دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
نکاتی کاربردی برای درمان و کنترل دیابت بارداری

کتاب «راهنمای بالینی در دیابت بارداری» با تعریف دیابت بارداری و دلایل ایجاد آن، رژیم درمانی، الگوهای غذایی و فعالیت فیزیکی تاثیرگذار در روند بهبود و کنترل آن‌را معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دلیل اصلی ابتلا به دیابت بارداری مشخص نیست، بلکه تأثیرات بارداری است که میزان قند خون را از حالت تعادل خارج می‌کند. زمانی که مواد خوراکی مصرف می‌شوند، بدن به هضم آن‌ها می‌پردازد تا قند یا همان گلوکز را تولید کند و به جریان خون بفرستد. پانکراس یا همان لوزالمعده نیز در جواب انسولین ترشح می‌کند. انسولین هورمونی است که به حرکت قند در جریان خون کمک می‌کند تا به سلول‌های بدن برسند و انرژی کافی را به‌دست بیاورند. در حین بارداری که جفت اتصال و ارتباط بین جنین و مادر را برقرار می‌کند تا از ذخایر خونی تغذیه کند، هورمون‌های دیگری نیز ترشح می‌کند. تقریبا همه هورمون‌های تولید شده باعث ایجاد اختلال در انسولین می‌شوند و قند خون را افزایش می‌دهند. کاهش قند خون بعد از مصرف غذا در دوران بارداری طبیعی است. با رشد جنین، جفت روز به روز هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که روی انسولین اثرگذار هستند. در دیابت بارداری هورمون جفت باعث افزایش قند خون می‌شود و می‌تواند بر رشد و سلامتی جنین تأثیرگذار باشد. معمولاً دیابت بارداری در اواخر نیمه دوم بارداری به‌وجود می‌آید و گاهی هم حتی از هفته بیستم ظاهر می‌شود، ولی به‌طور کلی زودتر از آن پیش نمی‌آید.
 
زنانی که قصد بچه‌دار شدن دارند و یا در حال حاضر باردار هستند، بهتر است روش‌های درمان دیابت در بارداری را بشناسند تا سلامت خود و فرزند کوچکشان تضمین شود. تضمین صددرصدی وجود ندارد که دیابت بارداری اتفاق نیفتد، ولی با درنظر گرفتن برخی نکات می‌توان خطر دیابت و بارداری را کاهش داد.


کتاب «راهنمای بالینی در دیابت بارداری» نوشته مشترک سید محمدامین رضایی، پردیس بخشایی، کلثوم محمدی فتح و معصومه محمدیان بهبهانی در چهار فصل، ضمن تعریف دیابت و دیابت بارداری، رژیم درمانی در دیابت بارداری و الگوهای غذایی و فعالیت فیزیکی مناسب را معرفی و تبیین می‌کند.
 
ملاحظات مهم در درمان دیابت بارداری
یک زن باردار مبتلا به دیابت بارداری، شرایط داشته که نه می‌تواند با محدودیت دریافت کالری و ورزش‌های شدید به فکر کاهش وزن و کنترل دقیق دیابت باشد و نه می‌تواند به بهانه رشد جنین و بهره‌مندی از بارداری سالم، بی‌محابا دست به  دریافت بیش از حد مواد غذایی بزند. قطعا هر دو سر طیف، شرایط نامناسبی ایجاد کرده و در صورت عدم رعایت شرایط نامناسب حاصل از افزایش وزن رنج ببرد. پس رعایت اصل تنوع، تعادل و تناسب در زنان باردار مبتلا به دیابت بارداری از چنان حساسیت بالایی برخوردار بوده که فاصله بین افراط و تفریط دو سر طیفِ دریافت مواد غذایی باریکه حساسی است که باید به خوبی رعایت گردد، چراکه دوران بارداری نه دوران کاهش وزن برای کنترل قند خون و سایر پیامدهای منفی آن می‌باشد و نه شرایطی است که با وزن‌گیری بی‌رویه به بهانه رشد جنین موجب ایجاد و پیشرفت دیابت بارداری و سایر عوارض این دوران گردد... درمان دیابت بارداری یک اصل اساسی و بسیار مهم است که تلاش برای آن باید به بهترین شکل ممکن انجام گیرد. درمان اصلی دیابت بارداری مشتمل بر دو اصل اساسی است: 1- درمان تغذیه‌ای پزشکی 2- دارودرمانی (تزریق انسولین و داروهای خوراکی).

نخستین چاپ کتاب «راهنمای بالینی در دیابت بارداری» در 96 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات ارشدان راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها