یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
​قطره‌ای از دریای معارف و زندگی درخشان امام حسن عسکری (ع)

کتاب «تاملی بر زندگانی و سخنان امام حسن عسکری (علیه‌السلام)» با استفاده از منابع تاریخی و روایی معتبر، به تبیین زندگانی یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت و گزیده‌ای از احادیث و سخنان آن حضرت می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تاملی بر زندگانی و سخنان امام حسن عسکری (علیه‌السلام)» نوشته محمدجواد گودینی، در سال جاری از سوی انتشارات نظری منتشر شده است. این کتاب در سه فصل ضمن بیان زندگی امام حسن عسکری (ع) به بررسی گزیده سخنان گهربار امام حسن عسکری (ع) می‌پردازد و در پایان به موضوع شهادت امام حسن عسکری (ع) اشاره دارد.
 
فصل نخست این کتاب ضمن نگاهی به زندگانی امام حسن عسکری (ع)،‌ با بهره‌گیری از منابع تاریخی و روایی معتبر، به تحلیل زندگی آن حضرت می‌پردازد. در ادامه این فصل به گوشه‌ای از معجزات و رویدادهای خارق‌العاده‌ای که در زمان امامت امام حسن عسکری (ع) روی داده، اشاره شده است.
 
در فصل دوم، ترجمه و شرح و تحلیل گزیده‌ای از احادیث و سخنان آن حضرت ارائه شده و با تحلیل این سخنان، نکات تربیتی و اخلاقی آن‌ها برجسته و تشریح شده است. در سومین فصل کتاب نیز جریان شهادت امام یازدهم شیعیان در سده سوم هجری، روایت و بررسی شده است.
 
نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است: «امام حسن عسکری (ع) در مدت امامت کوتاه خود (حدود 6 سال) همواره تحت مراقب دستگاه عباسی بوده و ارتباط امام (ع) با شیعیان نیز محدود بود و بیشتر از طریق نامه‌نگاری و واسطه‌های قابل‌اعتماد با شیعیان خویش در ارتباط بود. امام عسکری (ع) با وجود همه محدودیت‌ها و آزارهایی که از سوی خلافت عباسی و وابستگان به دربار برای آن حضرت (ع) ایجاد شده بود، می‌کوشید به وظیفه امامت و هدایت امت به بهترین نحو ممکن عمل کرده و احادیث ارزنده و گهرباری از آن حضرت (ع) به‌عنوان میراثی ارزنده و تاثیرگذار برجای مانده است.»
 
درباره شیوه پسندیده اخلاقی امام حسن عسکری (ع) در صفحه 25 کتاب می‌خوانیم: «درباره حسن سیره و خوش‌رفتاری امام حسن عسکری (ع) که فرزندش امام مهدی (عج) منجی جهان بشریت خواهد بود و طبق وعده صدق خداوند، قیام عظیم و والایش به حکومت ستمگران پایان داده و فصلی نوین در تاریخ جهان گشوده می‌شود که در آن، صالحان جهان را به ارث برده و وارثان کره زمین خواهند بود، حکایت ذیل تقدیم می‌گردد: ابومحمد (ع) نزد علی بن اوتاش  که با اهل‌بیت پیامبر (ص) و خاندان ابی‌طالب دشمنی فراوان و افسارگسیخته‌ای داشت، بود و وی مامور کشته بود بر امام عسکری (ع) سختگیری کرده و اوضاع را تیره نماید... راوی می‌گوید: پس از مدتی او (علی بن اوتاش) را دیدم که آنچنان شیفته فضیلت‌ها و سجایای اخلاقی و رفتار نیک و بزرگوارانه امام (ع) قرار گرفته که از روی احترام و اکرام، دیدکژگانش را در برابر امام عسکری (ع) نمی‌گشود. آن مرد در حالی از نزد امام عسکری (ع) خارج گردید که از همه مردم بصریت و علاقه‌اش نسبت به امام عسکری (ع) بیشتر شده و از همگان بیشتر از امام (ع) تعریف کرده و درباره امام عسکری (ع) نیکو سخن می‌گفت.»

در فصل دوم کتاب، حدیثی زیبا از امام حسن عسکری (ع) آمده که متن و ترجمه آن این‌گونه است: «قال (علیه‌السلام): «اورَعُ الناس مَن وَقَفَ عِندَ الشُبههِ، اعبَدُ الناس مَن اقامَ عَلَی الفرائضِ ازهَدُ الناسِ مَن تَرَکَ الحَرامَ، اَشَدُّ الناسِ اجتهادا مَن تَرَکَ الذنوبَ». پرهیزکارترین مردم کسی است که هنگام شبهه (چیزی که معلوم نیست حلال یا حرام است) احتیاط نماید. عابدترین مردم کسی است که واجبات الهی را انجام دهد. زاهدترین مردم کسی است که از گناه دوری نماید. کوشاترین مردم آن کس است که گناهان را ترک گوید و میان خود و گناه، حایلی ایجاد کرده و مرتکب معصیت نگردد.»
 
نخستین چاپ کتاب «تاملی بر زندگانی و سخنان امام حسن عسکری (علیه‌السلام)» در 136 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 13 هزار تومان از سوی انتشارات نظری راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها