شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
«یک خوشه انگور سرخ» به بازار کتاب آمد

«یک خوشه انگور سرخ» با نگاه به زندگی امام جواد (ع) نوشته شده است. راوی این داستان ام‌فضل همسر امام و دختر مأمون است که در نهایت با تحریک معتصم خلیفه عباسی، امام نهم شیعیان را مسموم و به شهادت می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بر اساس اعلام روابط عمومی انتشارات نیستان، در معرفی این کتاب آمده است: رمان دینی به قلم و خامه بسیاری از نویسندگان جوان ایران در سال‌های اخیر توانسته است افقی تازه در ادبیات داستانی ایران بازگشاید و با کشف روایت‌ها و راویان تازه از داستان‌هایی که شاید بارها و بارها به اختصار شنیده شده باشد و استفاده از تخیلی مؤمنانه که نویسنده مبدع آن بوده است به خلق آثاری بدیع، خواندنی و مانا و در قامت یک نسخه تازه ساخت و خوش‌خوان از داستان‌نویسی تاریخی خود را به ثبت برساند.

از جمله نویسندگانی که در این مسیر در سال‌های گذشته توانسته‌اند گام‌هایی بردارند، فاطمه سلیمانی ازندریانی، بانوی نویسنده جوانی است که با خلق رمان «به سپیدی یک رؤیا» بر مبنای زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) توانست رمانی خلق کند که در آن  با استفاده از عنصر  تخیل مؤمنانه، شرحی داستانی از زندگی خواهر گرامی امام هشتم شیعیان بازگو کند.

رمان تازه این نویسنده با عنوان «یک خوشه انگور سرخ» نیز با چنین رویکردی و با نگاه به زندکی اما جواد (ع) نوشته شده است. راوی این داستان ام‌فضل همسر امام و دختر مأمون است که در نهایت با تحریک معتصم خلیفه عباسی، امام نهم شیعیان را مسموم و به شهادت می‌رساند.

ازندریانی در این رمان ام‌فضل را به عنوان راوی کتاب انتخاب کرده است و سعی کرده با نگاهی تازه به نقش او به عنوان یک شخصیت منفور و در عین حال ترسو و ناتوان در انتخاب میان خیر و شر، روایتی دست اول از زندگی امام هشتم و نهم شیعیان بیان کند، اما نقطه قوت او در روایت را باید در به تصویرکشیدن درون کاخ عباسی و نیز درون ذهن خود به عنوان عضوی تراز اول از آن و نیز ترسیم سیمای دو خلیفه عباسی از سویی و نیز ترسیمی از سیمای امام شیعه و سیره و زندگی و منش اخلاقی او از سوی دیگر دانست؛ تلفیقی که در قالب داستان بلند پیش از این کمتر در افق ادبیات داستانی رخ داده است.

نویسنده توانسته در قالب تخیلی مؤمنانه بدون وارد ساختن خدشه و یا بیان اخباری ناصحیح درباره خلیفه عباسی و نظام زیستی امام شیعه این دو مظهر خیر و شر و زندگی غیرمؤمنانه و مؤمنانه را در مقابل یکدیگر با بهره‌گیری از کلماتی شاعرانه ترسیم کند. نثر و توصیفی شاعرانه را شاید به همین اعتبار بتوان مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین مشخصه هنری این داستان به شمار آورد که به لذت خوانش آن بیش از پیش می‌افزاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها