پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
این کتاب سیاست درهای باز دولت چین را سوسیالیستی ارزیابی می‌کند

کتاب «جامعه چین معاصر» نوشته لی ون که در غرفه چین در معرض نمایش است به این مساله می‌پردازد که چین تغییرات عمیقی در شرایط بین‌الملل ایجاد کرده و در ضمن حفظ روند سریع پیشرفت اقتصاد ملی، بر تمامی خطرات، پیچیدگی‌ها و سختی‌های بر سر راه خود چیره شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از جمله ابزارهای دیپلماسی نرم، در دست دولت‌های مختلف جهان، بهره‌گیری از صنعت نشر و انتشار آثاری برای معرفی کشور متبوع خود است، آن‌گونه که خود مایل به معرفی هستند. از این روست که انتشار کتاب‌هایی بر مبنای دیدگاه دولت جمهوری خلق چین درباره کشور چین و جامعه آن به زبان فارسی، اگر چه امری جالب توجه و جذاب است، اما امر عجیبی نیست.
 
کتاب «جامعه چین معاصر» نوشته لی ون که با ترجمه لو وی و ویرایش امیر جلیل‌زاده به وسیله انتشارات «پخش وو جو» با همکاری انتشارات «آموزش برتر» منتشر شده است، یکی از کتاب‌های مجموعه «چین معاصر» است که با هدف معرفی جمهوری خلق چین به فارسی زبانان، آن‌گونه که حکومت این کشور مایل است به معرفی خود بپردازد منتشر شده است.
 
آن‌گونه که در پیشگفتار کتاب آمده است: «این کتاب رشد جامعه چین در آغاز قرن بیست‌ویکم و نیمه دوم قرن بیستم را مورد بررسی قرار می‌دهد.» منابع مورد استفاده در کتاب به اذعان پیشگفتار آن بیش از هر چیز بر اطلاعات پایگاه‌های اینترنتی «کمیته‌ها و وزارت‌های کشور چین و همچنین اداره ملی آمار چین برداشت شده است.» (6)
 
فارغ از اشکالات ویرایشی آشکاری که نمود آن را در جمله بالا نیز می‌توان مشاهده کرد، این‌که اطلاعات کتاب بر پایه نگرشی که دولت چین مایل است درباره خود شکل دهد نوشته شده است، اهمیت آن را دو چندان می‌سازد. در واقع بهره‌گیری از کتاب «جامعه معاصر چین» می‌تواند علاوه بر آنکه با هدف آشنایی با چین معاصر آن‌گونه که دولت چین می‌خواهد باشد، امکان خوانشی انتقادی و دقیق بر مبنای تحلیل گفتمان حاکم بر کتاب را نیز فراهم می‌سازد. این خوانش انتقادی می‌تواند شگردها  و شیوه‌های پروپاگاندای چین در سطح جهانی را نمایان سازد و کتاب حاضر برای رسیدن به چنین هدفی منبعی دست اول و استثنایی محسوب می‌شود.


 
نویسنده کتاب، «لی ون» دکترای اقتصاد دارد و مدیر دفتر مطالعات تاریخ اجتماعی موسسه تحقیقاتی چین معاصر فرهنگستان علوم اجتماعی چین است. آن‌گونه که در کتاب آمده است: «وی به طور عمده به تحقیق در زمینه‌های تاریخ اقتصاد و تاریخ اجتماعی چین می‌پردازد و کتاب‌های دیگر او شامل «مقررات کاربردی مدیریت اموال غیرمنقول» و «نظام زمین‌های چین در گذشته، حال و آینده» و... می‌باشد.»
 
جمع‌بندی نویسنده از جامعه چین معاصر در قرن بیستم چنین است: «در قرن بیستم دو واقعه تاریخی در چین جهان امروزی را تحت تاثیر خود قرار داد. یکی از این دو واقعه مهم پایه‌گذاری و بنیاد جمهوری خلق چین به عنوان یک حکومت سوسیالیست بود که نظام‌های حکومتی آسیای شرقی و همچنین جهان را دستخوش تغییر و تحول کرد. دیگر اتفاق تاثیرگذار در جهان اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز در کشور چین است.»

لی ون معتقد است سیاست اصلاحات و درهای باز چین بر اساس اندیشه‌های اقتصادی سوسیالیستی بنا شده و به اجرا گذاشته شده است. او همچنین برای سیاست اقتصادی چین منافع فراملی نیز قائل است: «این سیاست اقتصادی رشد پایدار اقتصاد منطقه آسیای شرقی و جهان را تضمین کرده و در زمینه اقتصادی بنیان و پایه‌های اقتصادی جدیدی را بنا نهاده است.»
 
او هم بنیان‌گذاری جمهوری خلق چین و هم اصلاحات این کشور را در راستای «دستیابی به رویای چین که در برگیرنده مفاهیم رستاخیز ملی، شکوفایی کشور و سعادت مردم است» ارزیابی می‌کند.
 
همچنین از منظر نویسنده: «در قرن بیست و یکم نیز چین روند رو به رشد سریع خود را مانند دو دهه پیشین حفظ کرده است. چین تغییرات عمیقی در شرایط بین‌الملل ایجاد کرده و در ضمن حفظ روند سریع پیشرفت اقتصاد ملی، بر تمامی خطرات، پیچیدگی‌ها و سختی‌های بر سر راه خود چیره شده و جهش تاریخی خود را جامه عمل پوشانیده است.»
 
او درباره تاثیر رشد اقتصادی چین بر وضعیت جامعه معاصر این کشور نیز چنین جمع‌بندی‌ای ارائه می‌دهد: «چین دستاوردهایی تاریخی در راستای ایجاد جامعه‌ای به نسبت مرفه به دست آورده است. جی دی پی در چین از رتبه ششم در جهان به رتبه دوم در جهان جهش داشته است و در این زمینه بهره‌وری ملی، قدرت اقتصادی و توان فناوری و علمی نیز گام‌های بزرگی به پیش رو برداشته است. در این مدت همچنین استانداردهای زندگی، درآمد و تامین اجتماعی رشد چشمگیری داشته‌اند. افزون بر این همبستگی ملی، توان رقابت در عرصه‌های بین‌المللی و تاثیرگذاری در جامعه جهانی از موجبات این پیشرفت عظیم به شمار می‌آید.»
 
کتاب «جامعه چین معاصر» در پنج فصل به سرفصل‌هایی نظیر «از یک جامعه به نسبت مرفه تا تحقق رویای چین، شرایط و چالش‌های جدید برای کشور پرجمعیت چین، قطبی شدن و انتقال ساختار اجتماعی، بزرگترین برنامه تامین اجتماعی جهان و وضعیت آموزش، بهداشت و منابع انسانی» در چین می‌پردازد.
 
کتاب «جامعه چین معاصر» نوشته «لی ون» را «لو وی» به فارسی ترجمه کرده و نشر «پخش وون جو» با همکاری نشر آموزش برتر آن را در سال 1395 با تیراژ 100 نسخه در 236 صفحه منتشر کرده است.    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها