شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
همه غذاهایی که در فیلم‌های هری پاتر می‌بینیم در یک کتاب

کتاب «پخت و پز جادویی با هری‌پاتر» نوشته داینا باکولز با ترجمه و تالیف فدرا اسدخانی از سوی انتشارات سیفتال منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «پخت و پز جادویی با هری‌پاتر» نوشته داینا باکولز با ترجمه و تالیف فدرا اسدخانی از سوی انتشارات سیفتال منتشر شده است. این کتاب به خوراکی‌ها و خوردنی‌های سنتی انگلستان پرداخته که در کتاب هری‌پاتر به آن‌ها اشاره شده و مجموعه‌ای نفیس از دستور پخت‌ها را برای غیر جادوگرهایی که به چشیدن مزه آن‌ها علاقه‌مند هستند، فراهم کرده است.
 
در این کتاب علاوه بر روش تهیه و دستورپخت به تاریخچه طولانی و جذاب خوراکی‌ها و خوردنی‌های سنتی نیز اشاره شده است، دانشی درباره خوراک‌هایی که بخش مهمی از فرهنگ انگلستان و ایرلند هستند.
 
اسدخانی در بخشی از سخن مترجم نوشته است: «اصل کتاب شامل 10 پاره است و لازم دیدم پاره‌ای دیگر به آن اضافه کنم که در آخر آمده. ولی چیزی از اصل کتاب کم نکردم. گرچه ضمن خواندن متوجه می‌شوید که یک سری دستورها مربوط به خوردنی‌هایی هستند که نام و نشانی از آن‌ها در داستان نیست مثل «9 دستور پخت از جام آتش» که من برای حفظ امانت آن‌ها ار درکتاب حفظ کردم، گرچه آوردن آن‌ها در چنین کتابی بیرون از قاعده کار یک خوراک‌یاب حرفه‌ای‌ست. خوراک یاب دقیق حق ندارد حتی لقمه‌ای نان در گوشه داستان گم کند یا نادیده بگیرد. متاسفانه خانم باکولز دستور خوردنی‌های بسیار مهمی را که بیش‌تر آن‌ها فقط در داستان‌های هری‌پاتر معرفی‌ شده‌اند و قبلا اصلا وجود نداشتند مثل دانه‌های برتی بات، چوب جادوگری شیرین بیان و شکلات قورباغه‌ای نادیده گرفته است که به نظر من برای خواننده علاقه‌مند بسیار ناامیدکننده باشد.
 
پس خودم کل داستان را از ابتدا تا انتها بررسی کردم و هر خوردنی یا خوراکی را که نادیده گرفته شده بود یافتم و شرح و دستور آن را برای تقدیم به شما آماده کردم. شرح، تاریخچه و دستور پخت خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که متاسفانه توسط مولف اصلی نادیده گرفته شدند در پاره 11 آمده است. در پایان هم خوردنی‌هایی را که در داستان‌های هری‌پاتر هستند اما به هر دلیلی دستوری برای آن ها وجود ندارد یا نباید ارائه شود معرفی کردم.»
 
در پشت جلد کتاب آمده است: «چه می‌شد اگر می‌توانستیم ضیافت شام در هاگوارتز را منزل خودمان برگزار کنیم و از خوردن «نوشابه‌ کره‌ای» لذت ببریم؟
به لطف «پخت و پز جادویی با هری‌پاتر» با در دست داشتن بیش از 200 دستور پخت آزموده و ساده و اشاره به این که هرکدام از آن خوراکی‌ها در کجای جهان افسانه‌ای محبوب هری‌پاتر خورده شده‌اند، می‌توانید هم خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها و هم ماجراهای دنیای فانتزی جی.کی.رولینگ را سر میز غذا ببرید و سوری مفصل برپا کنید. فقط ذره‌ای دانش و قطره‌ای خلاقیت نیاز دارید تا بتوانید خوراک‌ها، دسرها، میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های مشنگی معمولی را به نمونه‌های شگفت‌انگیز نوش جادویی تبدیل کنید.»
 
 

نشر سیفتال کتاب «پخت و پز جادویی با هری پاتر» را با شمارگان 500 نسخه و قیمت 350 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    این خبر چه ربطی به سرویس کودک و نوجوان دارد؟ صرف اینکه هری پاتره کافیه؟!
    • مينا حدادي ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
      كودك و نوجوان است ديگر. چرا مي‌گوييد نيست؟
  • هر روز بهتر از دیروز ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
    ترجمه و تالیف دقیقا یعنی چی؟ قانون کپی رایت که رعایت نمی‌شه. بی‌اجازه‌ی مولف کار اینجا منتشر میشه، یه نون‌دونی از قبل اسم هری پاتر راه میفته، مترجم هم تبدیل به مولف می‌شه. روزگاری داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها