یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸
زندگی با همه زیبایی‌هایش جریان دارد

اسرار بلچلی پارک چه در پیش از جنگ جهانی دوم، چه در طی جنگ، و حتی تا سال‌های دهه هفتاد قرن بیستم، مکتوم و ناگفته باقی ماند؛ چیزی که تصور آن هم در دنیای امروز محال است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،«بلچلی پارک» مرکز سری گشودن رمزهای گوناگون ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم است. در این مرکز سرّی‌ واقع در دهکده‌ای در شمال لندن، دختران خانواده‌های اشراف بریتانیا، کارگران کارخانه‌ها، دانشجویان دانشگاه‌های طراز اول کشور، و زنان نیروی هوایی، همه و همه در کنار بااستعداد‌ترین نخبگان و استادان بریتانیایی گرد هم می‌آمدند تا در اتحادی سری و تلاشی بی‌وقفه پیام‌های ارتش آلمان نازی را رمزگشایی کنند و کشور خود را از خطر استیلای دشمن خونریز و بی‌رحم نجات دهند.

سینکلر مک‌کی در این کتاب از تلاش مخفیانه جوانانی که با کار خود سرنوشت جنگ را رقم زدند پرده برمی‌دارد. همچنین نشان می‌دهد که ورای این تلاش مستمر و جانکاه برای شکستن رمز پیام‌های نازی‌ها، زندگی با همه زیبایی‌هایش جریان دارد؛ برگزاری کنسرت‌های بسیار ممتاز با حضور موسیقیدانان برجسته، تئاترهای غیرحرفه‌ای، اسکیت‌بازی روی دریاچه یخ‌زده پارک در زمستان‌ها، و دوستی‌هایی که به ازدواج منجر شد.

اسرار بلچلی پارک چه در پیش از جنگ جهانی دوم، چه در طی جنگ، و حتی تا سال‌های دهه هفتاد قرن بیستم، مکتوم و ناگفته باقی ماند؛ چیزی که تصور آن هم در دنیای امروز محال است.
وینستون چرچیل، بزرگ‌ترین حامی و مشوق بلچلی پارک، کارمندان این مرکز را به غازهایی تشبیه کرد که بی‌سروصدا تخم طلا می‌گذاشتند.
امروز پس از گذشت هفتاد سال بلچلی پارک موزه‌ای شده است برای نسل جوان تا بداند که چگونه باهوش‌ترین و با استعدادترین افراد کشور در تلاشی شبانه‌روزی موفق به گشودن رمز ماشین انیگمای آلمانی‌ها شدند. دستگاهی که سازمان اطلاعات ارتش نازی آن را شکست‌ناپذیر می‌دانست.

بخشي از متن رمان: فشار برای دستیابی به موفقیت همچنان رو به افزایش بود. گوردن ولچمن از همان مراحل ابتدایی متوجه شد بلچلی پارک باید به چیزی شبیه «تولید انبوه» برسد. پس از اولین موفقیت در گشودن پی در پی رمز دستگاه انیگما حالا مساله مهم بررسی هزاران پیامی بود که هر روز شنود و به بلچلی ارسال می‌شد. لازم بود نیروی انسانی پارک شدیداً افزایش یابد. باز هم ولچمن بود که مسئله را با دنیستون و معاون او، ادوارد تراویس، مطرح کرد و ناکس کهنه‌کار نقشی در آن به‌عهده نگرفت. ولچمن در همان زمان مشغول همکاری با تورینگ برای ساخت ماشین بمب نیز بود. او بدون تردید جوانی سرشار از انرژی و علاقه‌ای وصف‌ناپذیر بود.
ماه‌های اول جنگ برای اپراتورهای بلچلی فرصت خوبی بود. هر چند که نبرد زمینی هنوز شروع نشده بود، اما درگیری‌های دریایی آغاز شده بودند و این به مرز گشایان مجال آن را می‌داد تا مهارت خود را در برخورد با پیام‌های ارسالی دشمن تقویت کنند. یکی از رمزشناسان می‌گوید: «این تمرین‌ها فرصت بی‌نظیری برای ایجاد مهارت بود و باعث شد مجموعه‌ای از کریبز یا سرنخ به دستمان بیفتد که موقع شروع جنگ واقعا به دردمان خوردند.»
 
کتاب «بلچلی پارک» اثر سینکلر مک‌کی با ترجمه فروزان صلواتیان در 399 صفحه و شمارگان 1000 نسخه و به بهای 25هزار تومان از سوی انتشارات علمی و فرهنگی راهی بازار کتاب شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها