سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
چند کلمه حرف حساب برای کاهش وزن

کتاب «چند کلمه حرف حساب»، راه‌حل‌هایی کاربردی در مواجهه با مشکل اضافه وزن و تبعات روحی و جسمی ناشی از آن در اختیار شما قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مغز انسان ساختاری پیچیده دارد و پردازش‌های بسیار پیچیده‌ای نیز انجام می‌دهد. اما این سازمان در بسیاری اوقات از اصولی ساده برای قضاوت و تصمیم‌گیری استفاده می‌کند. کتاب «چند کلمه حرف حساب؛ میانبرهای مغزی برای کاهش وزن هوشمند»، تالیف مشترک طاهره مهدوی حاجی و حامد اختیاری نشان می‌دهد که مغز چه راه‌حل‌های ساده‌ای برای کاهش وزن به شیوه علمی و اصولی در اختیار انسان قرار می‌دهد.
 
حامد اختیاری؛ عضو هیأت علمی مرکز مطالعات مغز لوریت آمریکا در مقدمه کتاب نوشته است: «چاقی و اضافه وزن یک پدیده نوظهور در فرهنگ ماست. حتی دسترسی گسترده به غذاهای با کالری بالا به‌صورت بسیار فشرده، سابقه چندانی در ایران ندارد. شکر و برنج و شیرینی خامه‌ای، حضور و بروزی در فرهنگ ما دورتر از یک قرن پیش نداشته‌اند و اگرچه پرخوری در فرهنگ ما از قرن‌های گذشته رفتاری مذموم بوده، در گذشته‌های نه‌چندان دور، اضافه وزن حتی با احتمال بیشتر برای بقا در سختی‌های اجتماعی و قحطی‌ها همراه بوده است. از این‌رو شما می‌توانید نمونه راهکارهایی برای جلوگیری از بیش‌خوری نظیر «کاه از خودت نبود  کاهدون که از خودت بود» در فرهنگ عامه ایرانی پیدا کنید (اگرچه حتی همین مثال‌ها نیز به‌طور واضح با فرهنگ کنونی دیگر انطباقی ندارند)، اما این راهکارهای اکتشافی در مذمت چاقی و اضافه وزن نادر هستند. براین اساس به‌نظر می‌آید ما به میانبرهای جدیدی نیاز داریم تا مغزمان را برای تصمیم‌گیری‌های مناسب هدایت نمایند. تصمیم‌گیری‌هایی که ما را به سمت تناسب وزن و سلامتی حرکت می‌دهند.»


وقتی به کافه می‌روی، دمنوش سفارش بده
مراقب باشید در این دام گرفتار نشوید که چون می‌خواهید وزن کم کنید، نباید با دوستانتان به رستوران یا کافه بروید. این موضوع باعث می‌شود با خودتان فکر کنید: «من یک دوره رژیم سخت می‌گیرم و به خودم فشار می‌آورم تا وزنم کم شود. بعد هر طور که دلم خواست زندگی خواهم کرد.» همین طرز تفکر یکی از عوامل مهم شکست در رژیم‌های غذایی است. هنر تفریح کردن همراه دوستان بدون آسیب زدن به خود، در طول زمان و با صرف وقت و انرژی، شما را به آدمی تبدیل می‌کند که در عین تفریح، وزنش را هم کنترل خواهد کرد.
 
لذت یا خشنودی؛ مسأله این است
فعالیت‌های لذت‌بخش انواع متفاوتی دارند و هرکدام از آن‌ها با ترشح مواد متفاوتی در مغز، احساسات و طول اثر متفاوتی از احساس لذت کوتاه‌‌مدت تا خشنودی و رضایت بلندمدت را ایجاد می‌کند. بعضی کارها هستند که شما با انجام دادن آن‌ها احساس لذت می‌کنید؛ مانند خوردن غذاهای مورد علاقه، خوابیدن، ماساژ گرفتن یا برقراری رابطه جنسی. این موارد احساس لذت کوتاه‌مدتی در شما ایجاد می‌کنند که معمولا پس از پایان آن کار از بین می‌روند. اما برخی کارهای دیگر، نوعی احساس خوشنودی و رضایت به شما می‌دهند؛ مانند انجام کارهای خیریه، کمک به والدین، حل مسأ‌له‌ای پیچیده و کسب تأیید از افراد مهم زندگی. در این شرایط ترشح مواد مختلف در مغز به‌گونه‌ای است که مدت اثر آن طولانی‌تر است و احساسی که به‌وجود می‌آورد، دربرگیرنده آرامش و رضایت خاطر است. اگر می‌خواهید به کارهایی که حالتان را خوب می‌کنند بپردازید، از تفاوت این فعالیت‌ها و اثری که بر مغزتان می‌گذارند، آگاه باشید و از هر دو دسته انتخاب‌هایی داشته باشید.


از دل برود، هرآنچه از یخچال رود!
مغز وابسته به خوردن شما، سعی می‌کند در هر تصمیمی که می‌گیرید، مداخله کند. بهانه‌تراشی کند و با هر توجیهی خوردنی‌های ناسالم را در دسترس‌تان قرار دهد. ممکن است بعد از رفتن مهمان‌ها، به بهانه اینکه بچه‌ها این غذا را دوست دارند، یا فردا وقت و حوصله آشپزی کردن ندارم، وسوسه شوید غذاها را نگه دارید. اما با توجه به تجربه‌های قبلی، مطمئن هستید وجود این همه غذای خوشمزه و مطمئن در خانه، لغزش‌های بی‌بروبرگرد چند روز آینده را به دنبال خواهد داشت. بنابراین با بخشیدن آن‌ها به دیگران، هرچه زودتر خودتان را از وسوسه‌های خوردن خلاص کنید.
 
نخستین چاپ کتاب «چند کلمه حرف حساب؛ میانبرهای مغزی برای کاهش وزن هوشمند» در 104 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100نسخه به بهای 12هزار تومان از سوی انتشارات مهرسا به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها