چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
رشد ماهی کوچک در تنگ وجود مادر؛ عوارض دود دخانیات بر کودک

کتاب «تنگ و ماهی»، قدم به قدم از بارداری تا زایمان با مادر همراه است تا شیوه درست مراقبت از خود و فرزندش را به او بیاموزد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، طبیعت زن، مهر و عاطفه، رویانندگی و زندگی‌بخشی است، اما مادر چیزی فراتر از همه اینهاست. فرشته‌ای صبور که با عشق و علاقه‌ای بی‌نهایت، ماهی کوچکی را در تنگ وجودش پرورش می‌دهد و پس از هدیه او به جهان مادی، از شیره جانش به او می‌خوراند. مادر روح و جان خود را در کودکش می‌دمد، اما خود نیز برای به ثمر رساندن میوه وجودش، نیاز به مراقبت، رسیدگی و سلامت دارد که این مهم نیاز به شناخت و آگاهی است.  
 
کتاب «تنگ و ماهی» که در سال جاری به همت گروه تحقیق و پژوهش مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان در چهار فصل با عنوان‌های «شروع بارداری و مراحل رشد جنین»، «مراقبت‌های دوران بارداری»، «عوارض شایع دوران بارداری» و «زایمان» تدوین و به‌تازگی از سوی انتشارات این مرکز روانه بازار نشر شده، قدم به قدم از بارداری تا زایمان با مادر جلو می‌آید و شیوه مراقبت صحیح را در حساس‌ترین و مهم‌ترین دوره زندگی به او آموزش می‌دهد.


مراقبت‌های روانی
هیجان پدر و مادر درباره کودک جدید و نیز این احساس که هنوز آماده پدر یا مادر شدن نیستند، طبیعی است. بهترین راه غلبه بر هرگونه نگرانی آن است که زن و شوهر به صراحت با هم صحبت کنند و از تجربیات کسانی که از پدر و مادر شدن خود لذت می‌برند، استفاده کنند. خوب است پدر و مادر تا جای ممکن درباره بارداری بیشتر بدانند تا نسبت به تغییراتی که رخ می‌دهد، ‌آمادگی داشته باشند. کاملا طبیعی است که گاهی احساس هیجان و انتظار پدر و مادر تحت‌الشعاع افکار منفی قرار می‌گیرد. والدین ممکن است نگران این باشند که کودک را دوست خواهند داشت یا نه. باید اطمینان داشت که وقتی کودک به دنیا آمد، عشق و علاقه ایجاد خواهد شد. همچنین ممکن است مادر در مورد تغییر شکل بدن خود دچار افسردگی شود و حتی از کودک به خاطر اینکه بدن او را دچار ناراحتی و تغییر شکل کرده است، بدش بیاید. باید گفت حتی بدترین تغییرات جسمانی زمان بارداری پس از زایمان از بین خواهد رفت و با کمی تمرینات ورزشی ملایم، ظاهر بدن مادر مجددا طبیعی خواهد شد.



تاثیر استشمام یا مصرف دخانیات بر مادر و جنین
مصرف هرگونه دخانیات اعم از انواع سیگار، قلیان و پیپ، بر سلامتی جنین و نوزاد تاثیر می‌گذارد و در زمان بارداری جنین را در معرضش خطراتی قرار می‌دهد که عبارتند از: کاهش وزن هنگام تولد، مشکلات تنفسی، ناتوانی‌های مغزی (ازجمله فلج مغزی، عقب‌ماندگی ذهنی و مشکلات یادگیری)، بعضی نقایص زمان تولد، تولد زودهنگام نوزاد و حتی مرگ او. خطر مرگ ناگهانی نوزاد، سقط خود به خود،‌ نارسایی جفت، جفت سرراهی و خونریزی داخل رحمی، ریسک عقیمی زنان، حاملگی خارج از رحم در مادرانی که سیگار می‌کشند، زیاد است. استعمال سیگار موجب می‌شود تا هنگام زایمان، جنین با استرس مواجه شود و با آغاز درد زایمان، ضربان قلب جنین کاهش یابد و نتواند انقباضات رحم را تحمل کند. به این ترتیب زایمان با مشکل مواجه شده و نوزاد باید به روش سزارین متولد شود.
 
درصورتی‌که مادران باردار به‌طور همزمان در معرض دخانیات و سرب قرار گیرند، خطر تولد کودک بیش‌فعال به میزان 8 برابر افزایش می‌یابد... شیرخوارانی که به واسطه تماس مادر با دود سیگار در دوران بارداری در معرض نیکوتین قرار می‌گیرند، با مشکلات عصبی چون واکنش‌های حسی، فیزیولوژیکی، حرکتی و تمرکزی ضعیف مواجه می‌شوند. همچنین مادران بارداری که از مواد اعتیادآور استفاده می‌کنند، مواد را از طریق جفت به جنین منتقل می‌کنند. این نوزادان در زمان تولد معتاد هستند و به دلیل نرسیدن مواد مخدر به آنان دارای علائم خماری همچون تشنج کردن، تند تند نفس کشیدن، اسهال، خمیازه کشیدن و ناتوانی در شیر خوردن هستند.


زایمان سخت و علل آن
سخت‌زایی، به سختی بیش از حد معمول مراحل زایمان اطلاق می‌شود. حدودا یک‌پنجم زایمان‌ها با سخت‌زایی مواجه هستند. علل این حالت از نظر طب جدید عبارت است از: فعالیت نامناسب رحمی، ‌وضعیت نامناسب جنین، عدم تناسب بین سر جنین و لگن مادر، وجود تومور بزرگ در بدن جنین... حقایق علمی روز دنیا بر این پایه است که دخالت در زایمان، بستری کردن زودتر از موعد، سرم زدن و پاره کردن کیسه آب زودتر از موعد با خطرات زیادی همراه است و فقط باید در مواردی که قوانین علمی اجازه می‌دهد، با ملاحظات ویژه صورت بگیرد و گرنه خود عاملی برای زایمان سخت خواهد بود. بارداری و تولد عملکرد طبیعی بدن زن در طول خلقت بشر بوده و هست. مداخله بیش از حد کادر پزشکی و بیمارستانی در این روند طبیعی درباره زمان، مکان یا محدود کردن آزادی زائو به بهانه مراقبت از مادر باردار، تنها استرس مادر را بیشتر می‌کند و موجب سخت شدن زایمان و برهم خوردن روند طبیعی زایمان می‌شود.
 
نخستین چاپ کتاب «تنگ و ماهی» در 192 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 28هزارتومان از سوی مرکز تحقیقات رایانه‌ای حوزه علمیه اصفهان به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها