چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
فضائل، آداب و آثار زیارت امام حسین (ع)

کتاب «اربعین قبله‌گاه اهل یقین»، ضمن اشاره به گوشه‌هایی از فضائل، آداب و آثار زیارت امام حسین (ع)، حقایق اربعین را از دیدگاه لُغَوی، قرآنی، روایی، عرفانی، تاریخی و ادبی بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «اربعین» براساس اسرار خاص، حقایق ویژه و آثار چشمگیری که دارد، دارای ابعاد بسیار گسترده‌ای است و به این جهت «قبله‌گاه اهل یقین» و میعادگاه عاشقان حسینی است، به نحوی که امروزه میلیون‌ها نفر از سراسر جهان در راهپیمایی اربعین حضور پیدا می‌کنند. اهل معرفت، نسبت به بیان جلوه‌های معرفتی در زیارت، اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند. در این راستا محمدعلی ارزیده در کتاب «اربعین قبله‌گاه اهل یقین»، ضمن اشاره به گوشه‌هایی از فضائل، آداب و آثار زیارت امام حسین (ع)، حقایق اربعین را از دیدگاه لُغَوی، قرآنی، روایی، عرفانی، تاریخی و ادبی مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
کتاب حاضر در 10 فصل با عنوان‌های «جایگاه عدد در معارف اسلامی و دیدگاه عرفانی»، «اربعین در قرآن، حدیث و عرفان»، «جلوه‌های عاشورایی اربعین»، «اربعین در افق کربلا»، «اعمال، آداب و آثار زیارت اربعین»، «جلوه‌های زیارت اربعین»،‌ «اربعین در انحصار عاشورا»، «حضرت زینب کبری (ع) خورشید اربعین»، «عوامل عظمت و جاودانگی عاشورا و اربعین» و «اربعین در آینه شعر» تدوین شده است.
 
مشروح مطالب مطرح شده در کتاب، سال‌ها در مجالس سخنرانی و کلاس‌های درسی محمدعلی ارزیده بیان شده که چکیده‌ای از آن‌ها در این کتاب ارائه شده است.
 
«اربعین تجلی کمالِ عاشورا» یکی از موضوعات فصل سوم کتاب است که در ذیل آن اشاره می‌شود: «بنابر آیات قرآن و روایات معصومین (ع) و بیان عُرفاء بالله، «اربعین» عدد کمال بوده و خاصیت اِکمال دارد، لذا «عاشورا» با «اربعین» به کمال نائل می‌گردد؛ و اصولا عطر جان‌بخش و عزت‌آفرین عاشورا با پیوند به اربعین، در تمام هستی جاری و منتشر شده است. در عاشورا حقیقت «شهادت» تولد یافت و جلوه واقعی گرفت و با یک اربعین «اسارت»؛ حقیقت آن بالغ گردید و به کمال رسید و عالم‌گیر شد؛ و با توجه به این‌که عاشورا قبله هستی و اُسوه و الگویی برای سلوک حقیقی اِلیَ‌الله و عزت و آزادی است، لذا سیر عاشورایی با وصول به اربعین کمال یافت و به‌عنوان یک دوره سلوک برای سالکان کوی توحید، برای فنای در ذات اقدس خداوند، جلوه کرد؛ زیرا بهترین تابلوی سلوک اِلیَ‌الله که همه زوایای ریز و درشت آن‌ را به‌خوبی و به زیبایی نشان می‌دهد، تابلوی عاشورا در پیوند با اربعین است.»
 
در صفحه 118 کتاب موضوع بحث مهمی درباره «منکران حضور کاروان حسینی در کربلا در اولین اربعین حسینی» مطرح شده است: «برای اولین‌بار مرحوم سیدبن طاووس در کتاب «الاقبال بالعمال الحسنه» این امر را مورد شک و شبهه قرار داده است. مرحوم علامه مجلسی حضور کاروان حسینی را در روز اربعین در کربلا، بعید دانسته است. مرحوم میرزا حسین نوری مشهور به «محدث نوری» صاحب کتاب «مستدرک الوسائل»، در کتاب «لؤلؤ و مرجان» بعد از نقل عبارت سید بن طاووس در لُهوف (مبنی بر آمدن اسرا به کربلا در روز اربعین)، آن‌ را نقد و انکار کرده است. مرحوم شیخ عباس قمی صاحب «مفاتیح‌الجنان» نیز به پیروی از استادش مرحوم محدث نوری، حضور اهل‌بیت حسینی (ع) را در روز اربعین در کربلا انکار نموده است.

مرحوم میرزا ابوالحسن شعرانی در کتاب «دَمعُ‌السجوم»، منکر حضور اهل‌بیت امام حسین (ع) در روز اربعین شده است. استاد شهید مرتضی مطهری خبر ملاقات جابر با اهل‌بیت (ع) را منکر شده و همچنین حضور اهل‌بیت امام حسین (ع) در بیستم صفر سال 61 هجری در کربلا را انکار کرده است. مرحوم محمدابراهیم آیتی ورود اهل‌بیت (ع) را به کربلا در روز اربعین سال 61 هجرِی، افسانه‌ای تاریخی خوانده و اسناد آن را غیرقابل اعتماد اعلام کرده است. دکتر سید جعفر شهیدی نیز ضمن بیان شبهه درباره ملاقات جابر با کاروان حسینی در کربلا، حضور اهل‌بیت (ع) در روز اربعین سال 61 هجری در کربلا را منکر شده است.»
 
نخستین چاپ کتاب «اربعین قبله‌گاه اهل یقین» در 402 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 50هزارتومان از سوی انتشارات شفیعی راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط