سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
آموزشی برای استفاده از پدال‌های پیانو

کتاب «کاربردهای پدال پیانو» اثر الکساندر نیکیتیچ بوخُفتسِف راهنمایی برای استفاده مناسب از پدال‌های پیانوست و نوازندگان می‌توانند از آن بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (اینا) کتاب «کاربردهای پدال پیانو» اثر الکساندر نیکیتیچ بوخُفتسِف راهنمایی برای استفاده مناسب از پدال‌های پیانوست؛ همان‌طور که از نام کتاب «کاربردهای پدال پیانو» برمی‌آید کتابی است کاربردی برای نوازندگان پیانو تا نحوه استفاده از پدال‌های این ساز را بهتر بشناسند و در کار حرفه‌ای‌شان از آن بهره ببرند.
 

پدال پیانو

کتاب با این جمله‌ «هرچه می‌نوازم بیشتر قانع می‌شوم که پدال روح پیانو است» از آنتون روبنشتاین شروع می‌شود و به خوبی اهمیت پدال‌ این ساز را نمایان می‌کند. او پیانیست مشهور قرن نوزدهمی و بنیانگذار کنسرواتور سنت پترزبورگ است.

نویسنده کتاب «کاربردهای پدال پیانو» برای آموزش استفاده از پدال‌ها، مثال‌هایی از کنسرت‌های تاریخی آنتون روبنشتاین آورده است که می‌تواند این کتاب را برای نوازنده پیانو آموزنده و کاربردی‌تر کند.

در ابتدای کتاب نویسنده نگاهی به تاریخچه پیانو و پدال‌های آن داشته و پس از آن نیز مختصری درباره برادران روبنشتاین نوازنده پرداخته است. این کتاب در ده فصل نوشته شده است، فصل اول با عنوان اصول مقدماتی از شیوه استفاده از پدال، علامت‌های پدال و ویژگی‌های آگوستیک (صوتی) پیانو صحبت‌ کرده؛ نویسنده به ترتیب در سه فصل بعدی درباره کارکرد پدال‌ها، پدال‌های اولیه و پدال‌های ثانویه نوشته است. نیکیتیچ بوخُفتسِف در فصل‌های مختلف از پدال، کارکرد و نحوه استفاده از آن می‌گوید. در بخش آخر نیز نکاتی کاربردی برای استفاده از پدال بیان شده است.
 

آنتون روبینشتاین

نیکیتیچ بوخُفتسِف در پیشگفتار این کتاب با بیان این که در ادبیات و آثار ساخته شده، به موضوع پدال و اهمیت چگونگی استفاده از آن بسیار کم پرداخته شده، نوشته است کنسرت‌های تاریخی آنتون روبنشتاین پاسخ مستقیم پرسش چگونگی به کارگیری پدال در اجرای آثار پیانویی است.

در کارکرد هشتم استفاده از پدال آمده است:
«با کمک پدال، بعد از اجرا یا حین اجرای یک پاساژ طولانی از آکوردها، دست می‌تواند استراحت کوتاهی داشته باشد؛ به این ترتیب، دست از روی نت‌ها بلند می‌شود و به مدت کوتاهی از تنش موجود در آن رها می‌شود و می‌توان قطعه را بدون احساس خستگی و فشار خاص تا انتها اجرا کرد. نمونه‌های این کارکرد در آثار امروزه پیانو بسیار هستند و یکی از مثال‌های خوب آن «پولونز لا بمل ماژور، اپوس 53» شوپن است.» (صفحه 37)
 

مثال‌های کتاب

انتشارات هنر موسیقی کتاب «کاربردهای پدال پیانو؛ راهنمای استفاده مناسب از پدال‌های پیانو به همراه مثال‌هایی از کنسرت‌های تاریخی آنتوان روبنشتاین» اثر الکساندر نیکیتیچ بوخُفتسِف ترجمه هاله آرامی را در 90 صفحه 500 نسخه و با قیمت 25000تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها