جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
برخورد بدون اِغماض حضرت علی (ع) با متعدیان به بیت‌المال

کتاب «شیوه‌های مقابله امام علی (ع) با خائنین بیت‌المال»، با کندوکاوی در منابع، اسناد و روایات تاریخی، ضمن ارائه تصویری از روش امام علی (ع) در تقسیم بیت‌المال، مصادیقی از مقابله سخت و بدون اِغماض آن حضرت با حرام‌خواران و متعدیان به بیت‌المال را بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «شیوه‌های مقابله امام علی (ع) با خائنین بیت‌المال» نوشته رقیه مدینه‌ دارابی، در پنج فصل ضمن تشریح مفهوم بیت‌المال و مصادیق و منابع تامین آن، به تبیین موضوعاتی همچون «تقسیم بیت‌المال از منظر امام علی (ع)»، «مصادیق کلی سیره مقابله امام امیرالمومنین علی (ع) با خائنین بیت‌المال»، «برخی از دستورالعمل‌های مهم امام علی (ع) به کارگزاران حکومتی» و «اصلاحات اقتصادی و تقسیم بالسویه بیت‌المال» می‌پردازد.
 
عدالت امام علی (ع) در تقسیم بیت‌المال، اختصاص دادن بخشی از بیت‌المال به فقرا، رعایت حقوق مالیات‌دهنده، مقابله با سوء‌استفاده در مورد بیت‌المال، سخت‌گیری امام علی (ع) در حفظ بیت‌المال، اصلاح نظام اداری و مدیریتی جامعه، برنامه امام علی (ع) جهت از بین بردن سیاست‌های مالی عثمان و شایسته‌سالاری و حق‌مداری در حکومت امیرمومنان علی (ع)، ازجمله مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب حاضر است. 

در بخشی از مقدمه کتاب درباره تفاوت برخورد امام علی (ع) با خدمتگزاران و خائنین به بیت‌المال آمده است: «امیرمومنان علی (ع) اشخاص خدمت‌گزار و دل‌سوز را مورد لطف و مرحمت خویش قرار می‌‌داد، خدمتشان را در حد لازم می‌ستود. این روش دلسوزان و خدمتگزاران را به خدمت بیشتر تشویق می‌کرد و از فرصت‌طلبان و خائنان مجال کارشکنی و خیانت را سلب می‌کرد. در مقابل برخورد ایشان با خائنین، بدون اغماض و گذشت بوده و در این امر حتی به برادر خود نیز تبعیض قائل نبودند. برخورد قاطع علی (ع) با مسئولان و کارگزاران حکومتی که به بیت‌المال خیانت می‌کردند، شدیدترین برخوردها بوده است و این امر در راستای احقاق حقوق مظلومان، از طریق برکنار ساختن و عزل و مجازات کارگزاران و مدیران حکومتی همراه بوده است.

در قاموس حکومت علی (ع)، همواره اصل این است که حق با مردم است و گویی همیشه فرمانداران و کارگزاران حکومتی،‌متهم و محکوم‌اند؛ مگر اینکه خلافش ثابت شود! در سیره آن حضرت، به محض اینکه در زمینه خیانت به بیت‌المال و پایمال شدن حق انسان، کوچک‌ترین شکایتی از سوی ضعیف‌ترین شخص علیه یک والی و حاکم به ایشان می‌رسید، دیگر آرام و قرار از آن حضرت ربوده می‌شد؛ برآشفته می‌گردید و بی‌درنگ به تحقیق می‌پرداخت و در صورت احراز درستی شکایت، بدون هیچ ملاحظه‌ای و گویی در کمال خشونت، شدیدترین برخوردها را با آن کارگزار و استاندار به‌عمل می‌آورد. نمونه‌‌های زیادی از برخورد سخت حضرت علی (ع) با حرام‌خواران و متعدیان به بیت‌المال در اسناد و روایات موجود است.»
 
نخستین چاپ کتاب «شیوه‌های مقابله امام علی (ع) با خائنین بیت‌المال» در 96 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات ندای کارآفرین راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها