یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم

شماره یازدهم از فصلنامه «نقد کتاب قرآن و حدیث» ویژه پاییز 1396 به سردبیری محمدعلی مهدوی‌راد از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

به گزارشخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این شماره از فصلنامه پس از «سخن سردبیر»، مقالات، مصاحبه‌ها و گزارش‌های تخصصی در 6 بخش با عنوان‌های «نقد آثار پیشین»، «نقد آثار تالیفی»، «نقد آثار لاتین»، «شایسته خواندن»، «جستار» و «تازه‌های نشر» تنظیم شده‌اند.
 
در بخشی از «سخن سردبیر» به قلم محمدعلی مهدوی‌راد آمده است: «... آن‌چه در این روزگاران بر خامه می‌رود و عالمان، متفکران و نویسندگان و مترجمان بر صفحات رقم می‌زنند و در قالب کتاب عرضه می‌کنند «سدید» و «بلیغ» است. یعنی از استوار «مقبول» و نه «مطلوب» برخوردار است. آثاری که نشر می‌یابد و در موضوعات گسترده دانش تدوین می‌شود از مولفه‌ها و مشخصه‌های «نگارش و نگرش» برخوردار است. درون‌میه کتاب‌ها به مخاطب و نیازهای مخاطب، ضرورت‌های روزگار جاری‌های زمان به شایستگی توجه کرده است. آمارها چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. واقع صادق اما «تلخ» روزگار ما این است که بخش قابل‌توجهی از آن‌چه نگاشته و نشر می‌شود به یک‌بار خواندن هم نمی‌ارزد. گفته‌ایم و خواهیم گفت که این اظهارنظر «عینی و واقعی» است و نتیجه درنگریستن و ارزیابی کردن آن‌چه نگاشته می‌شود و نشر می‌یابد. اکنون «جشنواره‌ها»، «کتاب‌سال‌ها» و ... برگزار می‌شود و به کتاب و میراث مکتوب پرداخته می‌شود، نتیجه چیست؟!».
 
در بخش نقد آثار پیشین این شماره از فصلنامه دو مقاله با موضوع «بررسی تحلیلی سعدالسعود ابن طاووس» نوشته نصرت نیل‌ساز و فرزانه فهیم و «نقد و بررسی روش‌های تفسیر قرآن و شیوه‌های تفسیری قرآن کریم» به قلم اسما ایرانمنش،‌ به چاپ رسیده است.
 
«مکتب حدیثی جبل عامل (از قرن هشتم تا نیمه قرن پانزدهم هجری)»، «بررسی فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن»، «بررسی کتاب اصول و قواعد تفسیر: روش‌شناسی تفسیر «من وحی القرآن»»، «قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم»، «خدای سلفیه (بررسی آرای سلفیه درباره توحید و نقد آن از دیدگاه قرآن، سنت و برهان)»، «بررسی تشیع امامی در بستر تحول» و «نقدی بر کتاب‌شناسی عدم تحریف قرآن» مطالب مندرج در بخش نقد آثار تالیفی هستند.
 
در این شماره از فصلنامه «نقد کتاب قرآن و حدیث» در بخش آثار لاتین تنها یک مقاله با عنوان «جستاری درباره اسطوره‌های کهن؟ فولکور در قرآن» نوشته مریم حسین گلزار منتشر شده است. «پژوهشی در تفسیر موضوعی» به قلم آمنه ساعدی نیز به‌عنوان اثر شایسته خواندن در این فصلنامه به خوانندگان معرفی شده است.
 
در بخش جستار نیز مخاطبان مقاله‌ای با عنوان «نگاهی به جریان انحرافی غلو در میان پیروان ائمه (ع)؛ بررسی نمونه‌هایی از احادیث مستمسک غالیان» به قلم مشترک فرهاد رحمان‌پور و محمدرضا حاجی اسماعیلی را از نظر می‌گذرانند.
 
در بخش پایانی نشریه نیز همچون روال گذشته، برخی از تازه‌های نشر حوزه قرآن و حدیث همچون «زن در قرآن»، «تفسیر مارکسیستی اسلام»، «بررسی و نقد تداخل آیات مکی و مدنی» و «هرمنوتیک و منطق فهم حدیث» به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.
 
یازدهمین شماره از فصلنامه «نقد کتاب قرآن و حدیث» به سردبیری محمدعلی مهدوی‌راد در 224 صفحه به بهای 10 هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها