جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
مروری بر اقدامات امام سجاد (ع) برای احیای اسلام

کتاب «معلم درس محبت؛ تفسیر داستان کربلا» اثر محمدعلی جاودان، به بررسی فضای حاکم بر دوران حکومت سومین و چهارمین امام شیعیان و اقدامات امام سجاد (ع) برای احیای اسلام می‌پردازد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- محمدجواد محمدحسینی: معرفت و شناخت امام، یک وظیفه الهی است. یکی از راه‌های شناخت امام و درک مسأله ولایت اهل‌بیت (ع)، آشنایی با تاریخ زندگانی آن بزرگواران است. بررسی‌های متعددی برای شناخت ابعاد مختلف شخصیتی امامان بزرگوار (علیهم‌السلام) صورت گرفته ‌است.
 
کتاب «معلم درس محبت»، سه مقاله منتشر نشده از محمدعلی جاودان است که به دلیل ارتباط عمیق مسائل و وحدت شیوه بررسی، در کنار یکدیگر قرار داده شده‌ و به همت مؤسسه ایمان ماندگار در قالب کتاب به چاپ رسیده ‌است. این کتاب از جمله آثاری است که روش تحلیلی کلان مسأله را انتخاب کرده و درصدد برررسی فضای حاکم بر دوران حکومت امام حسین (ع) و امام‌ سجاد (ع) است.
 
محمدعلی جاودان، نویسنده این کتاب، از شاگردان مرحوم علامه عسکری (ره) است که به پیروی از استاد خود، سعی دارد مدعاهای مکتب تشیع را با احترام و انصاف علمی، از دل منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت، اثبات کند. از مهمترین مباحثی که علامه عسکری در آثار خود روی آن تأکید داشت، این بود که بعد از شهادت پیامبر اسلام، سعی شد که از اسلام هیچ چیز باقی نماند و مجاهدت‌های ائمۀ اطهار باعث شد که اسلام زنده شود و اکنون بدست ما برسد. همین مبحث در سخنرانی‌ها و مکتوبات استاد جاودان هم تبلور دارد و ایشان در آثار گفتاری و نوشتاری خود به مناسبت‌های مختلف به این موضوع اشاره و سعی می‌کند اقدامات هریک از معصومین برای احیای دین را تشریح و تبیین کند.
 
«معلم درس محبت» هم در راستای همین موضوع بوده و سعی شده که در آن با بررسی فضای حاکم در طول حکومت امویان، به اقدامات امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و به‌ویژه امام سجاد (ع) در راستای احیای دین پرداخته شود.
 
موضوع کتاب، پاسخ به چند پرسش اساسی درباره چرایی و نتایج قیام خونین امام حسین (ع) و چرایی و چگونگی عملکرد امام سجاد (ع) پس از نهضت عاشورا است. در این اثر نه به سبک مقاتل و سیره‌نگاران، اتفاقات و جزئیات قبل، حین و بعد از عاشورا با دقت و ظرافت بررسی شده و نه تلاشی برای نشان دادن یک سیر کامل تاریخی از ابتدای نهضت حسینی تا پایان دوره امامت حضرت زین‌العابدین (ع) ارائه شده، بلکه این کتاب گزارشی از یک تتبع طاقت‌فرسا در میان آثار و منابع تاریخی متعدد در دوران حکومت امویان، برای رسیدن به یک شناخت و درک عمیق و صحیح از فضای حاکم بر جامعه اسلامی آن روزگار است. لذا تعداد قابل‌توجهی از مطالبی که در این اثر نقل می‌شود، هیچ ارتباط مستقیم و یا غیرمستقیمی با قیام امام‌ حسین (ع) ندارد، ولی منجر به شناسایی علل و عوامل پنهان و آشکار آن دوران می‌شود که در فهم چرایی و چگونگی رفتارهای ائمۀ‌ آن عصر نقش به‌سزایی دارد.
 
بررسی کارشناسانه آن مقطع تاریخی حساس در صدر اسلام و روشن کردن زوایای مختلف جنایات و مفاسد امویان در ابعاد تمام جهان اسلام، با زبانی جدید و نگاهی متناسب با نیازهای روز، از برجستگی‌های این اثر است.
 
این مباحث، صرفا سخن از گذشته نیست، بلکه درس عبرتی است برای ما در شناسایی راه بقای دین و اعتلای کلمه توحید در زمان حال و آینده و درک و فهم شگردهای قدیمی دشمن در مصاف با جریان هدایت. همان‌طور که برخی از آثار سوء مفاسد امویان، تا امروز نیز ادامه یافته و در سال‌های اخیر هم با رشد وهابیت و فرقه‌های تکفیری جدید، جان تازه‌ای به خود گرفته است، راه مبارزه با آن‌ها نیز در پیروی و تأسی به امامان معصوم خواهد بود.
 
محتوای کلّی این کتاب در 10 بخش تدوین شده است؛ 1- اشاره به جریان هدایت الهی و بازشناسی معنا و مفهوم ربوبیت خدای متعال، همچنین برنامه‌ شیطانی طاغوت‌ها در برابر این جریان الهی با ابزار جهالت و ضلالت. 2- برشماری نمونه‌های متعددی از عناصر شیطانی جهالت و ضلالت که در تاریخ مربوط به عصر امویان ثبت و ضبط شده است. 3- بررسی آثار و نتایج قیام حسینی که شاهدی است بر بیداری بعدی امت اسلامی و انفتاح باب رهایی از جهالت و ضلالت. 4- اشاره به راهکار مصون‌ساز دین پس از ختم نبوت. 5- بررسی خصوصیات دوران حکومت امام سجاد و مشکلات پیش‌روی آن حضرت. 6- شمارش برخی جنایات و افسادهای گسترده بنی‌امیه در رأس حکومت اسلامی و در سراسر جامعه مسلمین. 7- اشاره به برخی مشکلات و موانع احیای دین در بازگشت جامعه به اسلام ناب. 8- نقل طرح‌ها و توطئه‌های چندگانه‌ معاویه در هدم اسلام ناب محمدی با توهین به پیامبراعظم، تلاش برای تحریف قرآن، ایجاد و ترویج عقاید باطل مذهبی و دشمنی و برخورد کوبنده با اهل‌بیت و شیعیان ایشان. 9- تجمیع نمونه‌های جزئی و موردی از افساد گسترده حکومت با فرهنگ‌سازی و ترویج مفاسد اقتصادی، شیوع بی‌بندوباری، ترویج زمینه‌های گناه و هوس‌رانی در سطح عمومی و... برای بی‌ارزش ساختن افراد اجتماع و تسهیل امر استعباد آنان. 10- تبیین رئوس اقدامات حیات‌بخش امام علی‌بن‌الحسین برای احیای جامعه منحط و خودفروخته آن عصر در قالب دعا و تضرع، اخبار از غیب، کرامت و بزرگواری در برابر مخالفان و دستگیری از بیچارگان و درراه‌ماندگان در سخت‌ترین شرایط و در برابر سفاک‌ترین خلفای فاسد اموی و مروانی.
 
آنچه مطالعه کتاب را برای خواننده جذاب می‌کند، مستند شدن عناوین مورد بحث نویسنده به وقایعی قابل تأمل، خواندنی، جذاب و کمتر شنیده شده در طول تاریخ حکومت امویان است که غالباً برگرفته از منابع اصیل تاریخی و روایی اهل سنت است.
 


کتاب «معلم درس محبت؛ تفسیر داستان کربلا» در 191 صفحه به بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات مطیع راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط