یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
شعرهای خوب برای بچه‌ها خوب

مجموعه «شعرهای شیرین برای بچه‌ها» سروده جمعی از شاعران شناخته شده ادبیات کودک و نوجوان از سوی انتشارات قدیانی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات قدیانی به تازگی 25 کتاب خود را در یک کتاب، یکجا در دسترس کودکان و نوجوانان قرار داده است که شامل 184 شعر از شاعران شناخته‌شده و مطرح ادبیات کودک و نوجوان ازجمله شکوه قاسم‌نیا، اسدالله شعبانی، ناصر کشاورز، جعفر ابراهیمی (شاهد)، حسن احمدی و افشین علاء است.
 
اشعار ساده و کودکانه این مجموعه که در کتابنامه رشد آموزش و پرورش نیز معرفی شده است، مانند داستان‌های کوتاهی هستند که با کلمات آهنگین و تصاویر شاد همراه شده‌اند. برخی از این شعرها با الهام از شخصیت‌های قصه‌ها و حکایت‌های قدیمی سروده شده است مانند خاله ریزه، خاله سوسکه و آقا موشه که به شکل امروزی بازآفرینی شده است. مثلا در یکی از این شعرها که ازسوی شکوه قاسم نیا سروده شده است و به داستان معروف خاله سوسکه اشاره دارد، می‌خوانیم:
«خوابیده خاله سوسکه
تو رختخواب، پا دیوار
یک کمی حال نداره
چون که شده بچه‌دار
بچه خاله سوسکه
سوسکی قشنگ و نازه
دست و پاهاش کوتاهه
شاخکاشم درازه
خوشحاله آقا موشه
چون شده امروز بابا
دلش می‌خواد از خوشی
بپره توی هوا»
 
برخی دیگر از این اشعار به موضوعات روزمره، وسایلی که کودکان با آن سروکار دارند و محیط اطرافشان می‌پردازد و ضمن شعر، اطلاعات مفیدی را به آن‌ها ارائه می‌دهد و سبب آشنایی بیشترشان با محیط اطرافشان می‌شود. مثلا در شعر «مثل یک مرغابی» سروده ناصر کشاورز می‌خوانیم:
«در کنار ده ما
دیده می‌شد یک رود
رود ما دوروبرش
پر مرغابی بود
من خودم می‌رفتم
در کنار آن رود توی آب خنکش
چند تا ماهی بود
تک و تنها لب آب
می‌نشستم گاهی
در خیالم با دست می‌گرفتم ماهی...»
 
افشین علا در شعرهایش در این مجموعه بیشتر به دغدغه‌های کودکان، مانند نگهداری حیوانات و پرندگان، گم شدن کودکان، ارتباطشان با موجودات اطرافشان مانند مورچه‌ها و پروانه‌ها و بازی‌های مورد علاقه‌شان مانند فوتبال می‌پردازد. در یکی از شعرهای علاء با عنوان «گزارشگر» می‌خوانیم:
«یه توپ داریم قلقلیه
زمین بازی گلیه
صاف شده عین سرسره
هرکی بیاد سر می‌خوره»
 
 

از موضوعات جالب دیگری که در این مجموعه چشمگیر است، توجه به موضوعات دینی و مذهبی در شعرهاست. بیان این موضوعات برای کودکان به دلیل اینکه جنبه روحانی و عرفانی دارد باید با ظرافت خاصی صورت گیرد تا برای بچه‌ها جذاب باشد. در این کتاب موضوعاتی مانند لطف خدا، نمازخواندن، شکرگزاری، قرآن خواندن، روزه‌داری، روضه‌خوانی، شهادت ائمه (ع)، مهربانی پیامبر اسلام (ص) و ... با استفاده از کلمات ساده در قالب شعر به گونه‌ای جذاب برای بچه‌ها بیان شده است.

در یکی از شعرهای این مجموعه با عنوان «او برادر من است» سروده جعفر ابراهیمی شاهد می‌خوانیم:
«مکه پر از ستم بود
مکه پر از سیاهی!
می‌سوخت قلب کعبه
هر روز در گناهی!
پیغمبر خدا بود
غمگین از این ستم‌ها
می‌خواند روز و شب او
در قلب خود خدا را
می‌ریخت روزها، غم
از آسمان مکه!
در فکر حیله بودند
شب‌ها سران مکه ...»
 
شعرهای این مجموعه پیش از این در قالب 25 جلد جداگانه با عنوان‌هایی مانند «ماهی کوچولو کلاغ شد»، «یک بوس محکم»، «ماه و ماهی»، «مرا یک دایناسور درسته قورت داده»، «خاله ریزه و صندوق جادویی»، «خاله ریزه و قاشق سحرآمیز»، «آسمان دریا شد»، «قطار قطار مورچه»، «علی کوچولو کلاغ شد»، «هادی و گله آبادی» و «مهمان‌های زمستانی» از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است.
 
انتشارات قدیانی، مجموعه «شعرهای شیرین برای بچه‌ها» را با شمارگان دو هزار و 200 نسخه و قیمت 480 هزار ریال منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها