یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
گوهر علم؛ نگاهی به زندگانی امام محمدباقر (ع)

کتاب «زندگانی باقر آل محمد (ع)» با مروری بر فصل‌های مختلف زندگی امام محمدباقر (ع)، ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری و علمی حضرت را در قالب روایات و داستان‌های کوتاه معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زندگانی باقر آل محمد (ع)» در 13 فصل با عنوان‌های «فقر»، «تولد امام محمدباقر علیه‌السلام»، «امید»، «کلمات قصاری از امام باقر علیه‌السلام»، «جایی در دل دیگران»، «معجزات امام باقر علیه‌السلام»، «مانی دگرگون می‌شود»، «عشق به امام باقر علیه‌السلام»، «طلوعی دیگر»، «فضایل اخلاقی»، «هر چهار نفر گرفتار»، «زندگی سیاسی امام» و «وصال» به قلم فاطمه دهکردی تالیف شده است.
 
در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «به دل گفتم از او بگو! گفت چهارساله‌ای که چهل سال سختی را در کربلا دید. به فرات گفتم از او بگو! گفت در کربلا پابه‌پای پدر و جد بزرگوارش تشنگی کشید. به خورشید گفتماز او بگو! گفت با لبی تشنه همپای رقیه در مسیر شام بر او تابیدم. به کبوتران گفتم از او بگوئید گفتند ما شب و روز به دور مدفن خاکی او طواف دل می‌کنیم. پس به کبوتران گفتم به شما غبطه می‌خورم. به شما که بدون هیچ محدودیتی به دور این عزیزان می‌چرخید و بجای محبین اهل بیت طواف دل می‌کنید... اکنون دست تمنا بسوی تو دراز می‌کنم و می‌گویم بار دیگر که به زیارت رفتی،‌دل مرا نی با خود ببر و سلامم را به آنان برسان و بگو از راه دور خاک پاکشان را می‌بوسم و می‌‌بویم و خون از دیده روان می‌کنم که بدانی چقدر دوستتان دارم. بدانید که می‌دانم اینجا گوشه‌ای از بهشت است، بلکه می‌دانم خاکش به عرش طعنه می‌زند.»
 
فصل نخست کتاب به داستانی کوتاه و آموزنده اختصاص دارد. در فصل دوم صفات ظاهری، همسران و فرزندان، رفتار با همسر،‌ معرفت و شناخت حق، شکیبایی و بردباری و رسیدگی به محرومان از سوی امام، بیان شده است.
 
نویسنده در فصل چهارم ضمن ارائه کلمات قصار و احادیث قدسی از امام محمد باقر (ع)، به نامه‌ای از امام به سعد الخیر و داستان‌های مرد نصرانی شام با امام، اثبات حقانیت ائمه در قرآن، فقیهی که جاهل اهل بصره و فرق میان حق و باطل نیز اشاره کرده است.
 
علی (ع) تنها دستاویز روز جزا، احتجاج با امام باقر (ع)، ماجرای مرد بادیه‌نشین، گفتار امام درباره توحید و زندگی علمی امام محمد باقر (ع) از جمله مطالب فصل هشتم کتاب است. فصل دوزادهم نیز به مساله جانشینی امام سجاد (ع)، وصیت امام باقر (ع) و شهادت امام باقر (ع) می‌پردازد.
 
در صفحه 133 کتاب درباره زندگی علمی امام محمدباقر (ع) آمده است: «زندگی امام، آینه‌ تمام نمای زندگی شرافتمندان انسان‌های موحد و متعالی است. یکی از بارزترین ویژگی‌های امام، جامعیت اوست. توجه به علم، او را از اخلاق و فضایل روحی غافل نمی‌سازد و روی‌آوری به معنویات و عبادت و بندگی، وی را از پرداختن به زندگی مادی و روبط اجتماعی و اصلاح جامعه باز نمی‌دارد... محققان بر این عقیده‌اند که امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در حقیقت بنیانگذار دانشگاه اهل بیت هستند که حدود شش هزار رساله علمی از فارغ‌التحصیلان آن به ثبت رسیده است.»
 
نخستین چاپ کتاب «زندگانی باقر آل محمد (ع)» در 208 صفحه با شمارگان 200 نسخه به بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات یسال راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها