شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
مصرف‌کننده سبز کیست؟

کتاب «رفتار مصرف‌کننده سبز در محافظت از محیط زیست و منابع طبیعی»، با معرفی روش‌های بازاریابی سبز، بر ضرورت محافظت از محیط زیست تأکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یکی از بحران‌هایی که امروزه جوامع بشری به آن دچار شده‌اند، بحران محیط زیست است. گسترش جوامع انسانی، توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن، موجب پیدایش پدیده‌هایی چون تخریب و آلودگی محیط زیست شده و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را به یکی از نگرانی‌های اساسی جوامع تبدیل کرده است. افزایش توجهات به محیط زیست و بالا رفتن اطلاعات عمومی افراد جامعه باعث شده که مردم هنگام خرید، موضوعات زیست‌محیطی را درنظر بگیرند و محصولاتی را خریداری کنند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند که از این فرایند به «خرید سبز» تعبیر می‌شود. با به‌کارگیری روش‌های بازاریابی سبز، در کنار دستیابی به اهداف اقتصادی و کسب شهرت، آگاهی عمومی نسبت به ضرورت محافظت از محیط زیست گسترش یافته و آسیب کمتری به طبیعت وارد می‌شود.
 
کتاب «رفتار مصرف‌کننده سبز در محافظت از محیط زیست و منابع طبیعی» تألیف احمد کیانی اشترجانی که به‌تازگی از سوی انتشارات سنجش و دانش چاپ و به بازار نشر عرضه شده، در چهار فصل ضمن اشاره به پیشینه و مفهوم بازاریابی سبز و معرفی شاخصه‌ها و سطوح آن، عوامل تأثیرگذار بر تصمیم‌گیری مصرف‌کننده سبز را مورد بررسی قرار می‌دهد.


بازاریابی سبز چیست؟
«تاریخچه بازاریابی سبز به سال 1970 برمی‌گردد. ریشه‌‌های آن را می‌توان در موجی که در دهه 70 بر سر مسائل زیست‌محیطی به راه افتاد و منجر به معرفی مفهوم «بازاریابی زیست‌محیطی» شد، جست‌وجو کرد. بازاریابی سبز یا زیست‌محیطی،‌ به‌عنوان ابزاری برای توسعه پایدار و ارضاء نیازهای ذی‌نفعان مختلف شناخته شده است. پژوهشگران در تعریف این نوع بازاریابی، واژه‌های متعددی را به‌کار برده‌اند، ازجمله: بازاریابی سبز، بازاریابی اکولوژیکی، بازاریابی زیست‌محیطی و بازاریابی مسئولانه. نکته مهمی که باید به آن اشاره نمود این است که در بازاریابی سبز باید اظهار شود که کمتر به محیط زیست آسیب می‌رسد، نه اینکه اصلا به محیط آسیب نمی‌رسد. بازاریابی سبز، یک فرایند مدیریتی کل‌نگر است که عهده‌دار شناسایی، پیش‌بینی و ارضاء نیازهای مشتریان و جامعه به‌‌گونه‌ای سودآور و در عین‌حال پایدار می‌باشد... مفهوم بازاریابی سبز، یک فرایند تجاری است که نگرانی مصرف‌کننده‌ها را با حفظ و نگهداری محیط طبیعی درنظر می‌گیرند. بازاریابی سبز که قبلا و اساسا براساس موقعیت زیست‌محیطی بود، به موضوعات پایدارتر در تلاش‌های بازاریابی تغییر می‌یابد و تمرکز اصلی در موقعیت محیطی و اقتصادی - اجتماعی است. با این‌حال، بازار سبز به‌عنوان بخشی از بخش‌های بازار درباره سبز بودن مصرف‌کننده تعیین می‌شود.»


رفتارهای خرید و مصرف‌کننده سبز
«مصرف‌کنندگان نگران محیط زیست، محصولات و خدماتی را می‌خرند که می‌پندارند اثر مثبت یا منفی کمتری بر محیط زیست می‌گذارد. رفتار خرید سبز شامل تلاش برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امتناع کردن از خرید محصولات دارای بسته‌بندی‌های نامناسب است. برخی از پژوهشگران رفتارهایی مانند خرید اسپری‌های استاندارد و خرید نوشیدنی در ظروف تجزیه‌پذیر را درنظر گرفته‌اند. دیگر موارد شامل خریداری و مصرف محصولات تولید شده از پلاستیک و کاغذ بازیافتی، لامپ‌های روشنایی کم‌مصرف و شوینده‌های حاوی مواد بازگشتی به طبیعت است. محصولات سبز، محصولاتی تجزیه‌پذیر و قابل بازیافت هستند که کمترین میزان بسته‌بندی را دارند و به شکل ارگانیک تولید شده‌اند. دیگر رفتارهای سبز شامل خرید محصولات ساخته شده یا بسته‌بندی شده از / با مواد بازیافتی، خرید محصولات در بسته‌بندی‌های قابل پر کردن دوباره است.»
 
کتاب «رفتار مصرف‌کننده سبز در محافظت از محیط زیست و منابع طبیعی» در 127 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات سنجش و دانش راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها