یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
چگونه در خانه یک باغچه ارگانیک داشته باشیم؟

کتاب «کشاورزی ارگانیک در خانه»، ضمن اشاره به اصول مهم کشاورزی ارگانیک و توصیه‌های کاربردی، پرورش انواع سبزی، گیاهان دارویی و درخت میوه را در خانه به زبان ساده توضیح می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کشاورزی ارگانیک به معنی استفاده نکردن از مواد شیمیایی کارخانه‌ای است. در حالت ایده‌‌آل در این نوع کشاورزی، مواد غذایی خاک بعد از استفاده دوباره به آن برمی‌گردد. یکی از ابتدایی‌ترین اصول کشاورزی ارگانیک این است: «خاک را تغذیه کن، خاک گیاه را تغذیه خواهد کرد.»
 
کتاب «کشاورزی ارگانیک در خانه» تالیف شهرام مقصودی در پنج فصل، روش‌های باغبانی ارگانیک در خانه، پرورش سبزیجات ارگانیک در خانه، پرورش درختان بارده ارگانیک در خانه، پرورش گیاهان دارویی ارگانیک در خانه و مبارزه ارگانیک با آفات باغ و باغچه را به زبان ساده و کاربردی آموزش می‌دهد.
 
10 توصیه برای داشتن یک باغچه ارگانیکِ پربار
1- موفقیت یک باغچه ارگانیک به خاک آن بستگی دارد.  
2- از همین امروز استفاده از سطل کمپوست خود را شروع کنید. فضایی را انتخاب و شروع به جمع‌آوری مواد ارگانیکی مانند چمن چیده شده، برگ‌ها و زائدات غذایی کنید.
3- همواره خاک خود را تست کرده و در صورت نیاز از کودهای ارگانیک مناسب برای بارورسازی و غنی نمودن خاک خود استفاده کنید.
4- گیاهان سالم و دانه‌های زیست‌پذیر و مناسب برای رشد را جهت کاشتن انتخاب کنید.
5- در مورد کاشت اشتراکی گیاهان یا کشت مخلوط تحقیق کرده و روش‌های آن‌ را بیاموزید.
6- مطمئن شوید که باغ ارگانیک شما آب کافی دارد.
7- از کود گیاهی در مناطقی از باغ که امکان به‌کارگیری آن‌را دارید، استفاده کنید.
8- سعی کنید از آفت‌کش‌ها استفاده نکنید.
9- به محض اینکه محصول دادن گیاهی متوقف شد، آن گیاه را بکنید.
10- از طریق کتاب‌های ارگانیک منتشر شده و مطالب متنوع موجود در اینترنت، اطلاعات باغداری خود را افزایش دهید.


پرورش درخت انار در گلدان
می‌دانید کلکسیون گیاهان‌تان چه کم دارد؟ یک انار گلدانی! ممکن است بگویید جای یک گیاه بزرگ را ندارید. اولا که می‌توانید گونه‌های مینیاتوری و کوتوله انار را پرورش دهید یا اناری معمولی بکارید و آن‌ را با هرس کوچک نگه دارید. انار گیاهی بسیار دلربا و خاص است که به خاطر گل‌های زیبا و میوه‌های خوشرنگ و خوشمزه‌اش بسیار محبوب شده، میوه انار طعمی بی‌نظیر دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. گل‌های انار برای ماه‌ها بر روی گیاه می‌مانند و انگار درخت را چراغانی می‌کنند. گونه‌های کوتوله انار ارتفاعی در حدود 60 سانتی‌متر پیدا می‌کنند، پس دیگر بهانه جا نداشتن را نیاورید! این‌گونه‌ها را می‌توان در گلدان نگه داشت. پرورش درخت انار بسیار آسان است و غیر از نیازهای معمول، تنها انتظار دارد در سال‌های اولیه زندگی‌اش هرس شود.


بهترین گیاهان حشره دورکن برای باغچه
چه گیاهان زینتی در باغچه کاشته‌اید و چه سبزیجات، همیشه تعدادی حشره هستند که دور گیاهتان وِز وِز کنند! احتمالا تعدادی از آن‌ها حتی آفت هستند. حشرات هم مانند ما انسان‌ها، نیازهای غذایی و ترجیح‌های خاصی دارند و غذای خود را بر طبق این ترجیح‌ها انتخاب می‌کنند. اما اگر شما در بین باغچه سبزیجات‌تان چند گیاه حشره دورکن بکارید، کار پیدا کردن غذا را برایشان سخت می‌کنید. خبر خوب دیگر اینکه، این گیاهان حشرات مفید را به باغچه‌‌مان فرا می‌خوانند! ریحان، گل گاو زبان، همیشه بهار، نعناع، پیاز کوهی، شوید، سیر، ترب کوهی، زوفا، پونه کوهی، جعفری، رزماری، مرزه و آویشن، نمونه‌هایی از این‌گونه گیاهان هستند.
 
نخستین چاپ کتاب «کشاورزی ارگانیک در خانه» در 224 صفحه به بهای 45 هزار تومان از سوی انتشارات آقای کتاب روانه بازار نشر شده است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها