یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
«مرز پرگهر» با مقدمه سیمین بهبهانی منتشر شد

کتاب «مرز پرگهر»، اثر هومن ظریف که درباره حسین گل‌گلاب سرآینده سرود «ای ایران» است با مقدمه‌ای از سیمین بهبهانی راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر ماهریس به تازگی دست به انتشار کتابی درباره حسین گل‌گلاب سرآینده «ای ایران» زده که این اثر با کوشش هومن ظریف انجام شده است. این کتاب پیش از این در سال 1395 از سوی انتشارات «اندیشه عصر»‌ در حدود 50 نسخه برای نمونه منتشر شده بود اما به دلیل ایرادات بسیار زیادی که داشت هیچ وقت به شکل گسترده منتشر نشد.

هومن ظریف بیش از این مستندی نیز درباره فعالیت‌های ادبی و هنری حسین گل گلاب با عنوان «مرز پرگهر» ساخته بود.

در نسخه جدید حدود 30صفحه از کتاب قبلی حذف و موارد جدیدی نیز به کتاب اضافه شده است. همچنین کتاب صفحه به صفحه ویرایش و مجددا صفحه‌بندی شده است.

«مرز پرگهر» با ۸۰ عکس دیده‌ نشده از روح‌الله خالقی، کلنل وزیری، غلامحسین بنان، ابوالحسن صبا، حسین گل‌گلاب، عبدالعلی وزیری و یحیی معتمد وزیری (مشهور به نوذر در برنامه گلها) و مقدمه سیمین بهبهانی از استادش دکتر حسین گل‌گلاب در بخش‌های زیر تدوین شده است:

یادی ‌از داریوش گل‌گلاب، هومن ظریف، مهربانان‌همه‌رفتند، سیمین بهبهانی، زندگینامه‌ خودنوشت، حسین گل گلاب، حسین گل‌گلاب کیست؟، کمیته فرهنگ و تمدن اسلام ایران، نگاهی به تاریخ تولد حسین گل‌گلاب، احسان خازنی، درباره یکی از بنیانگذاران دانشگاه اراک، پرویز شهریاری، همنفس کلنل، فرید دهدزی، هفت سخن درباره کلنل وزیری، جواد مهدویان، چو گل بودی و ‌گلاب، محمدرضا ممتاز واحد، تاریخچه‌ای برای شکوفایی سرود ای‌ ایران، محمدعرفان‌ رفیعی، چلاجورای‌ چلاجور، رضی چلاجو، استاد کرسی بیولوژی گیاهی، محمدمهدی‌موحدی، روایت نواب صفا درباره خاستگاه سرود ای‌ایران، هومن‌ ظریف، نمونه‌هایی از نگارش دکتر حسین گل‌گلاب، زبان فارسی در راه سرنوشت، محمد محیط طباطبایی، تصویر جوابیه حسین گل گلاب به محیط طباطبایی، لابراتوار مدرسه مبارکه دارالفنون، دوازده سال در فرهنگستان ایران، شش سال در فرهنگستان، معماری پارتی، جمجمه‌ ابن سینا و تصویر حقیقی او، به قلم حسین گل‌گلاب، چرا فرهنگستان‌ ادب، گل کرد؟، هومن ظریف، «ای‌ مرزپرگهر»‌ فروغ‌ و «سرزمین زرخیز» یمینی شریف، هومن ظریف، نخستین اجراهای سرود ای‌ ایران، هومن ظریف و بخشی‌از گفتار مستند مرز پرگهر؛ فیلم‌ داستانی که‌ مستند شد!

در پشت جلد این کتاب آمده است: «‌نگاهی اجمالی و گذرا به زندگی دكتر حسين گل‌گلاب او را در زمره‌ فرهيختگان و خدمتگزاران تراز اول علم و فرهنگ و ادب و هنر اين سرزمين قرار می‌دهد. به سبب استعداد فوق‌العاده نه تنها در شعر و موسيقی كه در گياه‌شناسی‌، شيمی‌، فيزيک و رياضی نيز به توفيقات مهمی دست يافت. او اولين استاد ممتاز دانشگاه تهران بود تسلط به چندين زبان زنده‌ی دنيا از جمله فرانسه، انگليسی، روسی و لاتين داشت. او از اعضای اصلی نخستين فرهنگستان ايران در كنار مردان بزرگی چون محمد‌علی فروغی، محمود حسابی، علی‌اصغر حكمت، علی‌اكبر دهخدا، رشيد ياسمی و غلامحسين رهنما بود. درسال 1319 به سمت استادی دانشكده‌ی پزشكی و دارو سازی انتخاب شد و بعدا علاوه بر تدريس به معاونت دانشكده‌ی پزشكی منصوب گرديد. با خلق سرود ای ايران كه متضمن مضامين بكر و فاخر حماسی و ميهنی است نام خود را برای هميشه در پهنه‌ی ادب و فرهنگ اين سرزمين جاودانه ساخته است.»
 
کتاب «مرز پرگهر»، اثر هومن ظریف در 360، شمارگان 1000 نسخه و به‌بهای 38هزارتومان از سوی نشر ماهریس راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها