شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
مردان بزرگ، بزرگی را از فرهنگ ملی و جان بزرگ خود وام می‌گیرند

چاپ دوم «دلیر دلوار» از مجموعه «سرداران ایران: رئیس‌علی دلواری» نوشته فاطمه قائدی از سوی شرکت سهامی کتاب‌های جیبی وابسته به موسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «مرد وایستاده بود روی بام؛ سینه سپر. قطار فشنگ بسته بود و تفنگ اجدادی را انداخته بود روی دوش. صدای صلوات‌ها ولوله را آرام‌تر کرد. بسم‌الله گفت. حرف‌هایش آب ریخت روی آتش دل‌ها. بعد اشاره کرد تا زندانی را بیاورند. صدایش را برد بالا.

روی حرفم با هر چی مرد است. ما مسلمانیم. حرفمان یکی، دشمنمان یکی؛ آی اجنبی که نشستی تماشا کنی ما قشون بکشم به ایل و تبار قاتل پسرم! ما خونش از این مرد طلب نمی‌کنم، خونش از تو طلب می‌کنم.

بعد برگشت و نوزاد را از ننه سلیم گرفت. اذان گفت، نه در گوش نوزاد، طوری که همه بشنوند. صدای نم‌نم اشک پیچید تو شهادتین. بعد نوزاد را روی دو دست برد بالا. اسمش میذارم رئیس‌علی. اسمش میذارم رئیس‌علی، اسمش میذارم رئیس‌علی.»

آنچه بازگو شد بخشی از کتاب «دلیر دلوار» است که بر اساس زندگی رئیس‌علی دلواری نوشته شده است.  



مجموعه «سرداران ایران» با این انگیزه نوشته شده است تا بخش اندکی از زوایای پنهان چهره سرداران را نشان دهد تا در پرتو درخشش نام و یادشان، زندگی امروز را روشن‌تر ببینیم و فردا و فرداها را هم سنگ تاریخ میهن رقم بزنیم.

این کتاب روایتی از دوران کودکی تا جوانی رئیس‌علی دلواری است. در بخش‌های دیگر کتاب می‌توان به مشروطه، فتح بوشهر، درگیری‌های پراکنده و جنگ جهانی تا شهادت اشاره کرد.

ناشر در پیشگفتار کتاب این چنین نوشته است: «برآمدن و بالیدن مردان بزرگ، که بزرگی را به اعتبار منش انسانی و ویژگی‌های سترگ آسمان‌اندیشی، به دست آورده‌اند، مدیون فرهنگ، باور و بسترهای تاریخی معرفتی است که در آن نفس کشیده‌اند و از سرچشمه‌های آن سیراب شده‌اند. همان‌طور که از شوره‌زار چیزی نمی‌روید، از خاک حاصلخیز و دامنه‌های پرباران که نور مهربان خورشید را هماره بر جان خود دارند، دامن‌دامن و ریحان و باغ در باغ درخت‌هایی با میوه‌های شیرین و آبدار قد می‌کشد و سایه می‌گستراند. مردان بزرگ، بزرگی را از فرهنگ ملی و جان بزرگ خود وام می‌گیرند. بزرگی جوهره و سرشتشان است. عاریه‌ای نیست، وصله‌ای نیست بر لباسشان.



ایرانیان مردمی بزرگ‌زاده‌اند. به همین دلیل بزرگان زیادی را در خود و با خود دیده‌اند. از میان همه بزرگان این سرزمین مردان مردی وجود دارند که ایرانیان فره «سردار ملی» را بر سینه ستبرشان آویخته‌اند. سردارانی که دشمنان این مرز و بوم را سرنگون کرده‌اند و مام میهن را از عصر حضور خود ستاره‌باران ساخته‌اند. این سرداران چه در تمثال اسطوره‌‌ای خود و چه در شمایل تاریخی خویش، نامی شورآفرین دارند و صفاتی برانگیزاننده سکون را می‌زدایند و سکوت را می‌شکنند. درماندگی را نهیب می‌زنند و غفلت را به بند می‌کشند.

چهره‌ها و جلوه‌های گوناگونی از سرداران ملی در حافظه تاریخی ایرانیان نقش بسته است. از سیمای اسطوره‌ای رستم و فریدون و کیخسرو، تا چهره دلیرانی چون آریوبرزن و سورنا، از شاه اسماعیل صفوی تا امام قلی‌خان، از عباس‌ میرزا تا رئیس‌علی دلواری، از بابایی وردانی‌پور تا آبشناسان و صیاد شیرازی و... همه و همه ستارگان درخشان و قله‌های بلند و ستبری است که در خاک گهرخیز ایران زمین بالیده‌اند و سیمای تابناکشان تا همیشه د قاب خاطرات این سرزمین، با مهربانی لبخند می‌زند.»

چاپ دوم «دلیر دلوار» در 118 صفحه شمارگان 200 نسخه و بهای 8 هزار تومان از سوی شرکت سهامی کتاب‌های جیبی وابسته به موسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها