یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
گام‌های کوچک اما شگفت‌انگیز برای حرکت در جاده سلامتی

کتاب «30 روز تا سلامتی» به قلم تام راث، به ما می‌آموزد که می‌توان با انتخاب‌های درست به نتایج شگرف دست پیدا کرد و با داشتن تحرک، تغذیه و خواب خوب، با بدنی سلامت به سالمندی رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «30 روز تا سلامتی؛ انتخاب‌های کوچک، تغییرات شگرف»، نوشته تام راث با ترجمه مشترک محمدحسن فکری و محمد رضائی، در سال جاری از سوی انتشارات تغییر نگرش منتشر شده است. نویسنده در این کتاب با طرح مباحثی همچون اصول پایه، شکستن چرخه، سالم ماندن، سوخت تصفیه شده، اهمیت زمان‌بندی، میانبرها، افسانه‌شکنی، به پیش رفتن، انتظارات، شب‌های خوب، اندیشیدن مجدد، گام‌های ساده، انتخاب‌های روزانه، عادات جدید، تنظیم گرایش‌ها و ایده‌هایی برای زندگی، گام‌هایی به ظاهر ساده و کوچک اما مهم را برای تغییرات شگفت‌انگیز در سلامت و تعادل بدن و زندگی، معرفی می‌کند.
 
فردای شما به تصمیم درست امروز بستگی دارد
مولف در مقدمه کتابش درباره ارتباط تغذیه، تحرک و خواب با تعادل بدن، می‌نویسد: «شروع روز با یک صبحانه سالم، احتمال فعال بودن شما در ساعت‌های بعدی روز را افزایش می‌دهد. این امر باعث می‌شود در طول روز هم تغذیه خوبی داشته باشید. مصرف غذای سالم همراه با فعالیت بدنی باعث می‌شود تا خواب شبانه بهتری داشته باشید. این خواب خوب شبانه، داشتن تغذیه و تحرک مناسب را در روز بعدی برای شما آسان‌تر خواهد کرد. برعکس، خواب بد شبانه، شما را در دو جنبه دیگر تهدید می‌کند. خواب بد شبانه باعث می‌شود صبحانه ناسالم‌تری مصرف کنید و فعالیت روزانه شما نیز کاهش یابد. در بدترین حالت، هرسه این عوامل علیه شما فعال می‌شوند و در نتیجه شما در سراشیبی سقوط قرار خواهید گرفت و هر روز پسرفت خواهید کرد. به همین دلیل، این کتاب طوری طراحی شده است تا به شما کمک کند که همزمان از هر سه عامل بهره ببرید.

پژوهش‌های جدید نشان می‌‌دهد که مدیریت همزمان این عوامل سه‌گانه در مقایسه با شروع یک رژیم غذایی جدید یا یک برنامه ورزشی به‌صورت جداگانه، احتمال موفقیت شما را افزایش می‌دهد. تغذیه، تحرک و خواب خوب اگر همزمان انجام شوند، حتی کار را ساده‌تر خواهند کرد. این سه عامل برای ایجاد یک روز خوب برپایه یکدیگر بنا شده‌اند. فعالیت همزمان این عوامل در کنار هم، تاثیر مثبت و پیش‌رونده‌ای در زندگی و کار روزانه شما خواهند داشت. اگر امروز تغذیه، تحرک و خواب مناسب داشته باشید، فردا انرژی بیشتری خواهید داشت، رفتارتان با دوستان و خانواده بهتر خواهد بود، دستاورد بیشتری در کارتان خواهید داشت و به جامعه خدمت بیشتری خواهید کرد. این کار با تصمیم‌گیری از طرف شما شروع می‌شود و باید بدانید که فردای شما به این تصمیم بستگی دارد.»
 

شکم خالی، انتخاب‌های بد
هرچه گرسنه‌تر باشید، سخت‌تر می‌توانید در برابر غذاهای ناسالم مقاومت کنید. وقتی معده شما خالی است، سطح قند خون شما افت می‌کند. این امر تمایل شما به خوردن غذاهایی مثل برگرها، پیتزا، کیک‌‌های شکلاتی و بستنی را افزایش می‌دهد. وقتی پژوهشگران عملکرد مغز را با استفاده از تصاویر MRI بررسی کردند، متوجه شدند که بدن بر روی مصرف غذاهای پرکالری تمرکز می‌کند تا سطح قند خون را به حالت عادی برگرداند. حتی اگر انتخاب‌های متنوعی پیش‌رویتان باشد، معمولا معده خالی باعث می‌شود که شما تغذیه خود را با غذاهای غلط شروع کنید. در یک آزمایش از گروهی از دانشجویان خواسته شد از زمان صرف شام تا ناهار روز بعدی نخورند. نتایج مطالعه نشان داد که آن‌ها دو برابر گروه کنترل (با تغذیه عادی)، غذای خود را با نان ساندویچی یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده شروع کردند. برعکس، اغلب افراد گروه کنترل، غذای خود را با سبزی‌ها شروع کردند. 

به‌جای خوردن قرصِ خواب، ورزش کنید
ورزش منظم احتمالا بهترین راه برای حصول اطمینان از داشتن یک خواب خوب شبانه و انرژی بیشتر برای روز بعد می‌باشد. انجام فعالیت شدید، جایگزین بهتری برای مصرف دارو است، به‌خصوص اگر شما جزو آن 35 تا 40 درصد از افرادی هستید که مشکل خوابیدن دارند یا در طول روز خسته می‌شوند. به قول بِرَد کاردینال که پژوهشگر خواب است، شواهد علمی می‌گویند که ورزش منظم می‌تواند جایگزین غیردارویی مناسبی برای بهبود خواب باشد. گروه تحقیقاتی کاردینال پس از کنترل خطر شناخته‌شده پی بردند که میزان بی‌خوابی در افراد با 150 دقیقه ورزش در هفته، 65 درصد کاهش می‌یابد. همچنین افراد با ورزش منظم، برای تمرکز در طول روز مشکل کمتری دارند... اگر خواب بهتری می‌خواهید، حتی ورزش دیروقت روزانه بهتر از اصلا ورزش نکردن است، درحالی‌که ورزش کردن در صبح زود، شما را در طول روز شاداب نگه می‌دارد. ورزش دیرهنگام حداقل برای خواب شما ارزش دارد. علی‌رغم اینکه ممکن است شنیده باشید که ورزش شبانه خوابیدن را مختل می‌کند، اما مطالعات در این زمینه نشان می‌دهند که حتی ورزش شدید در ساعات قبل از خواب شبانه، احتمالا به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای به بهبود خواب منجر می‌شود. 

نخستین چاپ کتاب «30 روز تا سلامتی؛ انتخاب‌های کوچک، تغییرات شگرف» در 248صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 35 هزارتومان از سوی انتشارات تغییر نگرش راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها