار بیشتر از میانگین جهانی است و ما شاهد عمر برخی از خودروها هستیم که گاهی تا سی سال هم می‌رسد. اینکه مزایای تبدیل آهن قراضه به فولاد چیست و اساسا فولاد قابل بازیافت‌ترین ماده می‌تواند باشد را در این شماره از ماهنامه «کارخانه» بخوانید.
 
معادن طلا هر روز در دستان من و شما
در بخش دیگر این ماهنامه نگاهی به توسعه ابعاد فیزیکی رایانه‌ها پرداخته است تصور کنید اولین رایانه‌ها و تجهیزات الکترونیکی ساخته شده غول‌پیکر و بزرگ بودند. هر چه علم بیشتر پیشرفت کرد رایانه‌ها و تجهیزات سخت‌افزاری کوچک‌تر شدند اگر در همه جا بزرگی شرط توسعه است اینجا هر چه کوچک‌تر است معجزه تلقی می‌شود در این شماره از ماهنامه به چگونه جان گرفتن جهان سخت‌افزارها می‌پردازد. همچنین می‌توانید مباحثی درباره زباله‌های الکترونیکی بخوانید اینکه ظرفیت بازیافت گوشی‌های موبایل آنقدر بالاست که کارشناسان به صورت نمادین از آن به عنوان معادن طلا یاد می‌کنند.
 
ارج؛ نامی که می‌شناسید و به آن اطمینان دارید
خلیل اسکندر و سیاوش سه برادری بودند که نامشان در تاریخ کارآفرینی ایران جاودانه شده است برادران ارجمند موسس کارخانه ارج بودند که سیاوش آخرین نفر از این جمع سه نفره بود که سال گذشته از دنیا رفت. وی به علت کهولت سن نتوانست به کشور بازگردد و و کار گذشته را ادامه دهد. سیاوش به طور دائم محصولات و کار کارخانه‌های اروپایی را رصد و تلاش می‌کرد تا تحولات صنعتی ایران همپای دنیا رشد کند، اینکه ارجمند‌ها چگونه کارخانه ارج را ساختند به طور مفصل در این شماره می‌خوانید اما در یک جمله این را بدانید که گروه صنعتی ارج نقش بسزایی در توسعه طبقه متوسط شهری داشته است چراکه آبگرمکن‌های ارج یکی از مهم‌ترین محصولات این کارخانه بود که توانست حمام کردن در خانه را ترویج کند.
 
والتر آیزاکسون نویسنده آمریکایی که در نوشتن زندگی‌نامه تخصص دارد؛ پرفروش‌ترین زندگی‌نامه تاریخ را نوشت. وی نویسنده‌ای مشهوری است که درباره افراد مختلفی در دنیا نوشته است و در کتابی که زندگی‌نامه استیو جابز را نوشته است بیش از چهل مصاحبه با خود استیو داشته و حاصل آن پرفروش‌ترین کتاب زندگی‌نامه شده است. همچنین برد استون، روزنامه‌نگار آمریکایی است که اغلب کتاب‌هایش جزو پرفروش‌های جهان می شود از آثار این نویسنده کتابی است که در آن از فراز و نشیب‌های زندگی جف بزوس، موسس شرکت آمازون را می‌نویسد. وی اثرش را «مغازه همه‌چیز فروشی» نام نهاده است. در کل  در شماره نهم ماهنامه «کارخانه» می‌توانید از اپل تا علی‌بابا و سرگذشت افرادی چون وارن بافت، الرک زاکبرگ، ایلان ماسک و جک ما  را در چند دقیقه بخوانید و سرگذشت این ثروتمندان تاریخ را بازرسی کنید.
 
ماهنامه تحلیلی «کارخانه» در 196 صفحه به قیمت بیست‌وپنج هزار تومان با شماره نهم بر کیوسک‌های روزنامه‌فروشان نشست.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها