چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
«گزینه اشعار نوذر پرنگ» با نقدهایی از زبان شاعران معاصر

«گزینه اشعار نوذر پرنگ» از سری مجموعه‌ کتاب‌های گزینه اشعار انتشارات مروارید که به شاعران معاصر می‌پردازد، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نوذر پرنگ از شاعران معاصر است که از دوران دبیرستان شروع به سرودن شعر کرده است و اشعار فراوانی در قالب‌های نیمایی، چهارپاره، مثنوی، غزل و تصنیف دارد. اغلب آثار شعری او در دو مجموعه «فرصت درویشان» و «آن سوی باد» گردآوری شده که مجموعه دوم دربرگیرنده مجموعه نخست نیز هست و در سال 1382 به همت انتشارات سنایی منتشر شده است.

پرنگ که از همان ابتدا شعرهایش را به سمع و نظر شاعران نام‌آشنا چون نیما و فریدون مشیری رسانده و تحت نظر آن‌ها در روزنامه‌ها مجلات به چاپ می‌رساند، از اواخر دهه 1330 در میان شعرخوانان ایرانی شناخته شد اما در دهه‌های اخیر کم‌تر سخنی از شعر او شنیده می‌شود.
 
انتشارات مروارید به تازگی کتابی با عنوان «گزینه اشعار نوذر پرنگ» به کوشش ولی‌الله درودیان به چاپ رسانده است که شامل دو بخش کلی است. در بخش اول آن سعی شده ضمن آوردن بیوگرافی کوتاهی از این شاعر معاصر از زبان درودیان که دوست و همسر خواهر اوست، نقدهایی بر شعر او از زبان شاعران معاصر نیز کار شود. بخش دوم این کتاب هم شامل گزیده‌ای از  اشعار نوذر پرنگ بوده، که در پنج قالب مختلف به صورت جداگانه آورده شده است.
 
نویسنده کتاب معتقد است که تا به حال بر دو کتاب شعر نوذر پرنگ یعنی «فرصت درویشان» و «آن سوی باد» از سوی صاحب‌نظران نقدی نوشته نشده و آن نقدهایی هم که نوشته شده از محدوده تقریظ و تعریف فراتر نرفته است، به همین دلیل از کسانی چون عبدالعلی دستغیب، علیرضا طبایی، یدالله عاطفی کرمانشاهی و عزت‌الله فولادوند خواسته شده تا نقد و نظر خود را درباره شعر نوذر پرنگ بنویسند که در این کتاب چکیده‌ای از این مقاله‌ها اورده شده است.
 
«شیون مهتاب در آب» از بخش‌های این کتاب و عنوان مطلبی در نقد و بررسی شعر نوذر پرنگ از منوچهر آتشی، سید علی موسوی‌گرمارودی و کامیار عابدی است که در نشستی که «کتاب ماه ادبیات و فلسفه» در خردادماه سال 1384 برای نقد و بررسی اشعار او برگزار شده بود، مطرح شد.«نوذر پرنگ از نگاه نادر نادرپور»، مطلبی از محمدرضا روزبه درباره نوذر پرنگ و «تحلیل اسطوره‌ای شعر حماسه‌ی انسان» از آرش رضویان از دیگر مطالب این اثر است که هر کدام از نقطه نظری به بررسی شعر پرنگ می‌پردازد.
 
در بخش دوم کتاب هم که به اشعار نوذر پرنگ اختصاص دارد، گزیده‌ای از شعرهای نیمایی، چهارپاره‌ها، مثنوی‌ها، غزل‌ها و تصنیف‌های نوذر به چاپ رسیده است.
 
کتاب «گزینه اشعار نوذر پرنگ» به کوشش ولی‌الله درودیان در 168 صفحه با شمارگان 550 نسخه و بهای 17 هزار تومان از طرف انتشارات مروارید، چاپ و روانه بازار کتاب شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها