پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
​همه‌چیز درباره غول‌ها، هیولاها و دیوها در یک دایره‌المعارف

دایره‌المعارف «غول‌ها، هیولاها و دیوها» مرجع تقریبا کاملی درباره موجودات خیالی مانند دیوها و غول‌ها است که انسان‌های سراسر جهان در همه قاره‌ها و کشورها در سده‌های گذشته ساخته و پرداخته‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- «گوسفندها جزغاله می‌شوند. گاوها پا به فرار می‌گذارند. وحشت بر همه جا سایه می‌اندازد. درخت‌ها می‌سوزند و سبزه‌زارها خشک می‌شوند. زندگی در قلمرو اژدها هیچ لذتی ندارد. در نزدیکی آشیانه اژدها، روستایی‌ها هراسان و بی‌خواب‌اند. مردم هیچ ثروت و طلایی ندارند، چون اژدها همه را با خود برده است! ورودی غار اژدها با تخته سنگ یا گیاه پوشیده شده است. غار اژدها چنان بزرگ است که جانوری به این بزرگی می‌تواند در آن رفت‌وآمد کند. با گذشت سال‌ها، دیوارهای غار بر اثر تماس با بدن اژدها صاف می‌شوند. غذای اژدها گوشت تازه است. کله گوسفند، جانوران وحشی و آدمیزاد. پیروجوان، زن و مرد برایش فرقی ندارد. لذیذترین خوراکش شوالیه‌های زیبا و شاهزاده‌های جوان و جویای نام هستند؛ یعنی همان کسانی که در سرزمین‌ها را زیر پا می‌گذارند تا شجاعت خود را به کل دنیا و مخصوصا شاهزاده خانم‌ها نشان دهند.»
 
اگر می‌خواهید ادامه این مطلب را بخوانید باید به دایره‌المعارف «غول‌ها، هیولاها و دیوها» مراجعه کنید. این کتاب مرجع تقریبا کاملی درباره موجودات خیالی است که انسان‌های سراسر جهان در همه قاره‌ها و کشورها در سده‌های گذشته ساخته و پرداخته‌اند مانند غول‌های هندی، غول‌های چینی، غول‌های آمریکایی، اژدهای چینی، اژدهای تنبل، هیولای لرن و گورگن‌ها.

دایره‌المعارف «غول‌ها، هیولاها و دیوها» اثری از بنوا دولالاندر است که با ترجمه و تالیف مهدی ضرغامیان از سوی محراب قلم منتشر شده و شامل چهار بخش اژدهاها، غول‌ها و هیولاها، هیولاهای افسانه‌ای و دیوهای ایران باستان است.
 
در نخستین بخش این کتاب با عنوان «اژدهاها» مطالبی برگرفته از روایاتی درباه خصوصیات اژدها‌ها، محل زندگی، نوع غذا، وحشت‌آفرینی در زمین، طلا و شاهزاده خانم‌ها، نبرد با اژدها، عشق اژدها، لانه اژدهای ماده، اژدهای چینی، اژدهای تنبل ارائه شده است. همچنین در این بخش ماجرای زیگفرید و فانفیر و اینکه چگونه کوتوله‌ای به نام رگین، زیگفرید جوان را پرورش داد و فنون جنگ و شکار را به او آموخت، بیان شده است.
 
کودکان با مطالعه بخش «غول‌ها و هیولاها» به خصوصیات غول‌ها، محل زندگیشان، خوراکشان و چگونه زندگی کردنشان و همچنین حوادثی که در عالم خیال آن ملت‌ها، غول‌ها مرتکب می‌شوند پی می‌برند. همچنین با انواع هیولاهای جنگل، هیولاهای آب، هیولاهای خشکی، خون‌آشام‌ها، دراکولا، هیولاهای سرما، هیولاهای خانه، هیولاهای کاخ‌ها، هیولاهای کوه، غول‌های هندی، غول‌های چینی، غول‌های آمریکایی، غول‌های روسی، غول‌های ایرانی و ... آشنا می‌شوند.
 
 

در بخش هیولاهای افسانه‌ای نیز به هیولای لرن، ابوالهول، نگهبان جهان مردگان، مینوتور، ققنوس، گره‌ها و گورگون‌ها، سانتورها، پگاز، شیمر و سیلکوپ‌ها پرداخته شده است.

بخش‌ دیگر این کتاب به دیوهای ایران باستان اختصاص دارد و در آن به انواع و اقسام دیوها مانند اهریمن و کماریکان، دیوان مازن، دیو آزی، دیو خشکی،دیو خودآرایی، دیو ناشنوایی، دیو دروج و ... که در ایران باستان وجود داشته و کارهایی که انجام می‌داده‌اند، اشاره شده است.
 
انتشارات محراب قلم، دایره‌المعارف «غول‌ها ، هیولاها و دیوها» را با شمارگان دو هزار و 200 نسخه و قیمت 300 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها