شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
فروید با «سه رساله درباره نظریه جنسی» به کتابفروشی‌ها آمد

زیگموند فروید در کتاب «سه رساله درباره نظریه جنسی و نوشته‌های دیگر در همین موضوع» به تببین نظریه جنجال برانگیز خود درباره عقده ادیپ و الکترا پرداخته که به نوعی پایه و اساس اندیشه‌های این روانکاو بزرگ و تاثیر گذار در تاریخ این علم است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- زیگموند فروید، روانکاو اتریشی با طرح نظریه‌های شگفت‌انگیز در روانشناسی، دری نو به درک انسان از خود گشود. کشف ضمیر ناخودآگاه، بررسی ریشه نارسایی‌هایی روحی در گذشته خود، طرح‌های شگفت‌انگیز وی در روانکاوی و روانشناسی خواب باعث شد که نظریه‌های او در ادبیات نیز بسیار تاثیرگذار شود و امروزه اهل ادبیات بی نیاز از خوانش و فهمیدن آثار فروید نیستند.

ابراهیم ملک اسماعیلی در این کتاب نویسنده به تببین نظریه جنجال برانگیز خود درباره عقده ادیپ و الکترا پرداخته که به نوعی پایه و اساس اندیشه‌های این روانکاو بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ این علم است.

«سه رساله درباره نظریه جنسی» نمی‌تواند حاوی امر دیگری جز آن باشد که روان‌کاوی مفروض به در اختیار داشتن و یا مجاز به تایید کردنش است. از این رو مسلم است که این نظریه‌ها نمی‌توانند هیچ گاه به ارائه یک نظریه جنسی گسترش یابد و قابل فهم است که نسبت به پاره‌ای از مشکلات مهم جنسی موضعی اتخاذ نمی‌کند. اگرچه به این سبب نباید معتقد بود که فصل مرور نشده این موضوع سترگ برای نویسنده ناشناخته مانده یا به عنوان امرهایی جانبی مورد بی توجهی قرار گرفته است.
 

وابستگی این نوشته به دستاوردهای تجربی روان‌کاوانه، که محرکی در نگارش آن بوده است، نه تنها خود را در گزینش، بلکه در ترتیب ارائه مواد و مصالح نیز نشان می‌دهد. در همه جا به نوعی حرکت نمونه موضوع‌های مرجع رعایت می‌شود، جنبه‌های تصادفی مورد توجه قرار می‌گیرد. جنبه‌های وضعی مقدماتی در پیش زمینه باقی می‌ماند، تکوین فردی پیش از تکوین نوعی مورد مطالعه واقع می‌شود، به واقع امر تصادفی در تحلیل نقش اساسی را ایفا می‌کند، تحلیل به توسط آن به ترتیب بی هیچ باقی مانده‌ای انجام می‌پذیرد، امر وضعی تنها از پس آن ظاهر می‌شود، آن هم به مثابه موردی که توسط تجربه زیستی بیدار می‌شود و اشتغال با آن پهنه وسیع‌تری از حوزه روان‌کاوی را در برمی‌گیرد.

تناسبی مشابه بین تاریخچه تکوین فردی و تاریخچه تکوین نوعی برقرار کرده است. تاریخچه تکوین فردی را می‌توان به عنوان تکرار تاریخچه نوعی مشاهده کرد، منوط به آنکه تاریخچه تکوین نوعی به دنبال تجربه زیستی جدیدتری تغییر نیافته باشد. داده‌های ارثی مربوط به تاریخچه تکوین نوعی در پس فرایند تاریخچه تکوین فردی خود را نشان می‌دهند. لیکن در اساس ترتیب موضوع به درستی فروباریدن یک تجربه زیستی پیشین بر وجهی است که تجربه زیستی جدیدتر فرد زنده به آن به مثابه مجموعه رانامای تصادفی افزون می‌شود.

نویسنده کتاب همچنین بر پیوند دائمی این بررسی با پژوهش‌های روان‌کاوانه بر ناوابستگی تعمدی آن به تحقیقات زیست‌شناختی به عنوان ویژگی این نوشتار تاکید می‌ورزد. او با هشیاری از انتقال انتظارهای علمی متعلق به زیست‌شناسی جنسی عمومی یا زیست‌شناسی نوع‌های ویژه جانوری به درون این بررسی‌ها پرهیز کرده که نمایش عملکرد جنسی انسان را تنها از طریق فن‌های روان‌کاوی برایمان ممکن می‌سازد، اگرچه هدف نویسنده این بود که اندازه تاثیر زیست‌شناختی زندگی جسنی انسان را با ابزار پژوهشی روان‌شناختی ببیند، اگر او مجاز بود، به فصل مشترک‌ها و مطابقت‌هایی اشاره کرده که از این بررسی ناشی می‌شد، لیکن نمی‌باید زمانی که اسلوب روان‌کاوانه در پاره‌ای از نکته‌ها مهم به نتیجه و نظریه‌هایی می‌انجامید که تفاوت‌های بارزی با نتیجه‌ها و نظرها مبتنی بر زیست‌شناسی صرف دارد، ذهن خود را دچار تردید کند.

کتاب «سه رساله درباره نظریه جنسی و نوشته‌های دیگر در همین موضوع» نوشته زیگموند فروید به ترجمه ابراهیم ملک اسماعیلی با شمارگان هزار نسخه در 284 صفحه به بهای 24 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات نگاه منتشر شده است.​

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • parva ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    سلام این کتاب فروش اینترنتی هم داره ؟؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها