سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
نقش توانبخشی در حفظ نیرو و بهبود تعادل سالمندان

کتاب «توانبخشی در سالمندان»، با تأکید بر حفظ و افزایش قدرت بدنی و بهبود تعادل در سالمندان، شایع‌ترین اختلالات این دوره را بررسی و راهکارهایی برای بهبود آن‌ها ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سالمندی دوره‌ای از زندگی است که تغییرات فیزیولوژیک ناشی از افزایش سن در بدن فرد سالمند، وی را نیازمند به دریافت خدمات توانبخشی می‌کند. با توجه به افزایش میانگین سنی و افزایش تعداد افراد سالمند در جامعه ما، توانبخشی این افراد و کمک به افزایش سطح سلامت سالمندان، نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت جامعه دارد.
 
افزایش سن به‌طور طبیعی سبب بروز یک سری نقص‌های عملکردی و فیزیولوژیکی، در نتیجه منجر به افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها، به‌ویژه بیماری‌های حرکتی می‌شود. کاهش توده عضلانی و قدرت عضلات در فرد سالمند وی را در معرض خطر آسیب‌های جدی‌تر همچون انواع شکستگی قرار می‌دهد. توانبخشی سالمندان برای حفظ و افزایش قدرت عضله و بهبود تعادل اهمیت زیادی داشته و می‌تواند سطح سلامت جامعه را بهبود بخشیده و نیاز به خدمات درمانی که هزینه‌های بالایی را چه برای فرد و خانواده وی و چه برای نظام سلامت در پی دارد، کاهش دهد.
 
کتاب «توانبخشی در سالمندان» تالیف مشترک حسین شهدادی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زابل و پریسا ظفردانش؛ فیزیوتراپیست در 6 فصل، ضمن بیان تعریفی درست از توانبخشی و سالمندی، به نقش و کارکرد توانبخشی در سالمندی، اختلالات شایع دوران سالمندی اشاره و وسایل کمک حرکتی در توانبخشی سالمندی را معرفی می‌کند.


نیازهای فیزیکی دوران سالمندی
«به‌طور نرمال به دلیل تغییرات حاصله در ارگانیک بدن، انسان‌ها به تدریج از نظر حرکتی، شنوائی، بینائی، انعطاف‌پذیری مفاصل، شکنندگی بیشتر استخوان‌ها در اثر پوکی حاصله، زمان عکس‌العمل، کنترل مثانه، تمرکز حواس و حافظه به‌خصوص حافظه نزدیک، دچار مشکل می‌گردند. به‌عنوان مثال در زمینه شنوائی استفاده از سمعک،‌ در زمینه بینائی عینک و یا جراحی‌های ترمیمی مثل آب مروارید و آب سیاه، از نظر حرکتی و مفاصل و پوکی استخوان استفاده از کلسیم بیشتر در مواد غذائی مصرفی، عصا، واکر، حرکات متناسب ورزشی، تمرینات لازم برای کنترل مثانه و یا استفاده از پوشک‌های جذب‌کننده موثر خواهد بود. در زمینه حفظ توان حافظه و تمرکز حواس، گوش کردن به رادیو، تماشای تلویزیون، مطالعه روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بحث و تبادل‌نظر در مورد موضوعات مختلف با افراد خانواده و دوستان، آموختن مهارت‌ها، بازی‌ها یا زبان‌های جدید، انجام فعالیت‌های اجتماعی در موسسات خیریه و فعال بودن در جامعه محلی مفید و کارآمد می‌باشد.»


ورزش و سالمندی
«باید دانست که ورزش برای اکثر سالمندان بالای 65 سال بدون خطر است. حتی در آنان که از بیماری قلبی، فشار خون، بیماری قند، آرتریت، درد مفاصل، بیماری افزایش فشار خون رنج می‌برند و اکثر این بیماران سالمند می‌توانند بدون اینکه خطری برایشان داشته باشد، ورزش کنند و حتی ورزش در بهبودی بسیاری از این بیماری‌ها موثر است... بسیاری از بیماران سالمند می‌خواهند بدانند که چگونه و از چه نوع ورزشی، ورزش را آغاز کنند. در شروع آنچه مهم است این است که در درجه اول باید لباس و کفش مناسب ورزش بر تن و پا داشته باشید. بسیار مهم است که لباس راحت و اندازه باشد. کفش باید انحنای خوب برای نگهداری پا در موقعیت مناسب داشته باشد و در قسمت پاشنه پا، لایی مخصوص درون کفش را نسبتا کلفت انتخاب کنید که جلوی ضربه و فشار را بر پاشنه پا بگیرد. اگر تا به حال ورزش را آغاز نکرده‌اید، بهتر است که آرام و آهسته ورزش کردن را آغاز کنید و اکثرا با ورزش‌هایی شروع کنید که با انجام آن راحت‌تر هستید. آرام‌آرام ورزش کردن را آغاز کنید. این سبب می‌شود که کمتر به خود آسیب بزنید و همین‌طور آرام ورزش کردن در ابتدای کار، مانع دردهای عضلانی و مفصل می‌شود.»
 
نخستین چاپ کتاب «توانبخشی در سالمندان» در 157 صفحه به بهای 49 هزار تومان از سوی نشر بشری راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها