یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
مونیخ به افق تهران

«مونیخ به افق تهران» شامل خاطرات و تجربه‌های مهدی حجوانی؛ نویسنده، مترجم و پژوهشگر، از دو مرحله سفر به آلمان، از سوی انتشارات افق راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با سفر رفتن می‌توانیم تجربیاتی کسب کنیم که در هیچ‌جایی نوشته نشده است، تجربیاتی گران‌سنگ که می‌تواند راهگشای زندگی آینده ما و همه افرادی باشد که این تجربیات را در اختیارشان قرار می‌دهیم. یکی از راه‌های انتقال تجربیات حاصل از سفر، نوشتن سفرنامه است که معمولا طرفداران زیادی هم دارد. افراد بسیاری هستند که در طول سفر یا مدتی بعد از آن روزنگاری‌هایشان را ثبت می‌کنند. مطالعه این روزنگاری‌ها علاوه براینکه می‌تواند برای مخاطب سرگرم‌کننده باشد حاوی نکات آموزنده فراوانی است.
 
«مونیخ به افق تهران» شامل خاطرات مهدی حجوانی، نویسنده، مترجم، سرویراستار و پژوهشگر است که در آن به بازگویی حس‌ها، تجربه‌ها و برداشت‌هایش از سفر به آلمان در دو مرحله (سال‌های 2005 و 2008) در قالب‌ یادداشت‌های روزانه پرداخته است. او در این یادداشت‌ها با بیانی صمیمی و با روایتی داستان‌گونه به توصیف خیابان‌ها، خانه‌های مردم، فوتبال، جام ملت‌های اروپا، جشن اکتبر، فرهنگ مردم آلمان و تجربه‌اش از حضور در مدرسه آلمانی پرداخته است.
 
یاد و خاطره ایران، حس دلتنگی و یادآوری موضوعات مختلف مربوط به ایران مانند شله زرد ایرانی، مقایسه موارد مختلف در آلمان با نمونه‌اش در ایران مانند میزان آب در ایران و آلمان، دستشویی‌ها، نحوه لباس پوشدن، ماشین‌های لباس‌شویی، اینترنت، آب‌وهوا، میزان بارندگی و مواردی از این دست، کاملا ملموس است.  
 
حجوانی دلیل نوشتن این کتاب را تأثیری بیان کرده که از ۶ سفر علمی و کاری به کشور آلمان داشته است؛ ۳ بار برای بازدید از نمایشگاه کتاب فرانکفورت، یک بار برای بازدید از برادرش که بیش از ۳۵ سال است در آلمان اقامت دارد و ۲ بار هم استفاده از فرصت مطالعاتی که کتابخانه بین‌المللی نسل جوان مونیخ در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ به او اعطا کرده است و براین اساس یادداشت‌هایش را در دو فصل اصلی سفرهای سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ تنظیم کرده است. فصل اول کتاب، «سفر اول: ۲۰۰۵» نام دارد که ۲۳ بخش دارد و فصل دوم، «سفر دوم: ۲۰۰۸» نام دارد که شامل ۲۶ بخش است.
 
 

هرچند که نگارنده این کتاب همانطور که در بخش پنجم اشاره کرده «این مطالب فقط یادداشت‌های روزانه است و انسجام ندارد؛ چون از هر دری حرف می زند. نه سفرنامه مونیخ است، نه می‌شود اسمش را گزارشی از کتابخانه مونیخ گذاشت، نه حدیث نفس است و نه مقاله ای اجتماعی. آش درهم جوشی است که من آن را وحشیانه و بی‌ملاحظه پخته‌ام» اما با مطالعه این روزنگاری‌ها، علاوه براینکه تصویری ملموس و حقیقی از سفر به مونیخ در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و او را با مکان‌های مختلفی مانند کتابخانه مونیخ، خانه‌ها، موزه‌ها، بناهای تاریخی، امکانات و برنامه‌های مختلفش آشنا می‌کند، مخاطب را با چگونگی نوشتن سفرنامه و یادداشت‌برداری در طول سفر نیز آشنا می‌کند و این حس را در او ایجاد می‌کند که در سفرهای آینده، او هم می‌تواند یادداشت‌های خود را با برنامه و نظام‌مند بنویسد و تجربیاتش در طول سفر را در اختیار دیگران قرار دهد.
 
مهدی حجوانی از نویسندگانی است که در طول سال‌های طولانی فعالیت گسترده‌ای در زمینه نهادسازی، گسترش نشریات و مجلات تخصصی، پژوهش‌ در حوزه‌های نظری و تئوری، نقدوبررسی و تالیف و ترجمه داشته و توانسته بعد از گذشت بیش از 30 سال فعالیت جدی و مستمر در این حوزه کارنامه‌ پرباری از خود به جا گذارد. «پژوهشنامه کودک و نوجوان»، «کتاب ماه کودک و نوجوان»،‌ «انجمن نویسندگان کودک و نوجوان»، «جایزه لاک‌پشت پرنده» و ... همه از نام‌هایی‌ است که حجوانی را به یاد ما می‌آورد.
 
همچنین «سیری در سرویراستاری»، «زیبایی‌شناسی ادبیات کودک»، «الف دال میم»، «مایه داستان» و «قصه چیست؟» از آثار تالیفی و «ادبیات کودک»، «خارپشت خوشحال»، «پسر جنگل»، «سفر باورنکردنی ادوارد»، «جادو در جنگل»، «قصه‌های خرسی»، «آتشی بالای کوه»، «رویکردهای زیبایی شناختی به ادبیات کودک»، «جیلی بیلی و پیشی» و «حکایت حمالی که رمال شد» از آثار او در حوزه ترجمه است.
 
انتشارات افق، کتاب «مونیخ به افق تهران» را در قالب 240 صفحه با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 310 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها