جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
​تأثیرات جبران‌ناپذیر مصرف مواد بر انسان و جوامع انسانی

کتاب «اختلالات وابسته به مواد؛ تشخیص و درمان»، راهنمایی کاربردی و بالینی در شناخت ابعاد بسیار پیچیده وابستگی مواد براساس آخرین دستاوردهای علمی، درمان‌ها و داروهای جدید است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مصرف مواد مخدر، تأثیرات مخرب جبران‌ناپذیری چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی برجای می‌گذارد. تمام اعضای بدن فرد معتاد درگیر مصرف مواد می‌شوند، حتی داخلی‌ترین اعضای بدن از پوست و دندان گرفته تا ریه و قلب. برخی از اثرات سوء مصرف مواد مخدر بر بدن برگشت‌پذیر هستند و برخی دیگر غیرقابل برگشت، به‌طوری‌که تأثیرات آن‌ها به‌صورت دائمی باقی خواهد ماند. اختلالات وابسته به مواد مشکلی جهانی است که نزدیک به 250 میلیون نفر در جهان را درگیر کرده است. سالانه نزدیک به 500 ماده روانگردان جدید به بازار وارد می‌شود که نشان از آن دارد که «مافیای اعتیاد» از «دانش اعتیاد» پیشی گرفته است. برای رهایی نسل بشر از این گرداب، عزمی جهانی با همکاری سازمان‌های بین‌المللی، نخبگان و اهالی علم نیاز است.

چهارمین ویراست کتاب «اختلالات وابسته به مواد؛ تشخیص و درمان» بر مبنای DSM-5، تالیف یونس نابدل که به‌تازگی از سوی انتشارات ارجمند راهی بازار نشر شده، یک راهنمای کاربردی و بالینی و نه تئوریک، در زمینه شناخت ابعاد پیچیده وابستگی مواد، اداره بیمار وابسته، دارودرمانی و روان‌درمانی است. این اثر در 14 فصل ضمن تشریح معمای اعتیاد، ابعاد فاجعه را بررسی و انواع مواد مخدر را با برشمردن ویژگی‌ها و عوارض و درمان‌های ویژه هریک معرفی می‌کند. 


آیا اعتیاد بیماری است؟
در مورد اعتیاد مسأله آنچنان پیچیده است که گاه بعضی از پزشکان هم خودِ فرد را مقصر اختلال اعتیاد می‌دانند. واقعیت آن است که مجموعه‌ای از عوامل مستعدکننده که شاید بخشی از آن‌ها نیز ارادی باشد،‌ دست به دست هم می‌دهند و این مشکل را پدید می‌آورند. اعتیاد یک آسیب اجتماعی است که تمام دنیا با آن درگیر است با این ویژگی که نوع ماده مورد مصرف و شدت آن در جوامع مختلف متفاوت است؛ البته جهانی شدن درحال از بین بردن این تفاوت‌هاست. شیوع بی‌سابقه مت آمفتامین (شیشه) و الکل در سال‌های اخیر در کشور ما، نمونه‌ای از تأثیرپذیری جهانی شدن است... علم روز دنیا، اعتیاد را یک بیماری و به عبارت دقیق‌تر یک اختلال روان‌پزشکی می‌شناسد. اما از دیگرسو این اختلال، یک آسیب اجتماعی است که به اعتراف دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، در رأس آسیب‌های اجتماعی است.

 
مت آمفتامین، معضل بزرگ جهانی
مت آمفتامین، خطرناک‌ترین و اعتیادآورترین ماده مورد مصرف است که متأسفانه در سال‌های اخیر گستردگی مصرف بیشتری یافته است. طبق آمار ارائه شده توسط یک مقام مسئول، 26 درصد کل معتادان کشور مبتلا به این ماده هستند. سهل بودن تولید و امکان ساخت آن با وسائل ابتدایی و بدون نیاز به تجهیزات ویژه، سبب تولید انبوه مت آمفتامین در کشور شده، به حدی که حتی به خارج از کشور هم صادر می‌شود. درمان و ترک این ماده بسیار دشوار بوده و همبودی مصرف آن با مواد مخدر، به دشواری درمان می‌افزاید... آمفتامین‌ها آگونیست غیرمستقیم کاته کولامین‌ها هستند که سبب رهایی دوپامین و نوراپی نفرین نوساز می‌شوند.
 
اثر اولیه آمفتامین‌ها در CNS تحریک منجر به فعالیت رفتاری است. اعمال تکراری مداوم و بی‌هدف، انزوا و پس کشیدن از فعالیت‌های اجتماعی،‌ پرخاشگری و بی‌اشتهائی از جمله عوارض آمفتامین‌هاست... در افرادی که دوزهای بالای آمفتامین را به‌شکل مزمن مصرف کنند، ممکن است پسیکوز آمفتامین پدید آید. این پسیکوز اشکال مختلف دارد. رایج‌ترین شکل، افکار پارانوئید همراه با عقاید انتساب است که به هذیان کاملا ساخت‌یافته و انزوای اجتماعی منتهی می‌شود.


اعتیاد به مت آمفتامین، یک معضل جدی بهداشت روان در جهان است که هیچ درمان تأییدشده‌ای برای آن وجود ندارد. پس از بیست سال تلاش، هیچ درمان پذیرفته‌شده‌ای یافت نشده است. اجماع نظری در مورد یک دارو وجود ندارد. حتی دارویی که در مطالعات متعدد تأیید شده باشد نیز شناخته نشده است. داروهای کم‌وبیش موثر عبارتند از مودافینیل، بوپروپیون، متیل فنیدیت، دکس‌آمفتامین، واره نیکلین، میرتازاپین و نالترکسان.

نخستین چاپ از ویراست چهارم کتاب «اختلالات وابسته به مواد؛ تشخیص و درمان» در 332 صفحه با شمارگان 550 نسخه به بهای 42 هزار تومان از سوی انتشارات ارجمند به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها