چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
مروری بر مهم‌ترین عوامل خطر در سلامتی زنان و مردان

کتاب «سلامت زنان و مردان در سنین باروری»، بر نگرانی‌های دوران باروری در زنان و مردان از نوجوانی تا سالخوردگی تمرکز دارد و مسائل مختلف این دوره نظیر بلوغ، بارداری، تنظیم خانواده، ناباروری و یائسگی را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درحالی‌که ژنتیک و سن از عواملی هستند که می‌توانند منجر به مشکلات ناباروری در زنان و مردان شوند، وزن، چربی بدن، داروها، سیگار، استرس، عوامل محیطی و میدان‌های الکترومغناطیسی از دیگر عواملی هستند که می‌توانند در سلامت زنان و مردان در سنین باروری تأثیرگذار باشد. ایجاد تغییرات موثر در شیوه زندگی باعث می‌شود که شما به‌عنوان زن یا مرد از عوامل خطر که باعث افزایش ناباروری می‌شوند، مصون بمانید.
 
کتاب «سلامت زنان و مردان در سنین باروری» تالیف مشترک شهزاد پاشایی‌پور؛ دکترای پرستاری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سیده نرجس رضوی؛ دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران و محمداحسان حشمتیان؛ کارشناس پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران است که انتشارات جامعه‌نگر آن‌ را در سال جاری چاپ و روانه بازار نشر کرد.
 
این اثر در سه بخش ابتدا به مباحث مربوط به «سلامت زنان» و در ادامه موضوعات مرتبط با «سلامت مردان» می‌پردازد و در انتها «راهبردهای اساسی ارتقاء سلامت زنان و مردان در ایران» را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
در بخشی از مقدمه به قلم شهزاد پاشایی‌پور درباره ضرورت تألیف این کتاب آمده است: «سلامت در سنین باروری، سلامت کامل جسمی، روانی و اجتماعی زنان و مردان در سرتاسر طول زندگی است. در واقع این مقوله، با ارائه طیف وسیعی از خدمات بهداشتی، سلامت در تمام طول زندگی (از تولد تا مرگ) را دربرگرفته و هدف آن کمک به افراد و خانواده‌ها در زمینه بهبود وضعیت بهداشتی آن‌هاست. بدیهی است سلامت زنان و مردان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خوشبختانه در سال‌های اخیر، حیطه سلامت در سنین باروری گسترش یافته است و توجه به عوامل متعدد بیولوژیکی، اجتماعی، روانی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که بر سلامت موثر است، توجه عمده‌ای را به خود جلب کرده است. چارچوب کتاب حاضر بر ارتقای سلامت زنان و مردان در سنین باروری استوار است. این کتاب بر نگرانی‌های دوران باروری در زنان و مردان نوجوان، جوان، میانسال و سالخورده تمرکز دارد و مسائل مختلف این دوره نظیر بلوغ،  بارداری، تنظیم خانواده، ناباروری و یائسگی را مورد بررسی قرار می‌دهد.»



عوامل خطر سرطان پستان و پیشگیری از آن
«هرکسی می‌تواند برای کاهش خطر سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن، تغییراتی را در شیوه زندگی خود ایجاد کند. افراد در معرض خطر باید به خاطر داشته باشند که ترکیبی از عوامل برای ایجاد سرطان لازم است ازجمله عوامل ژنتیک، محیطی و شیوه زندگی. بعضی از این عوامل می‌توانند اصلاح شوند و بعضی دیگر خارج از اراده افراد هستند، بنابراین افراد می‌توانند قدم‌هایی را برای کاهش خطر بیماری بردارند. خوشبختانه بیشتر عوامل خطری که سبب سرطان پستان می‌شوند، قابل اصلاح هستند. عوامل خطر غیرقابل اصلاح شامل سن بالا، سابقه خانوادگی و جهش‌های ژنی، سن قاعدگی کمتر از 11 سال، سن یائسگی بالای 54 سال، زمینه نژادی و قومی،‌ وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتر، سابقه هیپرپلازی (رشد بیش از حد سلول‌ها) در پستان است. عوامل خطر قابل اصلاح نیز شامل نمایه توده بدنی (BMI) بالای 30، الکل، سن بالای مادر در زمان اولین زایمان، مواجهه با اشعه، قرص‌های ضدبارداری خوراکی، هورمون درمانی جایگزین HRT پس از یائسگی، مصرف بالای چربی‌های اشباع‌شده می‌باشد.»



بیماری‌های قلبی عروقی، بزرگترین خطر سلامت مردان
«اگرچه بیماری‌های قلبی عروقی، بزرگترین خطر سلامت مردان هستند، تمایل مردان، مخصوصا در میان افراد مسن‌تر، برای تغییر رفتارهایی که منجر به بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها می‌شود، رو به افزایش است. رفتارهای سلامتی که منجر به بیشترین تأثیر مثبت شده‌اند، آن‌هایی هستند که توسط قانون تعیین شده‌اند. (مانند بستن کمربند ایمنی، استفاده از هشدارهای تشخیص دود و رانندگی در حالت مستی) حتی با این قانون‌گذاری‌ها، احتمال استفاده مردان از کمربند ایمنی نسبت به زنان در همان رده سنی، سه برابر کمتر است... بنابراین سیاست‌ها و قوانین موجود در جامعه می‌تواند مردان را به سمت سبک زندگی سالم سوق دهد. سیاست‌های مربوط به هر گروهی از مردم باید شامل احساس و دیدگاه افرادی که تحت‌تأثیر آن قرار می‌گیرند، باشد. در سیاست‌های مربوط به سلامت مردان باید احساس مردان نسبت به سلامت درنظر گرفته شود. پرستاران سلامت جامعه می‌توانند مردان را تشویق و به آن‌ها در دفاع از سیاست‌های مراقبت‌های سلامتی مربوط به آن‌ها کمک کنند. باید بین مردان و سیاست‌گذاران سلامت مردان ارتباط برقرار شود.»
 
نخستین چاپ کتاب «سلامت زنان و مردان در سنین باروری» در 110صفحه با شمارگان 300نسخه به بهای 19هزار و 900 تومان از سوی انتشارات جامعه‌نگر راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها