چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
فصل‌نامه «کاج سبز» ویژه پری زنگنه منتشر شد

شماره تابستان فصل‌نامه «کاج سبز» ویژه پری زنگنه منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  شماره یکم فصل‌نامه فرهنگی هنری ادبی «کاج سبز» منتشر شد.

مدیرمسئول این فصل‌نامه عطیه جوادی‌راد و سردبیر آن محمود ساطع و شماره یکم «کاج سبز» ویژه پری زنگنه منتشر شده است.

فصل‌نامه کاج مدت‌ها قبل نیز منتشر می‌شده است. در مقدمه شماره اول این فصل‌نامه که پس از سال‌ها دوباره منتشر شده است می‌خوانیم:
«کاج آرزوی این جمع کوچک بود که بارها و بارها درخواست انتشار آن را داشتند. فصلنامه‌ای رسمی که داغش در این دو دهه بر دل‌هامان ماند. ... آخرین آن بود در سال 1385 در دویست و هشتاد و هشت صفحه وزیری ویژه احسان نراقی به همراه شعر و داستان و دیگر نوشته‌هامان... در این سال‌ها بسیاری از سرزمین‌مان رفتند یا از میان‌مان...زنده‌یاد منوچهر آتشی،‌ عمران صلاحی،‌ فتح‌الله بی‌نیاز،‌ احمد بیگدلی،‌ زاون قوکاسیان، بهزاد موسایی،‌ ایرج افشار،‌ منوچهر ستوده،‌ احسان نراقی... و کورش اسدی بی‌دریغ یاری‌مان رساندند.»

در بخش اول این شماره مصاحبه مفصلی با پری زنگنه با عنوان «باغی در صدا» است. در بخشی از این مصاحبه می‌خوانیم:
«مردم مرا بیشتر به خواننده محلی می‌شناسند. ترانه‌های شکار آهو و گنجیشگک اشی‌مشی و لالایی‌ها، شده لوگوی من، در حالی که قطعات اپرایی و آوازهای کلاسیک غربی زیادی اجرا کرده‌ام. اپرا نمایشی است که بازیگران گفتار آن را به صورت آواز کلاسیک اجرا می‌کنند که یکی از دشوارترین سبک‌های آوازی جهان است. اگر به کتاب آوازها پری‌ها مراجعه شود، در آن جا مفصل راجع به سبک‌های آوازی و تجربه‌های خودم صحبت کرده‌ام. من کارهای سنگینی از آهنگسازان ایرانی و همین‌طور آهنگسازان کلاسیک غربی خوانده‌ام اما به دلیل اینکه بازار هنری کارهای سنگین را کمتر عرضه می‌کند و عامه مردم هم گرایش کمتری به این‌گونه کارها نشان می‌دهند کمتر پخش و شنیده شده است...»

در ادامه یادداشت‌هایی درباره پری زنگنه به قلم نازلی بخشایش، فروغ تمیمی، حیدرعلی عنایتی، محمد علوی، میرعلیرضا میرعلی‌نقی و یارتا یاران آمده است. در بخشی از یادداشت میرعلی‌رضا میرعلی نقی به نام «زندگی پری‌وار» می‌خوانیم:

«نزدیک به هفتادوپنج سال زندگی، بیشتر از پنجاه سال غوطه‌وری در هنر، چهل سال مبارزه بی‌امان با تاریکی‌ها، چنین پرتره باشکوهی را از او ساخته است. من نظیری برای او در تمام شخصیت‌های موسیقی ایرانی که عمرم را وقف پژوهش و نگارش درباره آن‌ها کرده‌ام نمی‌شناسم. این بانوی هنرمند و قدرتمند نادره‌ای است بین سایر نوادر و طرز زندگی او الگوی کامل و بی‌نقص است برای آن‌هایی که می‌خواهند با تمام وجود زندگی کنند، بیافرینند و ماندگار شوند...»

در بخش بعدی داستان‌هایی از شهره احدیت، کوروش اسدی، آرش اعتمادی، عطیه جوادی‌راد، کیهان خانجانی، مجید دانش‌آراسته، محمود ساطع، حسین طبسی، مصطفا طوقانیان، سعید عباسپور، فاطمه فاطری، محمد فینی‌زاده، فرشید قربان‌پور، بهروز هاشمی می‌خوانیم.

 بخش دیگر این فصلنامه مشتمل بر شعرهایی از شاعران معاصر همچون مرضیه انصاری، موسا بندری، ابوالقاسم تقوایی، عباس جمالی، محمدرضا خاوری، جواد رحمتی، سارا محمدی اردهالی، ابوالفضل نجیب و همچنین اشعاری از شمس لنگرودی و جواد مجابی است.

بخش هنری این شماره مشتمل بر «شب‌نامه» نوشته علی دارمی‌زاده، خانواده ژاک‌پره‌ور با ترجمه سمیه نوروزی و یادداشتی از پیمان گرامی به نام «کلیساهای مدرن دربارهای پیزری» است.

پایان بخش فصلنامه این شماره دو یادداشت به نام‌های «دخمه مردگان زرتشتی» و «از جهان مقدس زیست» است.

فصل‌نامه «کاج سبز» در 152 صفحه به قیمت 10000 تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها