یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
​ویژه‌نامه‌ای برای بهرام بیضایی در فصلنامه «کاج سبز»

شماره دوم و سوم «فصلنامه فرهنگی،‌ هنری و ادبی کاج سبز» با ویژه نامه‌ای برای بهرام بیضایی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) شماره دوم و سوم «فصلنامه فرهنگی،‌ هنری و ادبی کاج سبز» با ویژه‌نامه‌ای برای بهرام بیضایی، با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی عطیه جوادی‌راد و سردبیری محمود ساطع منتشر شد.

بخش ویژه این فصلنامه گفت‌وگویی با بهرام بیضایی و یادداشتی از او به نام «سرزدن به خانه پدری» است که در سال 1379 به مناسبت برگزاری نکوداشتی نوشته است که برای او برگزار شد. همچنین گزارش این نکوداشت نیز در این قسمت آمده است.

در ادامه یادداشت عطیه جوادی‌راد درباره ادبیات بیضایی آمده است، او نوشته است: «این آگاهی و تشخیص نویسنده باهوشی است که بر هر دو نوع نگاه شرقی و غربی بی‌تعصب و جانب‌داری اشراف دارد و از قابلیت‌های هرکدام برای ساختن داستان خود بهره می‌برد. و این نقطه تفاوت بیضایی است با روشنفکرانی چون آل‌احمد و شریعتی که در آن دوران طرفداران بسیاری داشتند.» در پایان این بخش نیز سال‌شماری از زندگی حرفه‌ای و شخصی بیضایی گنجانده شده است.

«فصلنامه فرهنگی،‌ هنری و ادبی کاج سبز» شامل بخش‌‌هایی نظیر داستان، شعر، هنر و بوم می‌شود که داستان‌ها و اشعاری از نویسندگان و شعرای مختلف منتشر می‌کند. در بخش داستان مجموعه فصلنامه « کاج سبز» داستان‌هایی از عباس باباعلی،‌ هانیه ترسلی، حمزه خوشبخت، عطیه راد، مصطفی طوقانیان، محمد فینی‌زاده،‌ فاروغ مظلومی، علی نیکزاد و بهروز هاشمی می‌خوانیم. در بخش شعر نیز اشعاری از برخی شاعران نظیر جواد مجابی، سحر احمدی و ... را شاهد هستیم.

بخش آخر شماره دوم و سوم «فصلنامه فرهنگی،‌ هنری و ادبی کاج سبز» با عنوان «بوم» به باغ شهر نیاسر حوالی کاشان پرداخته است؛ از نام، فرهنگ، طبیعت، آثار تاریخی و رسوم و رسومات این شهر قدیمی نوشته است.

بخش هنر این شماره فصلنامه «کاج سبز» نیز نمایشنامه چاپ نشده‌ای از منوچهر شیبانی به نام «یونانی‌ها،‌ ایرانی‌ها» را منتشر کرده است. این نوشته کوتاه شده متن اصلی آن است که توسط شیبانی برای نمایش رادیویی تنظیم شده است.

در قسمتی از داستان «بن بست» اثر هانیه ترسلی می‌خوانیم:
«احمد خبر ساعت ده را از دست نمی‌داد. زن منتظر تا پدر یا برادری به خواب روند یا شاید شارژ و طرحی رایگان موعدش برسد. صدای جان گفتن پسر آن‌قدر بود که به مغز استخوان زن برسد و زن کمرش را صاف کند و گوش‌هایش را تیزتر. فقط شنید که پسر می‌گوید؛ باشد الان می‌آیم. دقیق بگو کجا بیایم؟ زن از جا جهید؛ خاک بر سر کجا بروی؟»(صفحه 95)

شماره دوم و سوم «فصلنامه فرهنگی،‌ هنری و ادبی کاج سبز» با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی عطیه جوادی‌راد و سردبیری محمود ساطع با قیمت 15000 تومان منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها