یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
«حقوق اساسی» آیت‌الله عمید زنجانی به کتابفروشی‌ها رسید

کتاب «حقوق اساسی» نوشته آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی با تحقیق، تصحیح و اضافات ابراهیم موسی زاده به بازار کتاب آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «حقوق اساسی» با عنوان فرعی مبانی، ساختار حکومت و نهادهای اساسی و مردم و حکومت نوشته آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی با تحقیق، تصحیح و اضافات ابراهیم موسی‌زاده منتشر شد.

در بخشی از این کتاب از زبان مصصح می‌خوانیم: «یکی از سنت‌های حسنه در حوزه‌های پرافتخار علمی نگارش شرح، تحریر و تعلیق بر آثار اساتید پیشکسوت و پیشگام است که این مساله ضمن زنده نگه‌داشتن یاد و نام آنان، سیر تحول و تطور مباحث علمی را به نمایش می‌گذارد. برای در حوزه‌های سترگ علمی قریب به اتفاق کتب آموزشی و تحقیقی مبتنی بر اندیشه‌ها، آثار قلمی و تراوشات فکری گذشتگان هستند که مع‌الاسف این سنت حسنه چندان در دانشگاه رعایت نمی‌شود و یاد و نام پیشکسوتان و بزرگان از طریق حذف آثار آنان از منابع درسی و آموزشی زود به بوته فراموشی سپرده شده، نظرات و ابداعات آنان توسط برخی در این آشفته بازار فراموشی و بی اخلاقی به نام برخی دیگر مصادره می‌شود و سیر تطور نظرات و مباحث علمی برای مخاطبان مشخص نمی‌شود.
 
به خاطر حساسیت‌های سیاسی که معمولاً از چالش‌هاش علمی در بررسی‌های تحلیلی مسائل کلان قانون اساسی به وجود می‌آید و در محیط دانشگاهی اثرات منفی و مخربی از خود به جای می‌گذارند، رویه آموزشی استاد (ره) به جای نقد و تخریب، همواره بر توضیح، تحلیل و استدلال مبتنی بوده است و به مرور که با اشکالی غیر قابل توجیه برخورد می‌کرده‌اند، آن را ثبت و راه حل حقوقی آن را پی می‌گرفتند تا در فرصت مناسبی به صورت پیشنهاد تجدید نظر در قانون اساسی، مورد استفاده قرار گیرد که در سال 1368 چنین فرصتی در شورای بازنگری به دست آمده است.»
 
مباحث کتاب در سه دفتر، مشتمل بر مبانی و کلیات (دفتر اول) ساختار حکومت و نهادهای (دفتر دوم) و مردم و حکومت (دفتر سوم) تنظیم و ارائه شده است.

موضوع دفتر اول این کتاب مباحث حقوق اساسی یک یا همان مبانی و کلیات حقوق اساسی است که شامل مسائلی در زمینه مفهوم، تاریخ و منابع حقوق اساسی و عناصر تشکیل دهنده دولت ـ کشور است. براین اساس این دفتر در پنج فصل تنظیم شده است. در فصل اول تعریف و ویژگی‌های حقوق اساسی، در فصل دوم، مفهوم دولت و انواع آن، در فصل سوم تاریخ حقوق اساسی در جهان و تاریخ حقوق اساسی در ایران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. در فصل چهارم از منابع حقوق اساسی، منابع موضوعه و عرف‌های اساسی یا منابع عرفی و نهایتا در فصل پنجم از عناصر تشکیل دهنده دولت ـ کشور، جمعیت، سرمزین، حاکمیت و حکومت سخن گفته خواهد شد.
 
 
 
مباحث دفتر دوم مشتمل بر مسائل حقوق اساسی یا همان «ساختار حکومت و نهادهای اساسی» است که شامل موضوعاتی همچون مبانی و اصول بنیادین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نهاد ولایت فقیه و رهبری، قوای عمومی ناشی از قانون اساسی و نهادهای اساسی حاکمیتی می‌شود. بر این اساس این دفتر در 6 فصل تنظیم شده است که در فصل اول اصول و مبانی کلی و بنیادین نظام جمهوری اسلامی ایران، در فصل دوم رهبری و ولایت فقیه، در فصل سوم قوه مجریه، در فصل چهارم قوه مقننه و در فصل پنجم قوه قضائیه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند و نهایتا در فصل ششم از نهادهای اساسی خاص همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، شوراهای اسلامی، صدا و سیما، شورای بازنگری قانون اساسی و... سخن گفته خواهد شد.
 
کتاب «حقوق اساسی» با عنوان فرعی مبانی، ساختار حکومت و نهادهای اساسی و مردم و حکومت نوشته آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی با تحقیق، تصحیح و اضافات ابراهیم موسی‌زاده با شمارگان 500 نسخه در 558 صفحه به بهای 45 هزار تومان از سوی انتشارات خرسندی روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها