شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
«بهار دانش» از کتاب‌های مکر زنان است

تصحیح حسن ذوالفقاری از کتاب «بهار دانش» اثر «عنایت الله كنبوه لاهوری» که کتابی است درباره آثار ادبیات فارسی در هند، از سوی انتشارات خاموش تجدید چاپ شد.

حسن ذوالفقاری، متخصص در فرهنگ عامه‌ ایرانی و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس که کار تصحیح این اثر را بر عهده داشته است، در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از سمنان، گفت: بیش از سیصد نسخه خطی و چندین شرح و فرهنگ از  «بهار دانش» موجود است و به جرات می‌توان گفت که کمتر کتابی تا این اندازه نسخه خطی دارد.

این مصحح دامغانی گفت: «بهار دانش» سرمشق نویسندگی منشیان و کتاب درسی مکتب‌خانه‌ها و فارسی‌آموزان هندی بوده و معرف سبک داستان‌پردازی هندی یا همان داستان در داستان است.
 


ذوالفقاری که صاحب حدود سی عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف است، همچنین گفت: بن‌مایه‌های مربوط به قصه‌های «بهار دانش» متنوع و تلفیقی از داستان‌های ایرانی و هندی است. «بهار دانش» از کتاب‌های مکر زنان است که در ردیف آثار موجود در ادب فارسی قابل بررسی‌های جامعه شناختی است.

ذوالفقاری افزود: شیوه روایی بهار دانش نیز به سبک داستان‌سرایی هندی، داستان در داستان است؛ به هر مناسبتی داستانی نو آغاز می‌شود و گاه در میان آن نیز داستانی تازه مطرح می‌شود که داستان اصلی، شرح عشق جهاندارشاه است و پس از سختی بسیار به وصال بهره‌ور بانو می‌رسد و داستان‌های فرعی پیرامون این داستان اصلی شکل می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها