یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
پزشکی که از بیمارانش آموخت

کتاب «آن روی سکه: آن‌چه از بیمارانم آموختم»، نوشته یک بانوی پزشک آمریکایی است که سال‌ها درباره رابطه پزشک و بیمار تحقیق کرده و تجارب و خاطرات ارزنده خود را در قالب کتاب به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «آن روی سکه: آن‌چه از بیمارانم آموختم» تالیف دنیل اُفری با ترجمه افروز معتمد در روزهای اخیر از سوی نشر قطره به بازار نشر عرضه شد.
 
دکتر دنیل اُفری سال 1965 در نیویورک متولد شد. تحصیلاتش را در رشته فیزیولوژی در دانشگاه مک‌گیل گذراند و دکترای خود را از دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک گرفت. علاقه‌اش به نوشتن و سال‌ها طبابت در بیمارستان بِلِویو و چند شهر دیگر، این امکان را فراهم آورد که تجارب گسترده خود را در قالب مقاله و کتاب به نگارش درآورد. مقالاتش در مجلاتی چون نیویورک تایمز و کتاب‌هایش در حوزه‌های بهداشت و درمان و رابطه پزشک و بیمار، با استقبال مخاطبان بسیاری مواجه شد. تاکنون هفت کتاب تالیف کرده که اثر حاضر که در سال 2005 در آمریکا منتشر شده، دومین کتاب او است که به فارسی ترجمه شده است.
 
دنیل اُفری

تلاش اُفری برای کمک به رابطه پزشک و بیمار موجب شد جایزه «جان مک گاورن» را از انجمن نویسندگان پزشکی آمریکا دریافت کند.
 
وی در بخشی از مقدمه کتابش می‌نویسد: «دانشکده پزشکی و دوره آموزش رزیدنتی، سفر طول و درازی بود، سفری که شکر خدا آن‌را به پایان رساندم. اما حالا سفر جدیدی را به قصد مادر شدن آغاز می‌کردم،‌ کمی شبیه به برنامه‌ریزی برای سفر به مقصد نپتون بود. جایی که هرگز به آن نرفته‌اید و نمی‌توانید آن‌را تصور کنید. نمی‌دانستم آب‌وهوای آنجا چطور خواهد بود. در آنجا به چه زبانی صحبت می‌شود و آداب و رسوم محلی آن از چه قرار است. چه چیزهایی باید با خودم ببرم؟ چطور باید خودم را آماده کنم؟ انتظار چه چیزی را باید داشته باشم؟ پاسخی برای هیچ‌یک از این سوالات نداشتم، اما تنها گزینه در این سفر برایم حرکت به جلو بود. رهسپار بودم تا در طول راه جواب این سوالات را بیابم که البته برای من مسیری به سوی «پزشک باتجربه‌تر شدن» هم بود.

و در جایگاه بیمار بودن هم بخشی از این سفرم بود. اینکه سمتِ دیگر بازی خودم باشم، تنها یکی از درس‌های غیرمنتظره‌ای بود که در این مسیر فراگرفتم. متوجه شدم که باید به موانع و سنگ‌های مسیر توجه بیشتری داشته باشم و بدانم که روبه‌رو شدن با آن‌ها ممکن است درد و رنج به همراه داشته باشد و اینکه هریک از این موانع منحصربه‌فردند و هر مانع تاثیری ظریف اما محسوس در من می‌گذارد. اگر می‌خواستم از این سفر درس بگیرم، نباید تنها بر روی هدف نهایی رسیدن تمرکز می‌کردم، بلکه باید به خودِ مسیر سفر هم به دقت توجه می‌کردم.»


آخرین درخواست بیمار، غرور جوانی، یک روز عادی در درمانگاه، سفری طولانی، لحظات سخت، بصیرت یافتن، خسته شدن از اقدامات درمانی، به روش خودش، آزمون ورودی، راز پیچک، داستان ناتمام، آموزه‌های مهاجرت و ابزار کار، عنوان برخی از خاطرات و یادداشت‌های اُفری در این کتاب است. 
 
نخستین چاپ کتاب «آن روی سکه: آن‌چه از بیمارانم آموختم» در 272 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات قطره راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها