سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
​صندوقچه‌ای از 252 ضرب‌المثل‌ مصور برای نوجوانان

«صندوقچه ضرب‌المثل‌های تصویری» شامل برگزیده‌ای از ضرب‌المثل‌های فارسی به همراه تصویر با گردآوری و تصویرگری حامد خدادادی از سوی نشر ندای سینا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضرب‌المثل‌ها از عناصر مهم ادبیات شفاهی هر زبانی محسوب می‌شود که فراوانی کاربرد آن نقشی مهم در فرهنگ‌سازی داشته و دانستن و به کاربردن درست و به موقع آن‌ها کمک زیادی در رساندن مفهوم و منظور انسان دارد. مَثَل‌ها آینه فرهنگ، هنجارهای اجتماعی، اندیشه‌ها، باور و زبان هر ملت است. در این میان کودکان و نوجوانان علی‌رغم علاقه زیادی که به دانستن ضرب‌المثل‌های مختلف دارند، کمتر از همه آن‌ها اطلاع دارند. «صندوقچه مثل‌های تصویری» کتابی است مشتمل بر 252 ضرب‌المثل‌ مصور برای نوجوانان که ضمن بیان ضرب‌المثل‌های مختلف زبان فارسی معنا و مفهوم آن‌ها را نیز بیان می‌کند.
 
حامد خدادادی در این کتاب که از سوی نشر ندای سینا منتشر شده، کوشیده است با ارائه تصاویری معنا و مفهوم ضرب‌المثل‌ها را بهتر بیان کند.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته شده است: «ضرب‌المثل‌های رایج در هر جامعه نشانگر برخی از آداب و سنن و فرهنگ آن جامعه است. مهم‌تر این‌که در طول سال‌ها زندگی و کسب تجارب بزرگان هر قوم، اتفاقاتی در طول زندگی آن‌ها به وقوع پیوسته که درنهایت تبدیل به ضرب‌المثل شده است و هرکدام بیانگر حوادثی است که برای نوع بشر پیش آمده است. از نوع مثل‌ها می‌توان به آداب‌ورسوم و فرهنگ آن جامعه پی برد و آشنا شد! مطالعه ضرب‌المثل‌های هر ملت به‌خوبی می‌تواند خلقیات، عادات خوب و بد، فکر و اندیشه، حساسیت‌ها و یا علایق مردمان را نشان دهد. مثل‌ها نشان‌دهنده رفتارهای بهنجار و نابهنجار و ارزش‌ها و ضد ارزش‌های اجتماعی هستند که مردم آن‌ها را پذیرفته‌ یا رد کرده‌اند؛ از این حیث امثال و حکم بیش از ادب مکتوب و شعر و نثر تجلی‌گاه اندیشه‌های اجتماعی است، چه آنکه شعر و ادبیات دارای نویسندگان مشخص و معلوم است اما مثل‌ها از بطن جامعه درآمده‌اند.
 
در این کتاب، تصویرگر تلاش کرده تا بهترین ضرب‌المثل‌های معروف فارسی را انتخاب و به‌صورت مصور (ترکیب عبارت و تصویر به‌صورت کاریکاتور) تهیه کند که مخاطب با اشتیاق بیشتری به دنبال ریشه و جذابیت‌های هر ضرب‌المثل برود و از مفهوم آن‌ها در زندگی خود به بهترین شکل استفاده کند. چینش مثل‌ها به ترتیب حروف الفباست و نویسنده کوشیده‌است مثل‌های معروف را گردآورد.»
 
این کتاب به عنوان کتاب مناسب در حوزه زبان و ادبیات فارسی دوره دوم متوسطه از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، معرفی شده است.
 
نشر ندای سینا کتاب «صندوقچه ضرب‌المثل‌های مصور» را به صورت چهاررنگ در 264 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 450 هزار ریال منتشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها