شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
مقابله با پوکی استخوان به کمک ورزش و تغذیه صحیح

کتاب «درمان‌های خانگی برای استخوان‌های قوی‌تر»، راهنمایی است که بتوان پوکی استخوان را متوقف و با آن مقابله کرد و در ادامه روند معکوس کردن آن‌را با کمک ورزش و تغذیه درست محقق کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، استحکام استخوان‌ها نکته‌ای حیاتی است که نقش اساسی در کیفیت زندگی دارد. بسیار مهم است که برای استحکام استخوان‌ها، آن‌ها را تقویت کرده و همچنین از روند پوکی استخوان جلوگیری کنیم. استحکام استخوان به دو عامل اصلی، مقدار توده یا تراکم استخوان و کیفیت استخوان بستگی دارد که در بیماری پوکی استخوان، این امر با اختلال مواجه می‌شود. در بیماری پوکی استخوان (osteoporosis)، استحکام استخوان کم شده و در نتیجه خطر شکستگی استخوان افزایش می‌یابد. مهم‌ترین علت شکستگی‌های استخوانی در سنین بعد از یائسگی در زنان و افراد مسن، پوکی استخوان است.
 
کتاب «درمان‌های خانگی برای استخوان‌های قوی‌تر» تالیف ماری کیتل به‌تازگی با ترجمه راضیه جمعدار کاشان از سوی انتشارات مرسل چاپ و به بازار نشر عرضه شده است. این کتاب در 6 فصل به این موضوعات که «چگونه با پوکی استخوان مقابله کنیم؟»، «تغذیه بهینه»، «قدرت استخوانی به وسیله ورزش»، «استخوان‌های قوی‌تر برای زندگی»، «زندگی خوب با استخوان‌های شکننده» و «گزینه‌های جایگزین» می‌پردازد.
 

اهمیت تربیت و نگهداری استخوان‌ها از نوجوانی
«کلسیم عامل مهمی برای ساخت استخوان‌های قوی در سنین نوجوانی است که در سنین بین 9 تا 18، 1300 میلی‌گرم در یک روز و بین سنین 4 تا 8، بیش از 800 میلی‌گرم در طول روز مورد نیاز می‌باشد. از سن 20 سالگی، 98 درصد تراکم استخوان‌ها باید به‌دست آمده باشد، به‌طور ایده‌آل شما در حال آماده ساختن خودتان با استخوان‌های کافی می‌باشید که بتوانید برای سن بحرانی یائسگی کاملا سالم و راحت باشید؛ درست زمانی که ضایعات استخوانی سریعا اتفاق می‌افتد. هورمون‌های جنسی (استروژن) که بعد از یائسگی از بین می‌رود، همچنین به تربیت و نگهداری استخوان‌های سالم کمک می‌کند. حال آنکه عامل وراثت نیز در ابتلا به پوکی استخوان تقش بسزایی دارد و شیوه زندگی فرد را تعیین می‌کند. سیگار کشیدن، مصرف الکل، ورزش نکردن و رژیم غذایی، بخشی از عوامل ابتلا به پوکی استخوان می‌باشد.»


منگنز را فراموش نکنید
«حقیقتا منگنز یک ماده معدنی زنده در خیال و رویا می‌باشد، ولی نقش مهمی در جلوگیری از بیماری پوکی استخوان دارد. تعداد کمی از افراد می‌دانند که حتی آن ماده وجود دارد. وقتی آن‌ها در مورد آن چیزی می‌شنوند، اغلب آن‌را با مواد معدنی دیگر اشتباه می‌گیرند. شاید درست باشد که دکتر فورست اچ. نیلسن می‌گوید: «هر دوی آن‌ها (منگنز و ویتامین D) بر سلامتی استخوان در تمام طول عمر تأثیر می‌گذارند.» مطالعات حاکی از آن است که منگنز برای شکل‌دهی مجموعه خاصی که کلسیم از خود به‌جا گذاشته تا استخوان را شکل دهد، مورد نیاز می‌باشد. دکتر نیلسن می‌گوید: «احتمالاتی وجود دارد که به منگنز کمک می‌کند تا از کمبود کلسیم در زنان یائسه جلوگیری کند.» از طرف دیگر کمبود منگنز می‌تواند به ناهنجاری استخوانی منجر شود. مطمئن باشید در پذیرش کافی 2-5 میلی‌گرم در روز را دریافت می‌کنید. عاقلانه آن است که غذاهای غنی از منگنز شامل کل غلات، میوه‌های مغزدار، سبزیجات برگ‌دار و چای، همچنین آناناس که شامل 2/6 گرم منگنز در هر نقطه از میوه می‌باشد، خورده شود. این سالاد، سه غذای غنی از منگنز را ستاره‌دار می‌کند: آناناس، برنج و مغز بادام که بیش از 8 گرم منگنز دارد.»


آیروبیک؛ 30 دقیقه، سه بار در هفته
«پیاده‌روی، دویدن، رقصیدن، ورزش‌هایی که جذب اکسیژن را تشدید می‌کند و طناب زدن، همگی مثال‌های خوبی از تمرینات هوازی هستند، زیرا تمامی بدن شما حرکت می‌کند، بدون اینکه وزن بدنتان به‌عنوان مثال توسط یک دوچرخه یا آب حمایت شود. جاذبه باعث می‌شود که بدن شما با یک برخورد به زمین فرود آید و عضلات به همراه استخوان‌ها کشیده شوند. نه تنها این نوع پایداری زمین روی اسکلت بدن شما، فرسودگی استخوان را به تعویق می‌اندازد، بلکه امیدی برای رشد استخوان جدید نشان می‌دهد.»
 
نخستین چاپ کتاب «درمان‌های خانگی برای استخوان‌های قوی‌تر» در 140 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 16 هزار و 800 تومان از سوی انتشارات مرسل راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها