دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
علت شبهه‌افکنی در وجود حضرت رقیه (ع) چیست؟

«هفتاد و دو ویژگی از خصائص حضرت رقیه (ع)» برخی از ویژگی‌های شخصیتی، ویژگی‌های احیاگرانه و مصائب دختر سه‌ساله امام حسین (ع) را با نگاهی تحلیلی و مستند ترسیم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حضرت رقیه (س) با وجود سن اندک،‌ به‌عنوان جلوه‌ای از شکوه و عظمت واقعه بزرگ عاشورا در تمام تاریخ معرفی شده است. حضور دختر سه ساله اباعبدالله (ع) در صحنه عاشورا و حوادث پس از آن، بدون شک اتفاقی نبوده، بلکه پیام‌های تاثیرگذار و ماندگاری برای بشریت داشته است.
 
کتاب «هفتاد و دو ویژگی از خصائص حضرت رقیه (ع)» نوشته محمد قربانپور دلاور، در سال جاری از سوی انتشارات سمت خدای سبحان راهی بازار نشر شده که در سالروز شهادت آن حضرت معرفی می‌شود.
 
«ویژگی‌‌هایی پیرامون شخصیت حضرت رقیه (ع)»، «ویژگی‌های احیاگرانه حضرت رقیه (ع)» و «ویژگی‌هایی در مصائب حضرت رقیه (ع)» سه بخش کتاب است.
 
در بخشی از مقدمه کتاب درباره مصائب دختر سه ساله امام حسین (ع) از کربلا تا شام و در نهایت شهادت آن حضرت، آمده است: «به گواه تاریخ‌نگاران و مقتل‌نویسان، شهادت حضرت رقیه (ع) اندکی پس از واقعه خونین کربلا در سال شصت و یک هجری رخ داده است و در این هنگام وی سه یا چهار سال بوده است. نخستین نکته شگفت درباره آن حضرت (ع) شاید همین باشد که با چنین عمر به‌ظاهر کوتاهش، از مرزهای تاریخ عبور کرد و به جاودانگی رسید، آن‌گونه که برادر شیرخوارش علی اصغر (ع) به چنین مرتبه‌ای نائل شد. مصائب و شدائدی را که حضرت رقیه (ع) از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام متحمل شد، آنچنان تلخ و دهشتناک است که وجدان هر انسان آزاده و صاحبدلی را می‌آزارد و قلب و روح را متاثر و مجروح می‌سازد. تحمل گرمای شدید کربلا همراه با تشنگی، حضور در صحنه شهادت خویشاوندان، اسارت و ناظر رفتارهای شقاوت‌آلود بودن، آزار و شکنجه‌های جسمی و روحی فراوان، دلتنگی برای پدر در خرابه شام و ... نشانگر گوشه‌ای از مصائب عظمایی است که یک کودک خردسال با جسم و روح لطیف خود با آن مواجه شده است.
شهادت حضرت رقیه (ع) و خطبه‌های حضرت زینب (ع) و امام زین‌العابدین (ع)، موجب رسوایی و افشاگر شقاوت و ظلم بنی‌امیه بر خاندان پیامبر (ص) و نیز اسلام می‌باشد. در حقیقت شهادت این بانوی باعظمت،‌ سندی بر مظلومیت خاندان پیامبر (ص) است.»

نام مادر حضرت رقیه (ع) در بسیاری از منابع ذکر نشده، ولی براساس استنادات برخی کتاب‌های تاریخی،‌ نام مادر آن حضرت، «ام اسحاق» بیان شده که در اینباره در صفحه 18 کتاب می‌خوانیم: «براساس نوشته‌های بعضی کتاب‌های تاریخی، مادر ایشان «ام اسحاق» که نام او حبوه بوده است. ایشان پیش‌تر همسر امام حسن مجتبی (ع) بوده که به وصیت ان حضرت، پس از شهادتشان به عقد امام حسین (ع) درآمده است که فضائل زیادی برای آن بانو برشمرده‌اند. مادر حضرت رقیه (ع) از بانوان بزرگ و بافضیلت اسلام به‌شمار می‌اید. به گفته شیخ مفید در کتاب «الارشاد» کنیه ایشان «بنت طلحه» است. برخی از علما روایت کرده‌‌اند که: مادر گرامی حضرت رقیه (ع) بعد از ولادت ایشان بیمار شد و دیری نپائید که از دنیا رحلت فرمود. طبق پاره‌ای از روایات، حضرت رقیه (ع) قبل از واقعه کربلا مادرش را از دست داده بود. چنانکه یکی از جهات علاقه امام حسین (ع) به حضرت رقیه (ع) را این مطلب دانسته‌اند که او در آن هنگام مادر نداشت و امام حسین (ع) به زینب (ع) توصیه کرده بود که همواره او را همراه خود نگه دارد و در حق او مادری کند.»
 
«علت شبهه‌افکنی در وجود حضرت رقیه (ع)» یکی از موضوعاتی که نویسنده در این کتاب به آن پرداخته است: «برگزاری مجالس عزای حضرت سیدالشهداء (ع) و خاصه مجالسی که مصائب وارده بر اطفال و زنان را بیان می‌کند، باعث رسوائی بیشتر دشمنان و آشنایی مردم با مظلومیت و حقانیت شیعه خاصه مولا اباعبدالله الحسین (ع) شده است و در این میان بسیاری افراد در فرقه‌های غیرشیعه با شنیدن این مصائب متاثر شده و گروه گروه به‌سوی مکتب حقه تشیع روی می‌آورند. و دشمنان نیز درصدد برآمده‌اند به هر صورت ممکن و با هر بهانه‌ای حتی با سوءاستفاده از جهل برخی دوستان و محبین، در اصل این مصائب خاصه مصائب تکان‌دهنده‌ای که انسان‌های آزاده را به خروش وامی دارد، خدشه وارد کرده و ایجاد شبهه نمایند. بنابراین زمانی که قدرت انکار خود واقعه عاشورا را نداشته و اصل شهادت سیدالشهداء (ع) را نتوانستند منکر شوند، روی به این ترفند پلید آورده تا با تشکیک در شهادت و اصل وجود حضرت رقیه (ع) از اتهاماتی که متوجه آنها می‌شود بگریزند، زیرا پاسخ دادن به سوالاتی که با شنیدن این‌گونه مصائب وارده بر اهل‌البیت امام حسین (ع) برای آنها غیرممکن است، کاخ‌های ظلم و ستم آنان را ویران کرده و می‌کند.
دشمنان با هرگونه شعائری در مورد امام حسین (ع) مخالفند،‌ اما آنچه که بیشتر درصدد تخریب و از میان برداشتن آن هستند، مصائب عاطفی کربلاست که قدرت نفوذ آن برای تخریب دشمنان بیشتر بوده و نقش هدایتگری آن نیز حساس‌تر است.»
 
نخستین چاپ کتاب «هفتاد و دو ویژگی از خصائص حضرت رقیه (ع)» در 127 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 6 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سمت خدای سبحان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها