شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
سلامت مخلوقات در گرو سلامت محیط زیست

کتاب «محیط زیست و سلامت» در پاسخ به این پرسش نوشته شده که میان محیط زیست و سلامت چه ارتباطی وجود دارد؟ ساده‌ترین پاسخ این است؛ زندگی همه موجودات زنده، در گرو سلامت زمین و عناصر آن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هر روز جهان ناچار به پذیرش انسان‌های بیشتری است. به‌طور متوسط در هر ثانیه سه نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود که بالغ بر حدود ۹۰میلیون انسان در سال است. رشد جمعیت، خود باعث ایجاد مشکلاتی در تهیه آب، غذا و سرپناه مورد نیاز برای سلامتی می‌شود، علاوه بر این، مصرف نامتعادل در بسیاری از کشورها، باعث تحلیل رفتن سریع منابع تجدیدناپذیر می‌شود. بنابراین محیط زیست حامی زندگی، به‌طور فزاینده‌ای تحت فشارهای ناشی از تغییرات آب و هوا، از دست رفتن تنوع موجودات زنده، جنگل‌زدایی و بیابانی شدن قرار دارد. از سویی دیگر، انواع آلاینده‌ها از زمین و هوا، سلامت کره زمین و ساکنانش را به‌طور جدی تهدید می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که بین تغییرات حاصله در سطوح ذرات معلق در هوا، تغییرات حاصل شده در آب‌ها، گیاهان خوراکی و پوشش گیاهی و میزان مرگ و میر، رابطه مستمر قابل‌توجهی وجود دارد.
 
کتاب «محیط زیست و سلامت» تالیف راضیه نصرتی ‌سکل، در دو فصل کلی، ضمن بیان تعاریف و اصطلاحات مرتبط با سلامت و محیط زیست و پیشینه آن در میان ملل مختلف در طول تاریخ، به رابطه آب، خاک و هوا و تمامی عناصر موجود در آن‌ها با سلامت موجودات زنده اشاره دارد.


به بیان نویسنده، در این اثر سعی شده آنچه باعث روشن شدن ارتباط بین حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان و سایر موجودات است، از پیشینه محیط زیست و سلامت تا اثراتی که عناصر کمیاب می‌توانند در مخاطره محیط زیست و سلامت انسان داشته باشند، گنجانده شود. چراکه باور ما بر این است که بخش زیادی از مسائل زیست‌محیطی به علت عدم آگاهی‌های عمومی در این زمینه است.
 
حفظ محیط زیست از حقوق اساسی بشر
در مقابله با خطر آلودگی‌های زیست‌محیطی که موجودیت انسان و سلامت دیگر جانداران را با تهدید جدی مواجه کرده است، تلاش‌های فراوانی در سطح جهانی صورت گرفته تا از شدت و پیشرفت این بحران کاسته شود. وضعیت رو به پیشرفت مسائل زیست‌محیطی اقتضا می‌کند که حفاظت از محیط زیست برای انسان امروز و نسل‌های آینده مورد توجه جدی همگان قرار گیرد... حفظ محیط زیست و توجه به تأمین سلامت آن و حرکت در جهت دستیابی به محیط سالم، از حقوق اساسی بشر است، همان‌گونه که تخریب محیط زیست در اثر عدم آگاهی از حقوق بشر است. حفظ محیط زیست، نه تنها به‌عنوان حقوق بشر یا رعایت اجرای قوانین زیست‌محیطی، بلکه از توصیه‌های موکد همه ادیان الهی علی‌الخصوص دین مبین اسلام به‌عنوان جامع‌ترین برنامه زندگی بشر است.


روح سالم در جسم سالم
از آیات و روایات اسلامی می‌توان به خوبی استدلال کرد که به‌طور قطع، یکی از اموری که زمینه‌ساز سعادت و کمال انسان در دنیا و آخرت است، داشتن محیطی سالم و امن است که انسان بتواند در پناه آن، به تربیت جسم و جان خویش بپردازد و اصولا یکی از وظایف مهم بشر که حفظ جان است، جز با ریستن در محیطی سالم و امن، امکان‌پذیر نیست. بدین سبب، شرط اولیه داشتن روحی سالم، جسم سالم است و جسم سالم نیز فقط زمانی حاصل می‌شود که انسان از محیط زیست سالم بهره‌مند باشد. از آنجا که انسان به‌عنوان جزیی از جهان عظیم خلقت با مجموعه بزرگی از مخلوقات دیگر، از جمله طبیعت و محیط زیست در ارتباط است.
 
نخستین چاپ کتاب «محیط زیست و سلامت» در 136 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 12 هزار تومان به‌تازگی از سوی انتشارات پرتوک راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها