دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
بهبود توانایی و شادابی جسم و روح با تمرینات یوگا در آب

کتاب «کریا یوگا در آب»، به علاقه‌مندان در سطوح مختلف کمک می‌کند که نه تنها بدن و جسم خود را تقویت کنند، بلكه ذهن و در نهایت کیفیت زندگی خود را نيز بهبود بخشند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در میان تمامی روش‌های یوگا، «کریا یوگا» دارای پیشرفته‌ترین تکنیک‌ها است. «کریا یوگا»، متشکل از 20 تمرین بوده و در آن نیازی به کنترل ذهن نیست، چراکه مبحث کنترل ذهن خود به خود انجام می‌شود. کریا یوگا، مناسب تمام اقشار بوده و روش بسیار موثری برای تجربه مستقیم کندالینی است. تمرینات کریا یوگا، هیچگونه زيانی را دربر ندارد، اما با این وجود بسیار موثر و کارآمد هستند. کریا یوگا، چاکراها را بیدار، نادی‌ها را پاکیزه و سرانجام انرژی راکد و خوابیده را بیدار کرده و به‌طور آهسته و بی‌خطر به جریان می‌اندازد.
 
یک دامنه وسیع حرکت‌ها در آب، می‌تواند در یک مدت زمان نسبتا کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای، تازگی و انرژی‌زایی را به همراه آورد. ورزش‌ها و نرمش‌های آبی، روی عوامل مهمی مانند توان انعطاف عضله، قوی ماندن در دوران بارداری و ایجاد آرامش، نقش دارد. آکوا یوگا (یوگا در آب)، نه تنها برای زنان باردار، بلکه برای افراد دچار دیابت استئوپوروز و دردهای پشت و… چاره‌ساز است. به دلیل سودمندی‌های آن، حتی برای زنان بارداری که شنا و یوگا بلد نیستند، سبب شده تا پس از زایمان هم ادامه داشته باشد. در مامایی مدرن، آکوا یوگا معمولا از هفته ۱۶ بارداری آغاز می‌شود و تا ۶ هفته پس از زایمان نیز ادامه دارد.
 
کتاب «کریا یوگا در آب» نوشته کملا نیر(سوامی نیبرتاناندا)؛ مربی رسمی اتحادیه یوگا و عضو انجمن بین‌المللی درمانگران یوگا، به‌تازگی با ترجمه راضیه افخمی از سوی نشر چیمن به بازار نشر عرضه شده است. با استفاده از اين كتاب، يوگی‌های مجرب و نيز افراد تازه‌كار قادر به درک چگونگی انجام تمرينات داخل استخر و همچنین شيوه‌ای كه قادر باشد آن را تبديل به عملی آگاهانه يا «كريا» نماید، خواهند بود. این کتاب به علاقه‌مندان یوگا کمک می‌کند كه نه تنها بدن، بلكه ذهن را نيز بهبود بخشند.
 

مزایای انجام تمرینات و آساناهای یوگا در آب
«مزایای انجام تمرینات آساناها یا وضعیت‌های یوگا در آب، کمی متفاوت از بهره‌های انجام آن‌ها در خشکی است. برای مثال، فشار بر روی استخوان‌ها در این حالت کمتر است. این خبر خوبی برای آن دسته از افرادی است که از بیماری آرتروز یا ورم مفاصل و بیماری‌های دیگر رنج می‌برند. تصور بر این است که انجام تمرینات یوگا داخل آب، آن‌را برای آن دسته از افرادی که قادر به انجام آن در خشکی نمی‌باشند، انجام‌پذیر کرده است. به‌طورکلی انجام آساناها نزدیک به دیواره استخر به‌جای وسط آن، باعث کنترل آن‌ها به بهترین شکل می‌شود. دیوار مقاومتی را ایجاد می‌کند که سبب عمق بخشیدن و مهم‌تر از همه، کمک به ثبات و پایداری در آساناها می‌شود، به‌گونه‌ای که می‌توان به شکل عمیق‌تر و دقت بیشتری تنفس را مورد بررسی قرار داد. به‌نظر می‌رسد که سالمندان، علاقه‌مند به انجام تمرینات در داخل آب هستند. آنان عموما تصور می‌کنند که کمتر در معرض آسیب هستند، هنگامی که به انجام تمرینات یوگا در داخل آب می‌پردازند. بیماران پس از عمل جراحی و سکته، آب را محیطی دلچسب و گیرا و محرک می‌یابند که آنان را یاری می‌سازد تا با تمرکز بر روی اصلاح تکنیک‌های تنفسی‌شان، انحرافات و مشکلات بدنی خود را فراموش کنند. این امر به آنان کمک می‌کند که به بدن، ذهن و روح خود احترام گذارند، کنترل زندگی‌شان را به‌دست گیرند و در مورد خودشان احساس بهتری داشته باشند.»
 

بهره ورزشکاران حرفه‌ای از تمرینات آبی
«شناگران رقابتی، بازیگران چوگان یا شناگران هماهنگ که به انجام شنا با موسیقی می‌پردازند نیز می‌توانند از تمرینات یوگا در آب سود جویند. همانند بسیاری از رشته‌های مشکل که فرد جهت پیشرفت در آن‌ها لازم است به تمرینات مکرر تن در دهد، ساختار نامنظم بدن و انحرافات بدنی نیز می‌توانند با تمرین‌های منظم، بهبود یابند. دوچرخه‌سواران اغلب عضلات همسترینگ سفت و پشتی خمیده دارند. آن‌ها معمولا تمایل به انجام تمرینات در خشکی ندارند، اما انجام تمرین‌ها در آب را معنادار و مفید می‌یابند. شناگری که تنها به انجام شنای کرال از جلو می‌پردازد، احتمالا از مفاصل ران و کپل خشک در عذاب است یا نیازمند به اصلاح کردن شیوه تنفسی‌اش می‌باشد. عموم افراد بهره‌هایی از انجام تمرینات در آب می‌جویند.»
 
نخستین چاپ کتاب «کریا یوگا در آب» در 160 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 40 هزار تومان از سوی نشر چیمن راهی بازار نشر شده است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها