یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
رشد فزاینده بیماری زوال عقل در ایران و جهان

کتاب «آشنایی با زوال عقلی»، ضمن معرفی و راه‌های تشخیص بیماری زوال عقل، راهکارهایی برای برخورد صحیح با بیماران مبتلا ارائه و وضعیت این بیماری را در ایران و جهان بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، زوال عقل یا دمانس یک نوع بیماری است که در اثر اختلال مغزی ایجاد می‌شود و با بالا رفتن سن احتمال ابتلای فرد به زوال عقل افزایش می‌یابد. بین 60 تا 80 درصد از افراد مبتلا به زوال عقل از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. براساس آمار و تحقیقات جدید، در هر چهار ثانیه، یک نفر در دنیا به این بیماری دچار می‌شود. از جمله علائم فرد مبتلا به زوال عقل می‌توان به از دست  رفتن حافظه لحظه‌ای، ناتوانی در انجام کارهای روزمره که با آن‌ها آشناست، مشکل برقراری ارتباط، مشکلات زبانی، گم شدن، مشکلات در تفکر انتزاعی، فراموش کردن و تغییر جای وسایل، تغییر رفتار، تغییر در شخصیت، از دست دادن خلاقیت، بی‌حسی و بی‌تفاوتی و گیجی اشاره کرد.  
 
کتاب «آشنایی با زوال عقلی» تالیف شیما مهرآبادی در چهار بخش با عنوان‌های «شناخت بیماری دمانس یا زوال عقل»، «نحوه برخورد با بیماران دچار دمانس»،‌ «روش‌هایی جهت بهبود زندگی فرد دارای دمانس» و «پیشگیری از آلزایمر»، این اختلال مزمن و گاهی حاد را توضیح داده و نحوه برخورد و حمایت از بیمار دارای زوال عقلی را بیان می‌کند.
 
علائم دمانس یا زوال عقل، تشخیص بیماری دمانس، سنجش پیشرفت بیماری، انواع دمانس، درمان بیماری آلزایمر، رفتارهای چالش‌برانگیز، احترام و حفظ عزت نفس، تمرکززدایی و انحراف توجه، تغذیه بیماران دارای دمانس، ورزش و فعالیت بدنی، تمرینات و فعالیت ذهنی، خوابیدن به اندازه کافی، کاهش استرس، محافظت از سر در برابر ضربه، جلوگیری از مصرف دخانیات و افسردگی ازجمله مهم‌ترین سرفصل‌هایی است که در این کتاب مطرح می‌شود.


شناخت بیماری دمانس یا زوال عقل
دمانس یا زوال عقل، یک واژه کلی است که برای توصیف از بین رفتن عملکردهای مغز به‌کار برده می‌شود که باعث از دست دادن حافظه، کاهش مهارت کلامی، اختلال در استدلال کردن و کاهش مهارت‌های روزمره زندگی است. در واقع دمانس، یک نوع ناتوانی محسوب می‌شود که ممکن است شخصی که دارای دمانس است، خود از نظر رفتاری و احساسی متوجه ناتوانی خود نشود و همه چیز را عادی و نرمال ببیند. در واقع بیش از 100 نوع مختلف دمانس وجود دارد. این اختلال به علت بیماری‌های عروقی مغز و تجمع اجسام لویی ایجاد می‌شود. یک شخص ممکن است که به ترکیبی از انواع مختلف دمانس دچار شود که به‌ویژه در بیماری آلزایمر و دمانس ناشی از مشکلات عروق مغزی این موضوع شایع‌تر است. هرکدام از این ناتوانی‌ها و دمانس‌ها که در فرد اتفاق می‌افتد، ناحیه خاصی از مغز را بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که می‌تواند باعث تغییر در رفتار شود.
 

وضعیت بیماری دمانس در ایران
جمعیت ایران در چند دهه اخیر شاهد افزایش رشد جمعیت سالمندی بوده، به‌طوری‌که در سرشماری نفوس سال 1390،‌ جمعیت 60 سال به بالا رشد 2/8 درصد را نشان می‌دهد، به این معنا که بیش از 6 میلیون نفر جمعیت سالمندی را در کشور تشکیل می‌دهند. به‌صورت تخمینی در حال حاضر حدود 700 هزار نفر با ابتلا به دمانس در ایران زندگی می‌کنند. این رشد فزاینده سالمندی و به تبع آن ابتلا به دمانس و بیماری آلزایمر، زنگ خطر را در نظام سلامت به صدا درآورده و اولویت آن‌را در سیاستگذاری‌های کلان، طلب می‌کند.
 
نخستین چاپ کتاب «آشنایی با زوال عقلی» در 57 صفحه با شمارگان 100 نسخه به بهای 15 هزار تومان در سال 98 از سوی انتشارات پژوهشگر برتر راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها