شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
نقد و بررسی جنسیت و زبان قرآن / تاثیر جریان‌های سیاسی بر تفسیرهای قرآن

دوازدهمین شماره فصلنامه نقد کتاب «قرآن و حدیث» از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد. نقد و بررسی جنسیت و زبان قرآن، تاثیر جریان‌های سیاسی خلفا، زندیقان، غالبان بر تفسیر مفسران قرآن کریم و نقد و بررسی و معرفی ده‌ها عنوان کتاب این حوزه از مطالب این شماره از فصلنامه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شماره دوازدهم فصلنامه نقد کتاب «قرآن و حدیث» به سردبیری محمدعلی مهدوی‌راد با ده‌ها مطلب خواندنی در حوزه علوم قرآن و حدیث از سوی موسسه خانه کتاب به چاپ رسید. «نگاهی دیگر»، «نقد آثار جدید»، «جستار» و «تازه‌های نشر» بخش‌های مختلف این شماره از نشریه تخصصی حوزه نقد کتاب هستند. 

در بخش «نقد آثار جدید»، مطالبی درباره «بررسی آیین خطاب و گفتگو»، «بررسی کتاب میدان معنایی در کاربست قرآنی»، «نقد و بررسی جنسیت و زبان قرآن»، «درآمدی بر زبان‌شناسی تطبیقی قرآن و تورات»، «تاثیر جریان‌های سیاسی خلفا، زندیقان، غالبان بر تفسیر مفسران قرآن کریم»، «نقدی بر کتاب باستان‌شناسی و جغرافیای تاریخی قصص قرآن از منظر تاریخ و باستان‌شناسی»، «بررسی کتاب رهیافتی به قرآن»، «نقد و بررسی دیدگاه جلال‌الدین سیوطی (در موضوع «مجمل و مبین» و «اسباب نزول» با تاکیدی بر آرای علامه طباطبایی (ره)» و «نمادین‌انگاری زبان قرآن با تاکید بر دیدگاه پل تیلیش» پیش‌روی مخاطبان قرار گرفته است.

«مصادر علامه مجلسی در تاریخ بحارالانوار و اعتبارسنجی آن‌ها»، «قصص قرآنی در آثار نواندیشان عرب» و «قرآن در شرق و غرب: نسخه‌های خطی و چاپی» مقالاتی است که در بخش «جستار» به چاپ رسیده‌اند.

هاجر خاتون قدمی جویباری نیز در بخش «تازه‌های نشر» جدیدترین شماره فصلنامه تخصصی نقد کتاب در حوزه قرآن و حدیث، کتاب‌های «درآمدی به قرآن» اثر عبدالله سعید، «درآمدی بر اخلاق همسایگی براساس آموزه‌های اسلامی» تالیف علی ملکوتی‌نیا، «تفسیر موضوعی» اثر کاظم قاضی‌زاده، «مشروعیت حکومت در قرآن» نوشته علی آقاجانی، «تفسیر اجتهادی سوره تحریم» تالیف محمد خامه‌گر و «مبانی عرفانی وحیانی» به قلم محمدجواد رودگر را به علاقه‌مندان این حوزه معرفی کرده است.  

در صفحه 79 نشریه در ذیل مقاله «تاثیر جریان‌های سیاسی خلفا، زندیقان، غالبان بر تفسیر مفسران قرآن کریم» نوشته ندا ملکی، آمده است: «در طول تاریخ اسلامی، همواره جریانات سیاسی منحرفی چون امویان و عباسیان بوده‌اند که بر سرنوشت مردم حاکم شده‌اند، طبیعی است که برای مشروعیت خود نمی‌توانستند به اسلام اصیل و مکتب اهل‌بیت نبی (ص) متوسل شوند؛ بنابراین، تحریف و وارونه‌نمودن مسائل و حقایق اسلامی برای تداوم حکومت‌شان امری اجتناب‌پذیر است که به‌نظر می‌رسد در جهت آن تلاش کرده و در این راستا از برخی دانشمندان نیز بهره گرفته‌اند. از طرفی جریانات فکری منحرفی چون زندیقان و غالیان نیز بوده‌‌اند که برای ترویج افکار و عقاید خود و جلب پیروان بیشتر، از قرآن کریم و تفسیر و تأویل ناصحیح آیات بهره برده‌اند؛ از این‌رو با شناخت این جریانات و اقدامات آن‌ها و شناخت آن‌دسته از دانشمندان که آن‌ها را یاری نمودند و نیز شناخت موضع آن‌ها در قبال این جریانات، می‌توان تحریف‌ها و دگرگونی‌هایی که ممکن است در دین به‌طور عموم و در تفسیر به‌طور ویژه، به‌وجود آورده باشند و همچنین علت برخی ناسازگاری‌ها در بعضی روایات را روشن ساخت و به اسلام اصیل محمدی (ص) تمسک کرد و از گرداب فتنه‌های تاریخ رها شده و به ساحل نجات دست یافت.» 

دوازدهمین شماره فصلنامه نقد کتاب «قرآن و حدیث» به مدیرمسئولی نیکنام حسینی‌پور و سردبیری محمدعلی مهدوی‌راد در 284 صفحه از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها