سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
«تجربه‌های ناتمام» روایتگر زندگی یک مشاور مدرسه

کتاب «تجربه‌های ناتمام» شامل خاطراتی از دوران حضور نویسنده در مدرسه است که از همدلی‌ها و قضاوت‌ها می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «تجربه‌های ناتمام» شامل هفده داستان از خاطرات منصوره مهدوی‌هزاوه‌ای در دوران تحصیل در مدرسه و نیز پس از آن یعنی زمان فعالیتش در مدارس به عنوان مشاور است. این کتاب با داستان دختر هفده‌ساله نویسنده و سوال‌های ذهن پرسشگر این نوجوان درباره حق، باطل، راست و غلط شروع می‌شود؛ پرسش‌هایی که ذهن خواننده را نیز به چالش می‌کشد و پاسخ‌هایی که علامت سوال دیگری را در ذهن روشن می‌کند! همچنین از واکنش و رفتار انسان‌ها درباره موضوعات مختلف می‌گوید، از وجدان و تصمیم‌های عمدی و سهوی.

 در این کتاب از دنیای معلمان و دانش‌آموزانی سخن به میان می‌آید که هر کدام به نحوی دچار چالش و گرفتاری شده‌ و سراغ مشاور می‌روند تا راه حلی پیش پایشان بگذارد. نویسنده خاطرات کوچک و بزرگی را روایت می‌کند، که در میان آن‌ها می‌توان ارتباطی پیدا کرد و یک مفهوم کلی در همه داستان‌ها نمایان است. مشاور این مجموعه داستان فردی متفاوت است که با سرسختی و جسارت سعی دارد دیدگاه اطرافیان خود را تغییر دهد و به دانش‌آموزان کمک کند تا از منجلاب مشکلات خود رها شوند. برای روایت این داستان از مفهوم‌های روانشناسی نیز بهره گرفته شده است تا موضوع برای مخاطب قابل فهم و درک باشد.

در بخشی از داستان «جهان سارا» می‌خوانیم:
«نقش دیگران در ساخت من، خیلی اهمیت دارد. خصوصا اگر این دیگران، دیگرانِ مهم مثل پدر، مادر، معلم و نزدیک‌ترین افرادی که با یک نفر زندگی می‌کنند. این دیگران، برای آن فردی که با آن‌ها زندگی می‌کند خیلی مهم است، ولی مثلا ممکن است برای یک غریبه، هیچ وقت نقش و قدرت آن دیگران مهم آشکار نشود.» (صفحه 48)

  نویسنده همچنین خاطراتی از زمان تحصیل خود در مدرسه تعریف می‌کند و از عشق و علاقه خود به معلم سال اول دبستانش می‌نویسد، از قضاوت عجولانه معلم و تنبیه شدن به واسطه او. نویسنده در کودکی در ذهن خود از معلم‌اش اسطوره‌ای ساخته بود که به یکباره فرومی‌ریزد و درهم می‌شکند.  

در قسمتی از کتاب که مربوط به «داستان خط‌کش چوبی» است می‌خوانیم:
«معلم عزیز سرش را با حالت تاسف روی چارچوب در گذاشت و باز هم بچه‌ها نفهمیدند. این‌ها شاید در کمتر از چند ثانیه طول کشید، اما انگار «برای من کوچک»، زمان خیلی زیادی بود. دیگر نتوانستم طاقت بیاورم. چه ثانیه‌های طولانی سختی! معلم کلاس اول خدای روی زمین است.» (صفحه 30)

جملات در این کتاب کوتاه، ساده، روان و دور از ابهام است. همچنین می‌تواند برای معلمان، مشاوران و والدین مناسب باشد تا نوع نگاه خود را نسبت به انسان‌های پیرامون و فرزندان خود تغییر داده و سعی در شناخت حقیقت وجودیشان کنند؛ از قضاوت‌های زودهنگام بپرهیزند و برای کمک به آن‌ها بیشتر تلاش کنند و راه مناسب برای ارتباط با هر فرد را پیداکرده و از راه‌کارهای جدید برای تربیت استفاده کنند. داستان هفدهم این کتاب با خاطره‌ای از دیدار نویسنده با معلم محبوبش به پایان می‌رسد. 

انتشارات سمنگان کتاب «تجربه‌های ناتمام، از دنیای مدرسه» اثر منصوره مهدوی‌هزاوه‌ای را در 120 صفحه، با تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 15000 تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها