شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
مروری بر سیره و سیمای بانوی قهرمان کربلا

همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب (ع)، در جهت شناخت بیشتر سیره و سیمای دختر امیرالمومنین (ع) و نقش بی بدیل آن بانو در ماندگاری نهضت عاشورا، در این نوشتار کتاب‌های «بانوی نینوا» و «چهل منبر زینبی» معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حضرت زینب (س) در 5 جمادی‌الاول سال پنجم هجری قمری در مدینه متولد شد، اما ولادت ایشان در سال 6 هجری نیز گزارش شده است. (ابوالحسن العلوی، اخبار الزینبیات، ۱۴۱۰ق، ص۲۳). بر اساس روایات متعدد، نام‌گذاری حضرت زینب (س)، توسط پیامبر (ص) صورت گرفت و گفته شده که جبرئیل از سوی خداوند این نام را به پیامبر (ص) رسانده است. در کتاب «الخصائص الزینبیة» آمده: پیامبر(ص) او را بوسید و فرمود: «حاضران امّتم، غایبان را از کرامت این دخترم زینب آگاه کنند؛ همانا او مانند جده‌اش خدیجه است.»
 
درباره زندگانی، شخصیت و جایگاه و نقش آن حضرت به‌ویژه در زمینه نهضت عاشورا، کتاب‌های بسیاری در طول تاریخ نوشته شده که هریک از جنبه‌هایی به زوایای وجودی و شخصیتی این بانوی مکرم پرداخته‌اند. به مناسبت سالروز تولد آن حضرت، در گزارش پیش‌رو دو عنوان از تازه‌های نشر درباره حضرت زینب (س) معرفی شده است. 
 


«بانوی نینوا» / بهاء‌الدین قهرمانی‌نژاد شائق

کتاب «بانوی نینوا» نوشته بهاء‌الدین قهرمانی‌نژاد شائق؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران، زندگینامه حضرت زینب (س) و نقش ایشان در کربلا و پیام‌رسانی نهضت عاشورا را روایت می‌کند.
 
در این کتاب پس از مقدمه آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی، مطالب کتاب در سرفصل‌های همچون زینت پدر، مونس مادر، ماجرای مباهله، اولین مصیبت، آموختن شیوه دفاع از حریم ولایت، راوی خطبه مادر، غم هجران، ازدواج با عبدالله بن جعفر، با امیرالمومنین (ع) در کوفه، بازگشت به مدینه، شهادت امام مجتبی (ع)، در پرتو امامت حسین (ع)، از مکه تا کربلا،‌ حدیث شیدایی، از شهادت نزدیکان تا فراق فرزندان، داغ عباس (ع)، ساعت وداع، سخت‌ترین شب زینب (ع)، کوچ اسرا، شیرزن زهرایی در کوفه، به سوی شام، در شام بلا، خطابه‌ای تاریخی، بازگشت از شام ویران، باز هم کربلا و غروب صبر، تدوین شده است.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی می‌خوانیم: «درباره عقیله بنی‌هاشم، بانوی قهرمان و شجاع کربلا، حضرت زینب (ع)، قلم و بیان عاجز و قاصر است که بتواند حتی شمه‌ای از عظمت و یا فضیلت آن بزرگ‌بانوی اسلام بگوید یا بنویسد؛‌ تنها یک سخن عارفانه و پرمعنای او که در پاسخ آن نابکار زمان و جنایتکار بی‌اصل و نسب زمان، یعنی پسر زیاد بر زبان آورد و آن حیوان رذل و بی‌شرمی که زبان هرزه خود را به شماتت دخت والای امیرمومنان (ع) باز کرده و می‌خواست داغی بر دل پر از درد، ولی لبریز از ایمان او بگذارد، کافی است که رو به آن بانوی بزرگوار کرد و بی‌شرمانه گفت: «کَیفَ رَأیتِ صُنعَ اللهِ بِأَخیکِ و أَهلِ بَیتِک؟» و آن بانوی باعظمت در پاسخش فرمود: «مَا رَأیتُ اِلا جَمیلا!» آری، همین یک جمله کوتاه در عظمت شأن و جلالت قدر و معرفی بانوی باعظمت کربلا کافی است، سخنی در چنین صحنه‌های پر از ترس و خفقان و به دنبال آن همه بلا و مصیبت سنگینی که مردان شیرافکن را به تزلزل و اضطراب وا می‌دارد و از سخن گفتن باز می‌دارد. کدام عارف خودساخته یا حکیم فرزانه‌ای می‌تواند با این شهامت و شجاعت و ایمان، این جمله زیبا را در چنین فضا و محیطی بر زبان آورد و صولت و شوکت پوشالی آن درنده لجام گسیخته را درهم بشکند؟»
 
نویسنده این کتاب در صفحه 150، سخت‌ترین شب زینب (ع) را اینگونه روایت کرده است: «آن شب که به حقیقت شام غریبان بود، سخت‌ترین شب زینب (ع) محسوب می‌شد. از یک‌سو، باید به امام سجاد (ع) می‌رسید و از یک‌سو، از اهل‌ خیام محافظت می‌کرد. سبحان‌الله العظیم از این صبر و شکیبایی زینب (ع)! آیا سخت‌تر از آن می‌توان دید که در مقابل دیدگانش بر بدن عزیزش، حسین (ع)، ده نفر ناپاک‌زاده، نعل‌های اسب خود را تازه کرده و بتازند و آن کنند که قلم از شرحش عاجز است.»
 
نخستین چاپ کتاب «بانوی نینوا» در 232 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 18 هزار تومان از سوی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل راهی بازار نشر شده است.
 


«چهل منبر زینبی» / حسن بابایی

کتاب «چهل منبر زینبی»، پانزدهمین جلد از «سلسله منابر اهل‌بیت (ع)» است که به قلم حجت‌الاسلام حسن بابایی در سال جاری از سوی انتشارات سیمای افق منتشر شد.
 
این کتاب در چهل منبر تنظیم شده که «دانای نیاموخته»، «قبله رنجها»، «خردمند بانوان»، «خردمند پرده‌نشینان رسالت»، «سخنور رسا»، «بانوی مورد اطمینان»، «بانوی با فضیلت»، «پارسای خاندان علی»، «ستاره آسمان شرف و کرامت»، «همدم و همراه ناگواری‌ها»، «نور چشم حضرت علی (ع)»، «دروازه آمرزش گناهان» و «مورد محبت و محبوب حضرت رسول (ص)» برخی از آن‌هاست.

در بخشی از منبر هشتم این کتاب می‌خوانیم: «حضرت زینب (ع) پس از واقعه عاشورا در خطبه‌ای مردم کوفه را به‌خاطر یاری نکردن امام حسین (ع) گناهکار خواندند: جنایتی که سرآغاز جنایات دیگری در تاریخ گشته، سیاه، تاریک و جبران‌ناپذیر بوده، تمام سطح زمین و وسعت آسمان را پر کرده است. آیا از اینکه آسمان خون باریده تعجب می‌کنید؟ در حالی‌که عذاب آخرت در مقایسه با این امر، بسیار شدیدتر و خوارکننده‌تر است و در آن روز کسی به یاری شما نخواهد آمد. پس مهلت‌هایی که خدای متعال به شما می‌دهد موجب خوشی شما نگردد، چراکه خدا در عذاب کردن بندگان خود شتاب نمی‌کند، چون ترسی از پایمال شدن خون و از دست رفتن زمان انتقام ندارد و همانا که خدای شما همیشه در کمین است.»

نخستین چاپ کتاب «چهل منبر زینبی» در 184 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 13 هزار تومان از سوی انتشارات سیمای افق راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها