جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
امام حسین (ع) از دیدگاه متفکران و شخصیت‌های غیرشیعی

کتاب «شخصیت و قیام امام حسین (ع) در سخن متفکران غیرشیعی» اثر سید مرتضی عادلی، شامل سخنان بیش از 240 تن از متفکران و شخصیت‌های غیرشیعی مسلمان و غیرمسلمان درباره شخصیت و قیام امام حسین (ع) است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در سه بخش «امام حسین (ع) و قیام او از منظر شخصیت‌ها و اندیشمندان مسلمان غیرشیعه تا قرن سیزدهم»، «امام حسین (ع) و قیام او از منظر اندیشمندان و رهبران سیاسی مسلمان غیرشیعه معاصر» و «امام حسین (ع) و قیام او از منظر شخصیت‌ها و اندیشمندان غیرمسلمان» تدوین شده است.
 
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «اصلی‌ترین دغدغه این کتاب آن است که بداند نظر علما، اندیشمندان و شخصیت‌های غیرشیعی نسبت به امام حسن (ع) و قیام جاوید ایشان چیست؟ در نوشتار حاضر، شاهد سخنان، توصیفات و نظرات گروه‌های نامبرده درباره شخصیت‌ و قیام حضرت امام حسین (ع) در دسته‌های موضوعی مختلفی چون شخصیت امام، توصیف واقعه عاشورا و اظهارنظر درباره آن، اهداف و انگیزه‌های نهضت، پیامدها و نتایج قیام و ... خواهیم بود... باید به این نکته نیز اشاره کرد که این مطالب ممکن است حتما موافق مذهب پیروان اهل‌بیت (ع) نباشد و برخی تحلیل‌ها نیاز به توضیح، نقد و شرح داشته باشد.»
 
در بخش نخست کتاب، در نظر جلال‌الدین سیوطی، مفسر اهل سنت مصری درباره امام حسین (ع) آمده است: «مفسر و ادیب مصری، جلال‌الدین ابوالفضل عبدالرحمن بن ابی‌بکر سیوطی، از عالمان مشهور شافعی اهل سنت در کتاب «تاریخ الخلفاء» و در شرح‌حال یزید بن معاویه اشاره‌ای به واقعه کربلا داشته و می‌نویسد: ماجرای قتل او داستانی طولانی دارد که قلب‌ها تاب ذکر آن‌را ندارند... شهادت و قتل او در روز عاشورا بود. در آن روز خورشید گرفت و افق‌های آسمان تا شش ماه بعد از شهادتش سرخ شد. و این سرخی دائما مشهود بود، در حالی که قبل از شهادت او یافت نمی‌شد و گفته شده که در آن روز هیچ سنگی در بیت‌المقدس جابه‌جا نشد، جز آن‌که در زیر آن خون تازه وجود داشت. (سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌ بکر، تاریخ‌الخلفاء، ص182)».
 
همچنین در صفحه 184 کتاب، نظر محمدعلی جناح این‌طور روایت شده است: «محمدعلی جناح، رهبر بزرگ فقید پاکستان در توصیف اباعبدالله (ع) می‌گوید: هیچ نمونه‌ای از شجاعت، بهتر از آن‌که امام حسین از لحاظ فداکاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمی‌شود. به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرد، پیروی نمایند.(هاشمی‌نژاد، سید عبدالکریم، درسی که حسین (ع) به انسان‌ها آموخت، ص289؛ ربانی خلخالی، علی، چهره درخشان حسین بن علی (ع)، ص 133؛ قرشی، سید علی‌اکبر، مرد مافوق انسان سیدالشهداء (ع)، ص282».
 
درباره نظر رینولد آلن نیکلسون، شرق‌شناس و ادیب انگلیسی و مترجم معروف مثنوی معنوی نیز در صفحه 238 می‌خوانیم: «حسین به خود تردید راه نداد و با گروه معدودی که تعدادی زن و کودک نیز جزو آنها بودند و روی هم دویست نفر نمی‌شدند، به سوی شمال برگشت و در کنار فرات، در کربلا خیمه زد. در این وضع ناامیدکننده، او شرایطی را پیشنهاد کرد، اگر شمر ذی‌الجوشن که برای همیشه به رسوا و ملعون معروف شد، عبیدالله را ترغیب به این محاصره بلاشرط نمی‌کرد، شاید این امکان بود که پیشنهاد او مورد قبول واقع شود. و حسین یارانش را – تنی چند از مردان و پسران – علیه سپاه محاصره‌کننده برانگیخت. ذکر همه جزئیات این حادثه دلخراش توأم با غم و رنج هم، به سختی می‌تواند صحنه‌های آن فاجعه را بازگو کند... (نیکلسون، رینولد، تاریخ ادبیات عرب، ص211)».
 
نخستین چاپ کتاب «شخصیت و قیام امام حسین (ع) در سخن متفکران غیرشیعی» در 320 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 16 هزار تومان از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها